Hoofdmenu

Ring snavel eend

Gestart door J&L, januari 21, 2013, 21:42:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Hoi Allen,

Waar komt deze Kuifeend met gele ring om linkerpoot en snavel klip 2V vandaan?
Wie weet hier iets meer over te vertellen?
Jeroen jij?


Klaas van Dijk

hoi Jacob,

Is volgens mij (en hopelijk ook volgens Jeroen) een vogel uit Tsjechië (zie hieronder). Leuk!

Via knip/plak uit www.cr-birding.be (oude site):

---------------------------------------------------------------------

CiteerNasal saddles (and nasal discs).

Petr Musil, Department of Zoology, Faculty of Sciences, att. Peter Musil, Charles University, Vinicna 7, Praha 2, CZ-128 44, Czech Republic

fax.: +420-2-21.95.18.41.

e-mail: p.musil@post.cz

note 1 : The yellow nasal saddles are used recently (since 2007) with black letters/symbols. The different or rarely the same symbols are used in left and right side of saddle. There are no characters on the top of saddle.
Unfortunately, we have found that these saddles can temporally change colour from white to yellow, orange or brown probably due to influence of special conditions of eutrophic waters.

note 2 : All caught ducks are marked also by colour plastic rings (single or combination): blue, light blue, green, pink, red, orange, white, yellow on left or right leg. All bird can by independently identify by nasal saddle or by colour rings.

note 3 : The project is carried out in the breeding sites in Trebon Biosphere Reserve and adjacent areas, South Bohemia, Czech Republic (49°00'-49°13'N,14°44'-14°52'E) since 1998.  For details (aims, methods, markers, pictures, results etc.) see: http://www.mujweb.cz/veda/aythya/

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Een andere optie kan ik zo ook niet vinden. Maar met wat gegoogle lijkt het zeker wel te moeten kloppen. Vogels uit Frankrijk en Portugal heb ik wel vaker voorbij zien komen. Dit is voor mij de eerste die ik voorbij zie komen uit Tjechië. Erg leuk!

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Harm058

Een kuifeend zonder zo'n (idiote!) ring is natuurlijk veel leuker...... >:(
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


J&L

Allen,

Bedankt voor de reacties.

Harm zo kwam mijn meisje ook thuis met de foto, belachelijk zo'n ding!
Woest was ze.

Jeroen Nagtegaal

Heel mooi ziet het er zeker niet uit. Ik meen echter dat er wel studies zijn waaruit blijkt dat ze geen ander gedrag vertonen. Hinder lijken ze er dus niet echt van te hebben. Wil je eenden goed kunnen onderzoeken, dan lijkt dit eigenlijk de enige methode waarbij vogels kunnen blijven leven...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

#6
Jeroen,

Voorop gesteld, wij willen wat weten en niet het vogeltje!
Toch uit observatie blijkt dat de vogel er geen zichtbare last van heeft.

Ooit heb ik Steenlopers zien struikelen over de ringen met vlag, toen foto's daarvan opgestuurd. Reactie van de verantwoordelijke instantie was toch dat ze het achteraf maar beter niet hadden moeten doen. Deze waren in Amerika getest! (we weten nu hoe Amerikanen kunnen testen)

De discussie hierover kan eindeloos zijn en laten we er in deze van uit gaan, dat het uiteindelijk toch in het belang en voordeel van de vogels is.

Hier de info van de snavelzadel die ik via Dirk Raes mocht ontvangen:

Nasal saddles (and nasal discs).
Petr Musil, Department of Zoology, Faculty of Sciences, att. Peter Musil, Charles University, Vinicna 7, Praha 2, CZ-128 44, Czech Republic.
fax.: +420-2-21.95.18.41.
e-mail: p.musil@post.cz
note 1 : The yellow nasal saddles are used recently (since 2007) with black letters/symbols. The different or rarely the same symbols are used in left and right side of saddle. There are no characters on the top of saddle.
Unfortunately, we have found that these saddles can temporally change colour from white to yellow, orange or brown probably due to influence of special conditions of eutrophic waters.
note 2 : All caught ducks are marked also by colour plastic rings (single or combination): blue, light blue, green, pink, red, orange, white, yellow on left or right leg. All bird can by independently identify by nasal saddle or by colour rings.
note 3 : The project is carried out in the breeding sites in Trebon Biosphere Reserve and adjacent areas, South Bohemia, Czech Republic (49°00'-49°13'N,14°44'-14°52'E) since 1998. For details (aims, methods, markers, pictures, results etc.) see: http://www.mujweb.cz/veda/aythya/

Jeroen Nagtegaal

Wat die Steenlopers betreft, was dat door Nelly van Brederode? Dit is voor mij de eerste keer dat ik het hoor namelijk.

Verder is me nu even niet duidelijk of jij deze had gemaild naar Tjechië, eventueel wil ik dat ook wel doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

#8
Hoi Jeroen,

Door Dirk Raes op hun site gezet.

http://www.cr-birding.org/node/1552

Steenloper discussie is een paar jaar terug op het forum Waarneming.nl gevoerd.

J&L

#9
Ik heb een mail terug gehad.
De kuifeend kreeg deze "fraaie"snavelzadel en ring op:
Vltava River near Prague  on the 28th June 2012

frankmeer

Citaat van: J&L op januari 25, 2013, 12:49:43 PM
Ik heb een mail terug gehad.
De kuifeend kreeg deze "fraaie"snavelzadel en ring op:
Vltava River near Prague  on the 28th June 2012

Leuke aflezing! In Nederland heet deze rivier de Moldau.
Frank van der Meer

Tom1980

#11
Citaat van: Harm058 op januari 22, 2013, 00:00:00 AM
Een kuifeend zonder zo'n (idiote!) ring is natuurlijk veel leuker...... >:(


Ja errug zonden,(ringen poot snap ik nog wel)
Die klip vind ik personelijk helemaal niet kunnen.
Je ziet die andere kuifeend kijken wtf heb jij nou ;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

KorHaan

Citaat van: Tom1980 op februari 20, 2013, 19:44:01 PM
Citaat van: Harm058 op januari 22, 2013, 00:00:00 AM
Een kuifeend zonder zo'n (idiote!) ring is natuurlijk veel leuker...... >:(


Ja errug zonden,(ringen poot snap ik nog wel)
Die klip vind ik personelijk helemaal niet kunnen.
Je ziet die andere kuifeend kijken wtf heb jij nou ;D



;D  (die rechtse).

Voor mij hoeft het ook niet, zo'n snavelzadel. Bah.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Klaas van Dijk

#13
Via http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00063650709461454 kun je een artikel downloaden met als titel:

Multiple tests of the effect of nasal saddles on dabbling ducks: combining field and aviary approaches (verschenen in Bird Study, 2007, (jaargang 54), pag 35–45).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Aanvulling: er is ook nog een addendum / vervolg, zie http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00063650809461514