Mannelijke fazantenhen?

Gestart door Ellen Luijks, mei 02, 2007, 07:56:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

Hieronder een foto van 2 fazanten een mannetje en een vrouwtje. Alleen het vrouwtje heeft een mannenkop. Hoe kan dat en is dat normaal??

ben benieuwd naar de reacties.
Groetjes

Ellen

henkjanvdkolk

Het zijn allebei mannetjes, fazanten kunnen erg verschillend zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

vrouwtjes zien er meestal zo uit:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=68779

, hierbij kan ook het bruine sterk verschillen maar ze hebben nooit een mannetjeskop
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Toine

Waarom denk je dat dit een vrouwtje is? Ik zie er geen typische vrouwelijke kenmerken in, het is gewoon een haan.
Bosfazanten in Europa zijn een mengelmoesje van verschillen soorten Aziatische ringnekfazanten, die hier als jachtwild zijn losgelaten.

Zonnekoning

CiteerWaarom denk je dat dit een vrouwtje is? Ik zie er geen typische vrouwelijke kenmerken in, het is gewoon een haan.
Bosfazanten in Europa zijn een mengelmoesje van verschillen soorten Aziatische ringnekfazanten, die hier als jachtwild zijn losgelaten.
Ik ken een geval van een vrouwtjes fazant die in mannetje veranderde. Het schijnt iets te maken met de eierstokken. De linker werk niet meer goed en de rechter gedraagt zich dan als een teelbal (heet dat ook zo bij vogels :huh: ) en ze gedragen ook als dusdanig.  
Dit gebeurd ook wel een bij kippen en men heeft d.m.v. k.i. er zelfs uit dit soort "mannetjes" jongen weten te verwerken. :lol:
Het is een ingewikkeld verhaal, maar het is na te lezen in het boekje van Maarten Th. Frankenhuis, Variaties in Artis, over paren en baren en mensen en dieren. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#5
Klopt, maar in dit geval (foto bovenaan) denk ik dat we toch kunnen spreken van 2 hanen gezien het algehele verenkleed. Hennen die haan worden (of eenden die woerd worden) zie je vaak dat ze een slordig-achtige mannelijk verenkleed krijgen waarbij nog steeds vrouwelijke kenmerken te zien blijven. In dit geval denk ik dat het een licht afwijkende haan is.
Als je goed kijkt zie je namelijk ook dat de rechter haan geen halsring heeft. Dat kenmerk suggereerd toch ook niet dat geen haan is? Beide vogels zijn dus in feite afwijkend tot wat wij een standaard fazanthaan vinden. Maar zoals Toine al zei, alle bosfazanten in Europa zijn afkomstig van diverse aziatische ondersoorten die hier ooit tijd zijn gebracht als jachtwild. Blijkbaar is er nog geen homogene populatie ontstaan, ofwel worden er nog steeds afwijkende vogels in de natuur gedumpt.

Rinie van Reenen

CiteerBlijkbaar is er nog geen homogene populatie ontstaan, ofwel worden er nog steeds afwijkende vogels in de natuur gedumpt.
Is dat zo? Gaan er niet vele generaties overheen voordat de populatie homogeen wordt? De 'kleurmutaties' kunnen toch steeds wel weer opduiken, als de ondersoorten ten minste genetisch niet al te dicht bij elkaar liggen?
Groet, Rinie van Reenen

Jan Harteman

#7
CiteerIs dat zo? Gaan er niet vele generaties overheen voordat de populatie homogeen wordt? De 'kleurmutaties' kunnen toch steeds wel weer opduiken, als de ondersoorten ten minste genetisch niet al te dicht bij elkaar liggen?
De fazant is hier waarschijnlijk ingevoerd door de Romeinen. Vanaf de koloniale tijd zijn andere ondersoorten fazanten aangevoerd die zich met de bestaande populatie hebben gekruisd. Je mag er dus wel vanuit gaan dat sinds die periode (duizenden tot honderden jaren geleden) al wel een homogene populatie kan ontstaan. We praten over vele, vele generaties.
Maargoed, er werden tot voor kort (of nog steeds) fazanten losgelaten, vooral in België. Die wijken veelal af van de 'wilde' fazanten die we al hebben, dus dan onstaan er vanzelf weer afwijkende nakomelingen... inderdaad ook na enkele generaties zie je die weer terug.

Rinie van Reenen

Aha, duidelijk. Het bestaan van verschillende kleurvarianten lijkt me er inderdaad een bewijs van dat het nog niet heel lang geleden (zeg: minder dan een halve eeuw terug) is dat de laatste (substiantiele aantallen) Fazanten in de natuur gedropt zijn.
Groet, Rinie van Reenen

grunsven

Mag er geen variatie zijn in een populatie?
Als er geen voor of nadeel is voor het wel of niet hebben van een bandje kan het gewoon naast elkaar blijven bestaan.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

keesschreven

Het is dan iig een zielige haan: kortere staart, minimale lellen, weinig blinkende borst-, buik- en staartdekveren. Hij heeft ook niet van die "oortjes". Zou het een jong mannetje zijn of toch zo'n uitzonderlijk vrouwtje?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

laatvlieger

CiteerHet is dan iig een zielige haan: kortere staart, minimale lellen, weinig blinkende borst-, buik- en staartdekveren. Hij heeft ook niet van die "oortjes". Zou het een jong mannetje zijn of toch zo'n uitzonderlijk vrouwtje?
Ik dacht precies hetzelfde!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Toine

#12
CiteerHet is dan iig een zielige haan: kortere staart, minimale lellen, weinig blinkende borst-, buik- en staartdekveren. Hij heeft ook niet van die "oortjes". Zou het een jong mannetje zijn of toch zo'n uitzonderlijk vrouwtje?

Het zou misschien een jonge haan kunnen zijn. Maar het is echt geen vrouwtje. Een vrouwtje die van geslacht verandert kan je nog goed onderscheiden van een echte haan.
Ik heb vroeger Goudfazanten gehad en ik had een hen die eerst normaal bruin was, maar ook zo'n 'geslachtsverandering' onderging. De kraag werd fel oranje en kreeg her en der rode veren, maar kwam nooit zo mooi op kleur als de echte hanen.

Zie bijvoorbeeld de Bosfazant op deze foto. Een echte haan, maar toch is de naakte huid niet zo vol gekleurd als bij de haan op de bovenste foto rechts.

keesschreven

CiteerHet zou misschien een jonge haan kunnen zijn. Maar het is echt geen vrouwtje. Een vrouwtje die van geslacht verandert kan je nog goed onderscheiden van een echte haan.
Ik heb vroeger Goudfazanten gehad en ik had een hen die eerst normaal bruin was, maar ook zo'n 'geslachtsverandering' onderging. De kraag werd fel oranje en kreeg her en der rode veren, maar kwam nooit zo mooi op kleur als de echte hanen.
ALs jij het zegt geloof ik dat. Ik heb namelijk geen verdere ervaring met dergelijke beesten. Het is dus een (jong) mannetje.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

tekenaar

#14
of een niet-dominant mannetje (wat evengoed kleinere kopversierselen verklaart).

Nog een mogelijkheid: hij zou ook een slechte conditie kunnen hebben.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Zonnekoning

Zijn er ook foto's van "transsexuele" fazanten? Ik heb er nog nooit één gezien.
Het geval die ik ken is van een vraag op een ander forum.
De fazant is ongeveer anderhalve maand in de vriezer beland en of hij/zij daar nog in ligt weet ik niet.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.