Nikon ED 50 op monopod of lichtgewicht statief ?

Gestart door Wilfred, juni 09, 2013, 12:24:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Heeft iemand ervaring met een Nikon ed50 op een eenpootstatief ?
Het is natuurlijk makkelijk dat de lichte en compacte ED 50 in elke rugzak past maar daar heb je zo weinig aan als je dan alsnog een stevig statief mee moet sjouwen.
Overigens heb ik ooit eens een 15x miniscoopje van onbekend merk gehad met een monopod maar dat vond ik toch tegenvallen vanwege het smalle beeldveld wat behoorlijk onrustig was door de pan-bewegingen (links rechts trillingen) veroorzaakt door je handen icm de monopod.
Ik hoop eigenlijk dat de Nikon met 27x wide occulair daar minder last van heeft en toch een comfortabel beeld geeft.
Ik vraag me overigens ook af of een monopod met een uitklapbare enkelvoudige voetsteun misschien een oplossing is voor het probleem van de bovengenoemde pan-trillingen.
Het alternatief is een superlichtgewichte compacte driepoot van rond 1000 gr met 5 delige poten. Ik ben alleen bang dat die erg windgevoelig is.
Hoe dan ook, het moet allemaal wel in mijn dagrugzak passen.
Iemand tips of ervaring?




M. Hoogteijling

Leuke vraag en heb er helaas geen ervaring mee. Je kunt wel met een (ook grotere) telescoop vanuit de auto kijken terwijl de scope op het neergelaten raam/sponning rust. Eenpoot zou ook moeten kunnen dan maar volgens mij sta je daar nooit lang lekker door te kijken. Laat staan als het een beetje waait.

Paar alternatieven: klein statief en vooral zittend gebruiken of een wat steviger statief en die aan de buitenkant van je rugzak vastmaken, of een wat ruimere dagrugzak zodat er ook een wat groter statief in- of aanpast.

Aan de telescoop zal het niet liggen: dat is een zeer handelbaar en kwalitatief goed ding.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

sybo

Naast het nadeel van de grotere instabiliteit is een ander nadeel van een monopod, dat als je even rustig door de verrekijker wil kijken, in boekje kijken etc., je het statief niet goed kunt loslaten. Eén hand heb je altijd nodig om je statief-scoop combi vast te houden. Ook daar zijn dan wel weer oplossingen voor, maar die doen het gemak van een monopod juist weer te niet.

KorHaan

Afhankelijk van het terrein is een GorillaPod handig:



http://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=443356&d=1368746170



Een monopod als de MonoStat schijnt beter te werken dan een voetloze monopod.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Fvegmond

hallo,

Wellicht is dit ook nog een alternatief, (zie tekening)

combinatie van wandelstok statief, met verdikking onderaan, zodat je een scherpere punt, makkelijk de grond in kan duwen.

Ik heb deze weleens gemaakt met een skistok, werkt aardig, je kunt er bij gaan zitten.

Alleen heb je dan alleen horizontaal bewegingsvrijheid.

Succes.

Wilfred

Bedankt voor de reacties.
Bij nader inzien had ik toch niet zo'n vertrouwen in mijn idee van een monopod bij dergelijke vergrotingen.
Via marktplaats een tweedehands Velbon Ultra maxi 3-poot gekocht. Dat leek me een prima oplossing voor de Nikon ed50 setup. Dit alu statief is zeer licht, ingevouwen korter dan 40cm en in hoogste stand net hoog genoeg voor mijn lichaamslengte (mits met gehoekte inkijk). De poten zijn bovendien zeer makkelijk en supersnel uit te zetten door het unieke velbon draaimechansime. Door de korte ingevouwen lengte kan ik het in veel vogelkijkhutten ook als tafelstatief gebruiken.
Nu nog afwachten hoe de wind en tril gevoeligheid van een dergelijk statief is want het blijft natuurlijk toch een compromis als het allemaal in je rugzak moet passen.
Enfin, het statief is er alvast. Nu de Nikon ED 50 nog !!!
Die worden tweedehands is zeer sporadisch aangeboden (heb er verdorie onlangs een aan mijn neus voorbij laten gaan) dus dat zal wel een nieuwe worden. Iemand nog aankooptips ?