zandsuppletie Noordwijk aan Zee - juni 2013

Gestart door Mars Muusse, juni 08, 2013, 19:55:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Wat een meeuwengeweld, echt geweldig om naar te kijken. :duim:

Mars Muusse

Blijft leuk om van die plaatjes te zien waarop bijna geen achtergrond meer is; alleen nog maar MEEUW.




Martijn Bot

OK, dit is te veel, ik kan dit niet weerstaan. De plekken en aantallen waar ik het hier in Groningen mee moet doen vallen hier armetierig bij in het niets. Ik denk er serieus over om dit weekend ook een dagje heen te gaan. Kan ik er van uit gaan dat er ook zaterdag gewoon doorgegaan wordt met zandspuiten? Als iemand dat zou kunnen bevestigen, graag.
Ik ben niet zo'n fan van lange stukken alleen rijden, dus wellicht is er een mini-excursie te regelen vanuit de ToH. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn om mee te gaan, dan hoor ik dat graag d.m.v. een PB. E.e.a is nog wel even afhankelijk van, onder andere, het weer. Zie dit als een vrijblijvende inventarisatie, een definitief ja of nee volgt later deze week.

Mars Muusse

#33
Zondag een Vaderdag cadeautje voor Frank vd Meer, Ruud Altenburg en mijzelf. Tussen 10 en 16:30 ringetjes gelezen, fotootjes gemaakt, etc.
Zeer veel verstoring door de zondagse strandgangers, met honden, kinderen, etc die door de groepen renden, ermee op de foto wilden (maar alleen als ze vlogen), etc etc. Was dat erg? Nou vooral storend! Maar er bleven gewoon 1000den beesten ter plekke, en op z'n Cruijffiaans had het een voordeel: er staan steeds weer andere vogels vooraan!

In totaal schreef ik voor Ruud, Frank en mezelf 79 ringen op, Frank was af en toe bij een ander groepje en had er nog een paar die ik weer niet had. Dus meer dan 80 ringen uit zo'n beetje alle windstreken. Zeer zeker een heel mooi aandeel geringde 3cy kleine mantels. En natuurlijk ook 2x een 2cy fuscus die alle vleugelveren al had geruid op de wintergronden (kunnen tegenwoordig officieel het boek in als 'zeker'). Ik heb er daar nu 3 van in de afgelopen 2 weken.

Het ophogen gaat door tot 30 juni, ze werken 7/24, zelfs op zondag dus. Het is 45-60 minuten zandspuiten (vind ik verreweg het mooiste moment met al die beesten die fourageren op wat er uit de Noordzee komt. Dat spuiten trekt een geul waarin het water (+beestjes) zich weer een weg baant naar de zee, en je kunt gewoon op 12-15 meter naast een groep van 300 beesten staan die steeds vleugeltjes strekken, eten afpakken, etc etc. Het is wel redelijk onoverzichtelijk, beesten staan in rijen "meer dan 20 dik", waardoor je soms enkel een stukje ring ziet, beesten weer kwijt bent, amper ziet welke soort bij welke poot hoort, etc.
Na die 60 minuten spuien wordt er nog veel gegeten en gedrenteld, maar dan vormen zich al gauw weer rustgroepen, die van een prettige kleine afstand met de scoop zijn te checken.
En drie uur later wordt er weer zand opgespoten en herhaalt de riedel zich. Je ziet vanzelf wel wanneer die Sand Hopper in aantocht is, en het lijkt wel of de meeuwen ondertussen het stramien ook redelijk doorhebben. Ondanks dat: toch lekker veel verloop in de groep, steeds weer nieuwe ringen!

Mars

edit, vergat ik nog een fotootje voor Martijn. Heerlijk zo veel onvolwassen beesten, waar je in andere jaren zo naar lijkt te moeten zoeken, eentje hier, eentje daar, paar op de Erasmusgracht. Maar nu dit dus op het strand. Hierbij: 4CY LBBG claimt zijn fourageerplaatsje en duwt ouwe getrouwe UF rood op wit tibia even opzij... (klikken voor 1200 px breed, zie ook:
http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=4&t=930&p=3744#p3744 )

Martijn Bot

Nog een paar daagjes werken, dan mag ik ook... Ik hoor graag van anderen, ook niet-noorderlingen, wanneer je dit weekend van de partij bent. Samen is toch leuker, beter en productiever.

frankmeer

Citaat van: Mars Muusse op juni 16, 2013, 22:34:37 PM
Blijft leuk om van die plaatjes te zien waarop bijna geen achtergrond meer is; alleen nog maar MEEUW.
Zulke plaatjes zijn behalve van vliegende beesten eens in de vier uur ook prima te maken van rustende vogels bij het uitbuiken:
Frank van der Meer

ruud_altenburg

En die 2kj fuscus zijn mooi, maar adulte vogels zijn natuurlijk nog veeeel mooier... ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

little-W

Citaat van: Martijn Bot op juni 17, 2013, 20:59:30 PM
Nog een paar daagjes werken, dan mag ik ook... Ik hoor graag van anderen, ook niet-noorderlingen, wanneer je dit weekend van de partij bent. Samen is toch leuker, beter en productiever.
De voorspellingen voor zaterdag zijn niet al te gunstig. Bij goed weer (= geen regen) ben ik er in ieder geval op zondag en mogelijk ook op zaterdag, op beide dagen vanaf half 10.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Bas vd Burg

#38
Ik heb het even nagevraagd bij mn collega en de supletie-werkzaamheden gaan door t/m volgende week maandag (24 juni). Vandaag (19 juni) wordt er niet gewerkt, morgen gaan ze aan de slag voor strandpaviljoen Alexander Beach (ligt voor de Koningin Wilhelmina Boulevard).

Overigens vindt "men" het hartstikke leuk dat jullie zo enthousiast zijn, er zijn namelijk ook heel veel negatieve geluiden over de werkzaamheden :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jildert


Mars Muusse

Vandaag, woensdag, werden de buizen verzet, geen opspuitwerk derhalve. Vanaf morgen wordt het zuidelijke stuk onder handen genomen. Beesten probeerden wat te rusten op het strand (1.500 beesten), maar de bulk verkoos het rustige water, of ploeterde wat achter een van de garnalenkotters aan die vlak onder de kust zitten de laatste weken. Weinig ringen dus  (zo'n 15), maar wel weer 's de Star of the Beach: KW52 geel. PMS = 14, P2/P5.
Ongeringde fuscus zat er ook, maar ja, geen ring, dus geen Havana. Ze mogen wel op zeker van Ruud tegenwoordig, na een artikeltje in DB 2011:
http://www.dutchbirding.nl/journal.php?show_summary=true&journalid=246&contentid=3&lang=en



Guus Peterse

Citaat van: Mars Muusse op juni 19, 2013, 15:29:47 PM
Ongeringde fuscus zat er ook, maar ja, geen ring, dus geen Havana. Ze mogen wel op zeker van Ruud tegenwoordig, na een artikeltje in DB 2011:

Is baltische mantelmeeuw niet nog een beoordeelsoort?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

#42
Zeker, deze zal ik binnenkort dan ook eens indienen.
Frank van der Meer

Mars Muusse

Dat weet ik eigenlijk niet Guus. Eerlijk gezegd doe ik helemaal niks met zulke vogels (behalve een plaatje als ze echt dichtbij zitten), ik heb er nu al 5 dit voorjaar met ofwel alle handpennen geruid, ofwel gestaakte rui en dan een flink aantal binnenste pennen geruid. Maar zonder ring vind ik ze persoonlijk niet zo heel erg interessant (sterker nog, ik schrijf zulke waarnemingen niet eens op in mijn boekje of op Wn.nl). Niet interessant wil trouwens niet zeggen dat ik ze niet mooi vind, het blijven leuke beesten om te zien...

EDIT: Ah, Frank weet het.

Guus Peterse

Ik durf Ruud wat meeuwen betreft natuurlijk niet gauw tegen te spreken maar dat betekent toch dat ze niet op zeker maar op niet te beoordelen moeten, hoe overtuigend ze er ook uitzien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Mars Muusse

Euhm Guus, ik lees hieruit dat je me verkeerd begrijpt. Wanneer 2CY Kleine Mantelmeeuwen terugkomen van de wintergronden, en zij hebben in het voorjaar/vroege zomer een volledige set nieuwe veren (incl staart, arm- en handpennen), dan zijn ze aanvaardbaar als ondersoort fuscus.
Je kunt vervolgens een schaal opstellen van zeer betrouwbaar tot minder betrouwbare vogels, zie daarvoor het artikel.
De vogel die zowel door Frank als door Albert is gefotografeerd, en trouwens ook de vogel die ik zelf fotografeerde lijken me te vallen onder de categorie zeer betrouwbaar (waarbij mijn vogel ietsjes minder hoog scoort op die schaal doordat er nog wat bandering is te zien op de vervangen wing-coverts.

Enige kanttekening die je zou kunnen maken (en moet maken wellicht) is dat zowel Albert als eerder ook Frank (op zondag, ik zag zelf die vogel ook trouwens) geen foto's hebben van een 'open vleugel', en voor zover ik weet niet vast hebben kunnen stellen of de binnenste handpennen inderdaad ook geruid waren (maar dat ligt alleszins in de lijn der verwachting).

PS: ik spreek Ruud ook liever nooit tegen hoor!

Guus Peterse

Mars, ik denk dat je mij niet goed begrijp. Ik heb het niet over de determinatie als fuscus op zich. Daar weten jullie allemaal veel meer van dan ik en ik geloof best dat sommige gevallen behoorlijk zeker zijn. Wat ik bedoel is: het oordeel daarover is aan de CDNA, en niet aan de admins van Waarneming.nl. Dus gebruik is om ze op niet te beoordelen te zetten totdat de CDNA ze al dan niet heeft aanvaard.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ruud_altenburg

#47
Ik heb ook niets op zeker gezet naar mijn beste weten... Guus, ironisch genoeg jij zelf wel, maar welke Henk voert ook een 2kj fuscus in onder gewone Kleine Mantel?! ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Albert de Jong

#48
Hij wilde maar niet vliegen, sorry Mars! De zichtbare handpennen lijken me allemaal vers, t/m p10. Jouw andere fuscoides uit de draad op ORG zat er ook nog tussen, maar was snel weer de zee op. Toen ik er was waren er ook veel strandgasten die het leuk vonden om door de groep heen te rennen. De groep schoof te ver op richting de shovels en dat met 'enige' luchttrilling..... Zodoende kon ik maar 5 ringen aflezen. Leuk dat er ook geringde grote mantels tussen lopen!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Guus Peterse

#49
Citaat van: ruud_altenburg op juni 19, 2013, 21:30:56 PM
Ik heb ook niets op zeker gezet naar mijn beste weten... Guus, ironisch genoeg
jij zelf wel, maar welke Henk voert ook een 2kj fuscus in onder gewone Kleine Mantel?!

Dat ik wat overmoedig een foto met een onvolwassen kleine mantelmeeuw goedkeur die ik normaal gesproken natuurlijk aan de deskundigen overlaat, staat volkomen los van wat ik hierboven wilde zeggen en wat natuurlijk allang bekend is. Het ging alleen om de opmerking 'Ze mogen wel op zeker van Ruud tegenwoordig', wat dus eigenlijk niet juist is, althans niet zolang de CDNA ze niet heeft aanvaard. Deze waarneming betreft 2500 als gewone kleine mantelmeeuw ingevoerde vogels en daar heeft de CDNA niets mee van doen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ruud_altenburg

Guus, je moet de teksten een beetje met een knipoog lezen. Overigens mogen juist dergelijke 2kj vogels wel degelijk op zeker, maar ze moeten inderdaad behandeld worden door de CDNA. Vraag is dus aan de waarnemers om ze in te dienen.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Albert de Jong

Citaat van: guusp op juni 20, 2013, 00:02:57 AM
Het ging alleen om de opmerking 'Ze mogen wel op zeker van Ruud tegenwoordig', wat dus eigenlijk niet juist is, althans niet zolang de CDNA ze niet heeft aanvaard.

Maar Guus, dat is toch een denkfout? Je mag toch gerust je waarneming op zeker zetten als de vogel nog niet aanvaard is? De CDNA bepaalt niet of mijn waarneming zeker is, maar wel of dat hij valide genoeg is voor de Nederlandse lijst.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Guus Peterse

Citaat van: Albert de Jong op juni 20, 2013, 14:31:29 PM
Maar Guus, dat is toch een denkfout?
Je hebt gelijk, dat is het. Natuurlijk mag iedereen ze op zeker zetten, wij mogen ze alleen niet goedkeuren.   Sorry voor deze overbodige bijdragen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Maarten misschien nog wat sleutelen aan je blog, de filmpjes zijn niet te bekijken "Deze video is prive"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

little-W

Citaat van: hiskodevries op juni 20, 2013, 14:52:28 PM
Maarten misschien nog wat sleutelen aan je blog, de filmpjes zijn niet te bekijken "Deze video is prive"
Hmm, door een accountwijziging stonden al mijn videos ongemerkt op Privé. Ik heb het aangepast dus ze zouden nu weer te bekijken moeten zijn.
Bedankt voor het melden Hisko.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

frank oosterhoff

Begreep dat er gisteren niet al te veel meeuwen waren,
ook omdat de gasten van een feestje bij de strandtent van huis ter duin
wat minder prijs stelden op de overlast van al die meeuwen,
en daar een adequate oplossing voor werd gevonden.

Vandaag wel veel meeuwen en een hoop kleurringen kunnen aflezen.

Mars Muusse

Zo'n grote groep fouragerende meeuwen geeft een mooie kans om vliegende beesten te fotograferen. Helaas ongeringd, of onleesbaar metaal, maar wellicht toch de moeite waard. Op ORG alle secties van Juni aangevuld met vliegende beesten...
http://www.gull-research.org/hg/HG4CY06.htm


Jeroen Nagtegaal

Gister met Roland-Jan in slechts een twee uurtjes ruim 80 ringen... Daarbij lag mijn focus vooral op metaal. Opvallend weinig buitenlands metaal...

Het voordeel was vermoedelijk de miezer-regen waardoor bijna niemand op het strand was. Ook een 2kj kandidaar Fuscus kwam lang. Ik heb een korte video, met open vleugel, die ik zal uploaden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Vandaag een lange dag op het strand gehad, o.a. samen met Martijn Bot en Klaas van Dijk. Veel ringen afgelezen en mooie beesten gezien, waaronder deze 2kj Baltische Meeuw.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Klaas van Dijk

Gister hier dus geweest samen met Martijn Bot en Maarten van Kleinwee. Een waanzinnig mooie plek om grote aantallen 'grote meeuwen' buitengewoon goed te bekijken en te fotograferen.

Ondanks de (vrij) beroerde weersomstandigheden meer dan 50 geringde vogels af kunnen lezen (wellicht staan er nog wel meer in Maarten zijn boekje). Hieronder maar liefst vijf gekleurringde Grote Mantelmeeuwen (Noorse vogels), één gekleurringde Kleine Mantelmeeuw uit Noorwegen, een gekleurringde Pontische Meeuw (wit C+, door Frank Majoor in Amsterdam geringd), een gekleurringde Zilvermeeuw uit het hoge noorden (geel KW52, echt een bakbeest van een vogel; zie hierboven voor wat mooie foto's van Mars) en ga zo maar door. De vogels zijn allemaal van erg dichtbij te bekijken. Een uitmuntende gelegenheid om je kennis over meeuwen, (variatie in) verenkleden, leeftijden etc. eens flink op te poetsen. Martijn & Maarten hebben hopen foto's gemaakt.

Naar schatting ging het om zo'n 2500 Kleine Mantelmeeuwen, zo'n 1500 Zilvermeeuwen, tientallen Grote Mantelmeeuwen en een kleine 10 Pontische Meeuwen (aantal wordt later nog exact bepaald). Daarnaast zal er ook nog flink wat doorstroming / 'turnover' zijn geweest, want later in de middag zagen we weer een hele reeks nieuwe gekleurringde individuen.

En een highlight was een prachtige tweede kalenderjaar Baltische Mantelmeeuw waarvan dus goede plaatjes in de vlucht gemaakt konden worden (zie http://gullstothehorizon.wordpress.com/2013/06/22/presumed-2nd-calendar-year-baltic-gull-at-noordwijk-nl-20130622/ ). Voldoet o.i. prima aan de criteria ( zie http://www.gull-research.org/papers/DB_2cyfuscus.pdf ) om door de CDNA aanvaard te worden.

Groetjes, Klaas