èdelherten vervroegd afschieten???

Gestart door leonwillems@home.nl, mei 28, 2013, 11:45:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

Natuurmonumenten is tegen vervroegd afschot edelherten Noordwest-Veluwe21 mei 2013, 21:49Natuurmonumenten stelt naar aanleiding van het in de media verschenen bericht over vervroegd afschot van edelherten op de Noordwest-Veluwe het besluit van de Provincie niet te begrijpen, te steunen noch te zullen uitvoeren. "We zien de noodzaak van deze ingrijpende maatregel niet: de populatie edelherten in dit gebied is kerngezond en er is geen verhoogde landbouwschade. De populatie herten bestaat bovendien op het moment uit hoog drachtige hindes die kwetsbaar zijn en die wij de rust gunnen om te bevallen en hun jongen te zogen."  Door een nieuwe methode om edelherten te tellen blijken er meer op de Noordwest-Veluwe te leven dan altijd aangenomen werd. Natuurmonumenten wil meer zekerheid over de juistheid van deze aantallen. De organisatie wil daarom de komende periode aangrijpen om op de Veluwe de huidige doelstanden, dwz. het toegestane aantal herten ter discussie te stellen. Natuurmonumenten wil de komende tijd het gesprek aangaan om te onderzoeken of er meer dan 200 herten op de Noordwest-Veluwe mogen leven.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Johan Helmus

Vreemde situatie ook... Toen men nog dacht dat er dieren minder waren was het prima, maar nu de jagers een nieuwe telmethode hanteren, en er toch meer dieren schijnen te zijn, is er opeens een probleem. De schade die de dieren zouden veroorzaken, is ook niet veranderd, toch moeten ze nu opeens geschoten worden. Misschien betekent dit juist dat het aantal toegestane dieren omhoog kan? (Of dat de telmethode van de jagers niet deugt)

Kennelijk gaat het dan meer om een nummer in de vorm van het aantal dieren, dan om de daadwerkelijk veroorzaakte schade? Bijzonder.
Groeten, Johan Helmus

lucasn

Tja, als een getal eenmaal vast staat is het erg moeilijk om eromheen te denken. Hup maaimachine over de wat later bloeiende stinseplanten   :duim:
Groet,
Lucas Nieuweboer

joostheeremans

Maar de nieuwe telmethode zegt niks over de populatiegroei, of -afname, enkel dat er in het verleden niet erg secuur is geteld. Wat dat betreft is zo'n verbeterde telmethode pas zinvol als je meerdere jaren telt en een trend kan zien, dan weet je of je moet ingrijpen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Ik vind het geweldig om een edelhert te zien. Alhoewel ze in de Oostvaardersplassen al heel gewoon geworden zijn. Maar toch, die geweldige ervaring gun ik iedereen, dus ben ik voor uitbreiding van het aantal dieren. Het precieze aantal is mij dan worst. Eigenlijk maximaal. Wat houdt het tegen? de schade? Over heveel schade hebben we het dan eigenlijk. Hoeveel is er vorig jaar uitbetaald en hoeveel geld heeft men voor schades beschikbaar?


misschien dat men per provincie een wild schade budget heeft. Wat mij betreft mag er wel iets van het natuurbudget naar het wildschadebudget. Iets minder heideafplaggen zou ik zeggen en iets meer schade uitbetalen. Zoiets.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Vorig jaar is er net geen ton uitgekeerd aan schadevergoeding voor edelhert (97.716 euro). Ter vergelijk, aan wilde zwijnenschade is 128.928 uitbetaald en aan ree 14.079. Uitgekeerde schadevergoedingen zeggen slechts beperkt iets over de daadwerkelijke schade, nog afgezien van de afgewezen verzoeken en niet ingediende schade, zie je bij de meesachtigen een verdubbeling van schade in 2012 ten opzichte van 2011. Dit is niet te wijten aan een explosieve groei van mezen, of aan een ineens veel destructievere manier van foerageren, nee, de prijs van de Conference peer is van 38 cent/kilo naar 70 cent/kilo gegaan.
Als geld voor natuur naar dit soort schadevergoedingen zou gaan ben je dus in grote mate afhankelijk van de prijs van landbouwgewassen. Een slechte oogst en een daarmee stijgende voedselprijs kan daardoor je wildschade omhoog stuwen, zonder dat het wild daadwerkelijk meer van gewassen is gaan snoepen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Ik geloof dat er 1 miljard aan natuur wordt uitgegeven. Dat is 1.000.000.000 euro per jaar in Nederland. Kennelijk is de schade dan een 3 ton. 3
Dat is 300.000 euro per jaar. Dat is dus maar een heel klein gedeelte van het geld dat voor natuur beschikbaar is. 300.000 tegen 1.000.000.000.
Als ik even wat nullen weghaal is dat 3 tegen 10000 . Peanuts. Ik ben het dan ook helemaal eens met wat ik de mnister hoorde zeggen op tv. Laten we meer genieten van de natuur. Dus ik stel voor om het aantal wilde dieren te laten groeien (herten en zwijnen). Gewoon de komende 10 jaren onbeperkt laten groeien. Dan is er ook wat te eten als de wolven komen  :)[/size][/font]
;D
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

naturefreak034

Citaat van: Freek Verkerk op juni 22, 2013, 01:14:03 AM
Ik vind het geweldig om een edelhert te zien. Alhoewel ze in de Oostvaardersplassen al heel gewoon geworden zijn. Maar toch, die geweldige ervaring gun ik iedereen, dus ben ik voor uitbreiding van het aantal dieren. Het precieze aantal is mij dan worst. Eigenlijk maximaal. Wat houdt het tegen? de schade? Over heveel schade hebben we het dan eigenlijk. Hoeveel is er vorig jaar uitbetaald en hoeveel geld heeft men voor schades beschikbaar?


misschien dat men per provincie een wild schade budget heeft. Wat mij betreft mag er wel iets van het natuurbudget naar het wildschadebudget. Iets minder heideafplaggen zou ik zeggen en iets meer schade uitbetalen. Zoiets.

een edelhert zien is een mooie ervaring, maar als ik kijk in de oostvaardersplassen walg ik van het feit dat ze daar zo lopen.
in enorme groepen en het grootste gedeelte van het jaar sterk vermagerd, verwormd en of half dood.
vergeet ook niet dat de oostvaarderplassen verschrikkelijk achteruit gegaan zijn op hun natura2000 soorten door het enorme aantal zoogdieren wat er rond banjert.

vervroegd afschieten is misschien niet het juiste, een intensievere korte jachtperiode is dan een veel betere oplossing.

ben wekelijks een aantal keren hier op de veluwe aan het wandelen en je ziet de dieren beter en op kortere afstand buiten de jachttijden.

dus....

meer dieren schieten in kortere tijd zou ik dan voor pleiten.
andre van der horst