Phaeomelaninsche Fuut

Gestart door creatief, mei 01, 2007, 22:19:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

creatief

Op mijn kanotocht rond Woerden kwam ik deze fuut tegen.
Welke fuut is dit?


Bram Rijksen

in ieder geval één die lang onder kan blijven..

creatief

Hierbij de foto (Sorry)

Jos Welbedacht

Dé Fuut der Futen,
Podiceps cirstatus,
ofwel de "gewone" Fuut.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

creatief

Bedankt Jos
Is dit dan een vrouwlijk exemplaar, want de vele futen die ik tegenkom hebben een donkere kop.

Vriendelijke groet

Arnold van der Ark

Ben Wielstra

Hij ziet er wat bleek uit, of ligt dat aan de foto?

Jos Welbedacht

Overbelichting met keiharde zon, of wat leucistisch zou ik zeggen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

creatief

Die bleke kleur is juist de juiste kleur.
Vandaar dat ik dacht dat het een andere soort fuut is.
Eventueel heb ik ook een foto van een normale fuut van een paartje wat aan het nestelen was.

Groet

Arnold

redmar_woudstra

of hoe heet het ook al weer al ie roestbruin wordt... of is dat leucistisch?
groet,
Redmar

creatief

Hier de normale fuut

laatvlieger

In ieder geval een kleurafwijking. Zou je hem in willen voeren en dan het kleed op "afwijkend" willen zetten?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman

#12
Ik heb zelf ook al eens een echte witte gezien. Op bovenstaande foto lijkt mij geen leucisme trouwens, dan zou hij toch geen rode ogen moeten hebben? Wat de echte naam moet zijn van deze afwijking ben ik even kwijt. Ik geloof dat het bij kanaries e.d. Lutino genoemd zou worden (rode ogen + bleek verenkleed).

creatief

Doen we Wouter

Groet

Arnold

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Toine

CiteerIk heb zelf ook al eens een echte albino gezien (spierwit, rode ogen). Op bovenstaande foto lijkt mij geen leucisme trouwens, dan zou hij toch geen rode ogen moeten hebben? Wat de echte naam moet zijn van deze afwijking ben ik even kwijt. Ik geloof dat het bij kanaries e.d. Lutino genoemd zou worden (rode ogen + bleek verenkleed).
Een lutino is toch een vogel met een geel verenpakje, ofwel andere kleuren missen zodat er geel overblijft? (Halsbandparkiet, Valkparkiet, Grasparkiet, Kakariki) Ik vraag me dan af hoe die mutatie wordt genoemd bij een vogel die geen geel in zich heeft.   :grin:  

eline1234

en heeft een fuut niet sowieso rode ogen? heb net het overzicht bekeken maar alle zomerkleed futen die ik voldoende kon inzoomen hadden die rooie oogjes...
Eline

Jan Harteman

Er zit wel wat verschil tussen rood en rood.
Volgens mij hoort het een soort diep/donkerrood te zijn.
Deze afwijkende vogel heeft naar mijn idee veel lichter rode ogen, ook de pupil lijkt rood te zijn (normaal donker gekleurd).

BramtK

Goeie opmerking Eline! Natuurlijk heeft een Fuut rode ogen.  ;)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gjcaspers

Het lijkt mij dat bij deze Fuut het zwartbruine pigment eumelanine ontbreekt, zodat alleen het roodbruine phaeomelanine te zien is.

Groet,
Gert-Jan Caspers
Groet,
Gert-Jan Caspers

redmar_woudstra

CiteerHet lijkt mij dat bij deze Fuut het zwartbruine pigment eumelanine ontbreekt, zodat alleen het roodbruine phaeomelanine te zien is.

Groet,
Gert-Jan Caspers
dat bedoelde ik! Heeft dit ook nog een naam (zoals leucisme, albinisme etc.)?
groet,
Redmar

maartenwielstra

CiteerWelke fuut?
gnagnagna

maartenwielstra

Citeeren heeft een fuut niet sowieso rode ogen? heb net het overzicht bekeken maar alle zomerkleed futen die ik voldoende kon inzoomen hadden die rooie oogjes...
Je neemt me de woorden uit de mond! Goed gezien!