oorworm? > Gewone oorworm

Gestart door Michiel en Milka, juni 10, 2013, 22:43:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Als onzekere gewone ingevoerd, maar de enige die ik tegen kom met zulke naar buitenstaande 'aanhangsels' is de kleine.
Man of vrouw zal ook wel te zien zijn. Hoe? Dan weet ik dat ook weer. En kan ik de info bij de waarneming volledig maken.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76750810
onzeker Gewone Oorworm - Forficula auricularia gezien op 2013-06-09 Ede - Veldhuizen
Foto's:
Groet, Michiel

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Michiel en Milka

Bedankt maar weer Arp.
Groet, Michiel

Arp

Sorry Michiel, ik was te snel - "tussendoortje" terwijl ik dingen in huis aan het regelen was  :rolleyes:

Ik had alleen gekeken hoe deze was ingevoerd (Forficula auricularia) en dat is  ":duim:" - het is dus geen "Kleine"

Dat "naar buiten staan" van de cerci is een verdedigende houding - moet angstaanjagend zijn ofzo ;) Door de hoek die ze maken (omhoog) lijken ze wat korter dan normaal.

De Kleine Oorworm is kleiner (echt een heel stuk - op het oog half zo groot) en heeft langere vleugels.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

In de familieoverzichten staan links de mannetjes en rechts de vrouwtjes - de vorm van de tangen is verschillend.

Helaas zijn de "Oorwormen" uit elkaar getrokken omdat ze in drie families zitten - niet meer erg overzichtelijk nu:
Forficulidae
Labiduridae
Spongiphoridae
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Michiel en Milka

#5
o.k. het was zo ook wel wat cryptisch geformuleerd. De een invoeren en dan zeggen dat je denkt dat het iets anders is.  :)
Ik verander hem in gewone.
Groet, Michiel

GerardL

Hallo Micha en Milka en Arp,


Heb een fotootje waar ze naast elkaar staan:




Grtzzzz


Gerard


Arp

Ja, mooi vergelijkingsplaatje  :duim:

Wat nog handig is om in je achterhoofd te houden, is dat bij veel soorten de "tang" bij het mannetje heel sterk individueel in grootte kan variëren - bij F.auricularia van een klein rondje tot hele lange bogen die bijna zo lang zijn als het achterlijf. Diagnostisch zijn de tanden aan de binnenrand nabij de basis. Er komen ook gevallen voor met links/rechts verschillend ontwikkelde tangen, of zelf met links/rechts man/vrouwelijke tang (!)

In dat laatste geval wordt het lastig natuurlijk ;) maar er is nog een makkelijke manier om ze te "sexen": Bij de vrouwtjes vergroeien bij de imaginaalvervelling een paar van de laatste lichaamssegmenten tot één. Hierdoor hebben vrouwtjes 8 achterlijfssegmenten en mannetjes (en nimfen) 10. Bij gevleugelde soorten zijn ze vaak lastig te tellen, omdat de eerste afgedekt zijn door de vleugels, maar in directe vergelijking hebben de dames er dus twee minder die onder de vleugels uitsteken.

Hierbij een plaatje van een ongevleugelde soort (Euborellia moesta). Bij deze en gelijkende soorten is ook de tang van het mannetje iets minder duidelijk gedifferentieerd (iets asymetrisch gebogen), maar aan de segmenten zijn M&F ook goed uit elkaar te houden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Michiel en Milka

Groet, Michiel