Hoofdmenu

Waarom vervaagd?

Gestart door renesmid, juni 07, 2013, 22:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Het idee is meer dat je een waarneming van Sierlijke witsnuit in een petgat in de weerribben niet ziet (automatisch vervaagd) maar een waarneming op een plek waar ze langs een weg zitten wel kunt zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Ik liep wat waarnemingen van hoogveenglanslibel langs en de pijl staat dan vaak middenin het kwetsbare gebied. Dus het lijkt mij beter dat de vervaging in stand blijft maar dat we een lijstje maken waar je precies kunt zien waar het zonder bezwaar okee is. Mits de terreinbeheerder dat ook OK vindt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w


ArjenDrost †

Mooie oplossing! Zo kan men, waar mogelijk, toch genieten van zeldzame en bijzondere libellen. Kunnen meer mensen genieten van deze bijzondere dieren, wat weer wat extra natuurbeleving oplevert.  :duim:


Al zit de Sierlijke Witsnuit bij de Kiersche Wijde niet eens in een petgat ;)

Phil

Sierlijke zit gewoon langs een doorgaande weg, dus waarom die plek vervaagd is, is me een raadsel. Vanmiddag fraai gezien.

Waarom wordt die lokatie niet gewoon vrijgegeven: iedereen zijn/haar plezier en kwetsbare plekken blijven beschermd. Of mis ik nu wat?

Phil

Anne Hueber †

Zo simpel ligt het niet en gaat aardig wat tijd kosten.
Ten eerste moet de terreinbeheerder toestemming geven, om bepaalde plekken vrij te geven.
En ten tweede moeten wij dat allemaal handmatig gaan instellen.

Weia

Citaat van: Phil op juni 16, 2013, 21:55:14 PM
Of mis ik nu wat?
Dit is het eenvoudigste voorbeeld. Wat ik hier mis is een waarneming van precies de plek waar je het beste kunt staan, dus niet waar de libel zit. Daar een 'vlieg onbekend' invoeren ofzo. Met een mooie foto.
Andere soorten liggen vaak veel lastiger. De noordse glazenmaker bijvoorbeeld kan je op zat plekken zien vliegen en met wat geluk gaat er eentje voor je neus zitten, gewoon langs een fietspad. Maar alle voortplantingsplekken zijn zeer kwetsbaar, daar lijkt het me terecht als die niet vrijgegeven worden. Ik heb ze destijds gefilmd en daar zijn we ook een klein stukje het veen ingegaan. Dat is na een dag of een paar dagen wel weer in orde, maar ik moet er niet aan denken dat zo'n plek bekend wordt en dat honderd mensen daar hun soortfoto's gaan scoren. Dan is het doei.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Phil

Citaat van: Weia op juni 16, 2013, 22:04:12 PM
Citaat van: Phil op juni 16, 2013, 21:55:14 PM
Of mis ik nu wat?
Dit is het eenvoudigste voorbeeld. Wat ik hier mis is een waarneming van precies de plek waar je het beste kunt staan, dus niet waar de libel zit. Daar een 'vlieg onbekend' invoeren ofzo. Met een mooie foto.
Andere soorten liggen vaak veel lastiger. De noordse glazenmaker bijvoorbeeld kan je op zat plekken zien vliegen en met wat geluk gaat er eentje voor je neus zitten, gewoon langs een fietspad. Maar alle voortplantingsplekken zijn zeer kwetsbaar, daar lijkt het me terecht als die niet vrijgegeven worden. Ik heb ze destijds gefilmd en daar zijn we ook een klein stukje het veen ingegaan. Dat is na een dag of een paar dagen wel weer in orde, maar ik moet er niet aan denken dat zo'n plek bekend wordt en dat honderd mensen daar hun soortfoto's gaan scoren. Dan is het doei.

Helder Weia. Lopen overigens diverse paadjes, en zeker niet van 1 dag oud, maar met name waar-ie dus niet zat.

Grt Phil

arjan.kop

#68
Die veentjes zijn nog link bovendien. Ik heb de larvale habitat ooit onvrijwillig van heel dichtbij mogen aanschouwen.

Frouwkje

Sja, ik heb niets op vervaging tegen.
Als ik zie wat voor ontzettende lomperiken er zich in het Woldlake bos voort bewegen, pffff.
Totaal geen respect voor de natuur.

Iedere dag weer nieuwe platgetrapte stukken en gele lissen die geknakt achterblijven.

Voor mij is het duidelijk niet "alles voor de foto".
Ik geniet met volle teugen als ik daar met mijn camera loop. En als de libel (of vlinder) gaat zitten op een nog niet platgetrapt stuk...dan mag hij/zij daar lekker ongemoeid blijven zitten. Verder volg ik de paadjes die voorgangers al hebben gemaakt...helaas worden dat er nu wat mij betreft wel echt te veel  :angry:


Gert Veurink

ik zou zeggen lees es een boek, bekijk google earth of een atlas en ga zelf eens zoeken. Dan vind je nog es wat nieuws. Leuker voor jezelf en voor elkaar.

Wil je sierlijke vinden --> zelfs de grootste digibeet kan met een beetje googelen en nadenken toch wel vinden waar dat is? Ik vind het prima als die Kiersche wieden plek west van de weg naast de parkeerplaats en iets verder het gebied in langs het pad ook aan de westerzijde (oeps :-X) wordt vrijgegeven. maar hoe moeilijk kan het zijn mensen? Wieden, helder water, beetje luw plekje, waterlelie of plomp, mooie dag en goed om je heen kijken.

Voor wat betreft de scorende admin-aantijging die Arjen heel begrijpend heeft gelezen. Volgens mij ben ik momenteel de enige libellenadmin die zelfs maar een lichte (een heeeeele lichte) twitch-neiging heeft, maar ik heb nog nooit een soort 'gescoord' met info die ik als admin heb verkregen. Makkelijk te controleren overigens, sinds ik admin ben heb ik niet 1 nieuwe soort bijgeschreven.
groet!
Gert Veurink



gevonny

Zo te lezen zijn de meesten die reageren hier de braafste van de hele klas geweest altijd en hun opnamen altijd netjes vanaf de weg of het pad genomen. Klasse

Het valt me namelijk nogal op dat de een nog heiliger over wil komen als de rest waardoor ik een draaierig gevoel in m'n maag krijg.

Sorry dat ik zeg wat ik denk, heb ik altijd al gehad.
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Gert Veurink

#72
hooooo wacht nou moet je me geen woorden in de mond leggen. Er wordt door jou in een eerdere post gesuggerereerd dat admins info gebruiken die voor anderen vervaagd is. Daar gaat dit hele topic over, vervagen van info. Ik geef aan dat ik dat nog nooit heb gedaan. Ik geef verder aan dat mijn inschatting is dat de andere admins überhaupt geen twitchers zijn dus dat al helemaal niet zouden doen.

ik heb niets gezegd over braaf of netjes op weg of pad. ik ben zeker niet altijd braaf. Als ik in zeer kwetsbare gebieden kom doe ik dat doorgaans met een vergunning, maar ik ben ook wel es tot mn knieen in veen gezakt of op een vlinder gaan staan en door boze boeren of boswachters van landgoederen afgejaagd. Totaal geen ambitie om heilig over te komen, laat staan heiliger dan de rest. Ik heb zelfs willen zeggen dat ik denk dat ik de minst brave van de libellenadmins ben op dit punt, maar nog nooit adminrechten heb misbruikt. Dus kom niet met loze niet onderbouwde zwartmakende suggesties, daar krijg ik nou een vervelend gevoel van in mijn maag. Gaat er niet om dat je zegt wat je denkt, gaat erom dat het soms wel eens goed is te checken of datgene wat je denkt en zegt wel klopt.
groet!
Gert Veurink



nick w

kunnen we dit topic niet gewoon sluiten? Het begint een beetje welles nietes te worden en ik zie de meningen ook niet heel veel dichter bij elkaar komen  :(

Groet,
Nick W

Gert Veurink

Citaat van: nick w op juni 20, 2013, 22:23:10 PM
kunnen we dit topic niet gewoon sluiten? Het begint een beetje welles nietes te worden en ik zie de meningen ook niet heel veel dichter bij elkaar komen  :(

Groet,
Nick W

het gaat niet om meningen maar om feiten. maar wat mij betreft kan het dicht
groet!
Gert Veurink



Frouwkje

Uh, ja nou ik ben hier nieuw.
En ik krijg ook een wat  :rolleye:  gevoel.

Ik fotografeer omdat ik het leuk vindt, het is niet mijn leven en ik hoef ook niet in de top zoveel te komen van de beste spotters.
En ook ik wijk wel eens van het pad af. Maar dan niet met als doel om op 1mtr vanaf een paadje weer een nieuw paadje te maken.
Met libellen spotten is het volgens mij een kwestie van geduld. Dus als je een dagje niets spot, ach...dan ben je in ieder geval eventjes buiten geweest.  Komt bij mij ook wel voor.... om 5.15 uur in het Woldlakebos en een uur lang niets interessants te zien.
Hoort er allemaal bij!

Genieten van de natuur!

En als vervaging van gegevens een middel is om grote toeloop en verstoring te voorkomen, gewoon doen wat mij betreft.









Joram de Gans

Zou het niet zo kunnen zijn dat het vervagen meer kwaad dan goed doet? Met een beetje goede wil kun je via waarneming, maar ook via andere sites van natuurfotografen etc. vrij makkelijk achter de plek komen waar een vervaagde soort ongeveer moet zitten. Als je nu gewoon exact aangeeft waar de soort zit, dan hoeft men niet het hele gebied (al dan niet op de gebaande paden) uit te kammen.
Maar ik ben het overigens eens dat ook de zoektocht leuk is. En je komt altijd wel wat leuks tegen.
Groet,
Joram

 

renesmid

Het is me duidelijk over het waarom van het vervagen van zeldzame libellen/vlinders. Kleine populaties, het beschermen van de vegetatie en de voortplantingsplekken. Het voorkomen dat grote groepen mensen op zoek gaan naar een zeldzame soort om eventuele beschadigingen van de habitat te voorkomen. Begrijpelijk en ik kan me hier wel in vinden. Het zoeken naar libellen, vlinders en vogelsoorten is leuk en biedt ook nog eens ontspanning dus gaan we daar gewoon mee door en hopen dat we zelf eens een zeldzame soort ontdekken.


Afgelopen week had ik bij toeval gezien op Waarneming (voordat er werd vervaagd want een admin vroeg de waarnemer dit te doen) dat er een Woudaap in Assen zou zitten. Te gek natuurlijk en dus op zoek naar eerst de juiste locatie.
Eenmaal aangekomen zat er al een vogelaar/fotograaf uitgerust met allerlei apparatuur. Ik vroeg de beste man of hij de roep van de vogel misschien al had gehoord. Antwoord: vogel? roep vogel? welke vogel? hoezo? Hahaha grappig. Ik zei de fanatieke vogelaar/fotograaf dat er een Woudaap kon zitten en ik deze graag zou willen zien en anders het blaffende geluid wel wilde horen. Antwoord: hoe kom jij aan de informatie dat er hier een Woudaap zou zitten want dit is geheim en de locatie staat vervaagd. Ikke ikke ikke en de rest ....... Tsja ik houd erover op voordat ik ga oordelen.
Iedereen bedankt voor de boeiende discussie over dit onderwerp en veel plezier met het kijken naar libellen, vogels, vlinders etc etc.
René Smid

Sticht

Citaat van: renesmid op juni 21, 2013, 17:03:36 PM
Tsja ik houd erover op voordat ik ga oordelen.

Lijkt me een goed voornemen. Als dat niet mocht lukken is ook een rubriek op dit forum genaamd  'praat maar raak'.

gevonny

#79
Oeps, zat toch schijnbaar niet zo ver van de waarheid af toen ik zei dat het me niet zou verbazen zoals ik in mijn inmiddels al verscheidene malen bekritiseerd bericht heb aangegeven. Nogmaals, ik beschuldig niemand van iets, alleen en enkel dat het me niet zou verbazen als het gebeurde (zou ikzelf ook doen namelijk).

Vervagen  is mijn eigen ogen alleen noodzakelijk indien hierdoor een totale habitat vernietiging voorkomen kan worden doordat anders alles platgetrapt wordt. Als dit incidenteel zou gebeuren is er niks aan de hand, die libellen interesseert het echt geen biet als ze nu op een rechte rietstengel of grashalm gaan zitten of een omgeknakte . De begroeiing hersteld zich snel genoeg weer.

Waar ik me echter gruwelijk aan erger is de schijnheiligheid waar menigeen mee voor de dag komt alsof ze niet van het pad afgaan. Nee, ook paadjes die vanaf een pad "illegaal" gemaakt zijn doordat anderen van het pad afwijken zijn geen vrijbrief om daar dan ook maar te lopen, je doet er immers om dat moment ook aan mee om de boel plat te trappen en plat te houden!

Als ik iemand in de natuur tegenkom die in mijn ogen diezelfde natuur schade berokkend stap ik er resoluut op af en zeg wat me dwars zit, doch ga dan niet achteraf op een site zitten te zeiken hierover.

Waar alles echter om draait, het vervagen, zou eigenlijk helemaal niet vervaagd hoeven worden, de waarneming moet eigenlijk helemaal niet geplaatst worden, want hij is immers ook nog eens zelfs gedaan op een plek waar hij/zij normaliter helemaal niet mag komen.

Dan kom je weer op een ander punt, als Waarneming.nl geen waarnemingen meer mag/kan plaatsen die gedaan zijn op plekken waar de persoon eigenlijk helemaal niet mag komen, dan komt er niet veel binnen wat geplaatst kan worden en dan zal het wel stil worden op een bepaald moment....
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

Weia

Bij de vervaagde waarnemingen zijn er ook een heleboel met toestemming van de beheerder, tijdens inventarisaties en dergelijke. Verder toevalstreffers of in gebieden waar je ze ook op de paden tegen kunt komen. De soort als geheel is vervaagd, maar dat betekent niet dat alle waarnemingen ervan illegaal verkregen zijn. Meestal niet trouwens.
Waarom er vervaagd wordt: poeltjes met kwetsbare veenmosvegetatie, poeltjes met een populatie van die minuscule boomkikkers, plek met een zeldzame vlinder én zeldzame vegetatie. De vlinders en libellen kan het inderdaad geen biet schelen wat er met de vegetatie gebeurt en met de kikkers. Dat is totaal geen argument.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch


De vervagingen zijn in de afgelopen jaren tot stand gekomen in overleg met en soms op verzoek van terreinbeherende instanties en met clubs als de Vlinderstichting en RAVON en anderen. Er is zorgvuldig gekeken voor welke soorten of voor welke biotopen het verstandiger is om de plekken niet open en bloot voor op de website te zetten. In de loop der tijd zijn er soorten bijgekomen en soms ook soorten afgegaan omdat nieuwe inzichten of gebeurtenissen daar aanleiding voor gaven.

Sticht

Citaat van: Frouwkje op juni 20, 2013, 23:08:34 PM
Uh, ja nou ik ben hier nieuw.
En ik krijg ook een wat  :rolleye:  gevoel.

Ik fotografeer omdat ik het leuk vindt, het is niet mijn leven en ik hoef ook niet in de top zoveel te komen van de beste spotters.
En ook ik wijk wel eens van het pad af. Maar dan niet met als doel om op 1mtr vanaf een paadje weer een nieuw paadje te maken.
Met libellen spotten is het volgens mij een kwestie van geduld. Dus als je een dagje niets spot, ach...dan ben je in ieder geval eventjes buiten geweest.  Komt bij mij ook wel voor.... om 5.15 uur in het Woldlakebos en een uur lang niets interessants te zien.
Hoort er allemaal bij!

Genieten van de natuur!

En als vervaging van gegevens een middel is om grote toeloop en verstoring te voorkomen, gewoon doen wat mij betreft.

Mooie bijdrage!  Het zal prachtig zijn om zoveel mogelijk soorten op je lijst te hebben, maar mij persoonlijk interesseert het geen bal.

gevonny

De meesten worden nieuwsgierig als ergens prikkeldraad omheen is gezet, men heeft dan de neiging om te weten wat er achter die prikkeldraad schuil gaat.

Zo ook met die vervagingen, men attendeert er iedereen al op dat er iets aparts te zien is. Was het niet vervaagd, dan zou het velen niet eens opvallen.
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

arjan.kop

Ieder zijn ding. Ik lever liever zoveel mogelijk gegevens over de dertig soorten in de buurt, een ander heeft andere drijfveren. Zolang we elkaar in elkanders waarde laten en een gedeelde hobby een meerwaarde geven door waarnemingen ter beschikking te stellen aan iedereen die daar weer mee verder kan vind ik alles even mooi.

gevonny

Arjan, deel je laatste bericht volledig!

Leef al vanaf mijn prille jeugdjaren met en in de natuur, voel met de natuur mee, praat met de dieren etc. etc.
Als ik dan figuren schijnheilig en interessant hoor praten over die natuur alsof ieder grassprietje of rietstengel een doodzonde zou zijn als je die vertrapt, gaan m'n haren rechtop staan. Je zou dan het leefgebied verstoren van die en die soort... wat een kantoor en schoolboekenpraat!!

Mensen moeten eens nalaten om zo interessant mogelijk voor anderen over te proberen te komen en gewoon volledig hun liefde voor de natuur genieten. Accepteren dat anderen niet dezelfde interesses hebben als jezelf, niet dezelfde ambities hebben als jezelf.

De natuur is er voor de mens, niet andersom!!
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

RubenWinter

Citaat van: gevonny op juni 21, 2013, 22:23:40 PM

De natuur is er voor de mens, niet andersom!!


Ik mag toch hopen dat dit niet serieus bedoeld wordt...
De natuur was er al vele miljoenen jaren voordat de mens er was en de natuur zal er ook nog zijn wanneer de mens er niet meer is. We mogen genieten van de natuur maar het is er niet alleen voor ons.
Groeten,

Ruben Winter

Bertusvr

#87
Beste Ge, je hebt het steeds maar over paadjes die gemaakt zijn, en dat die niet schadelijk zijn voor een libellen populatie. Dat klopt, en ik ben dat met je eens, een paadje kan geen kwaad. Wat wel kwaad kan, en wat mij betreft zeker niet kan, is wanneer iemand met een waadpak aan, en een driepoot statief in zijn hand, tot zijn middel in het water, op zijn gemak een dik uur loopt te kloten in de voortplantings habitat van de donkere waterjuffer voor een paar foto's. Daar gaat het wat mij betreft over. Een heel verschil met het maken van een paadje of daar gebruik van maken.  Ook ik  (ik ben dus niet schijnheilig) loop wel eens een rietpaadje in, en ik loop wel eens door de brandnetels (ook al weet ik dat vlinders daar hun eitjes leggen) maar ik zal het nooit in mijn hoofd halen om met me dikke r..t. (dat valt wel mee trouwens) een uur rondjes te gaan draaien in het hiervoor genoemde habitat.  Dat is het hele verschil.
Laten we gewoon met zijn allen nadenken over het geen wat we doen dan kunnen we er met zijn allen, en ieder op zijn manier plezier aan beleven. Ik denk dat we kwetsbare habitat gewoon moet blijven vervagen. Hoewel ik ook van mening ben dat ook die gebieden toch wel te achterhalen zijn.

nick w

ik tel voor een beheerder in een gebied dat niet vrij toegankelijk is. Ik voer dus op verzoek van die beheerder waarnemingen vervaagd of verborgen in. Dat is voorwaarde als ik er wil blijven komen en de waarnemingen wil invoeren. Maar de wetenschap en de beheerder krijgen de gegevens, en als ik iemand spreek die graag een keer van die natuur wil genieten kan die een keer mee, want ik mag wel een bezoeker meebrengen. En zolang ik kijk waar we lopen mag ik dan overal in. Sport voor mij is te zorgen dat de boswachters niet kunnen zien waar ik gelopen heb  ;D 
En als ik een keer met een ander mee ben in kwetsbaar gebied doe ik hetzelfde; waar ik me aan erger is als mensen helemaal niet de moeite nemen om te kijken waar ze lopen en wat ze eventueel vertrappen. Zoals die met dat waadpak waar Bertus het over heeft, dat was echt zonde en treurig  >:( :'(

Groet,
Nick W

Joram de Gans

Ik snap de frustratie van Gé wel een beetje. Hij wordt aangesproken door veel mensen die al vele soorten op hun naam hebben staan. Zij hebben kennelijk al die gebieden al wel, al dan niet behoedzaam en legaal, betreden en gaan dan vertellen dat anderen daar niet mogen komen. Het gevoel dat je dan niet toegelaten wordt tot een inner-circle, hetgeen weer ik een beetje proef uit de initiërende post van Rene, snap ik daarom ook wel.   
Het grote probleem is dat velen van ons naast natuurliefhebbers ook soortenjagers zijn: een niet altijd even gelukkige combinatie. Je kan je afvragen waar die competitiedrang vandaan komt, maar het zit nu eenmaal in veel van ons (mannen). Om genoeg soorten te hebben om op te kunnen jagen, vrees ik dat je in ons landje niet anders kan dan de boel een beetje te kanaliseren. Ik vind het pad bij Herkenbosch (bronlibel) daar een erg goed voorbeeld van. Maar dat is volgens mij een suggestie die ook al door Weia en anderen is geopperd. Overigens kun je je ook afvragen waarom we zoveel aan soortenbescherming doen. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat de speerwaterjuffer in andere delen van Europa zeer algemeen is. Maar dat is weer een andere discussie.
Groet,
Joram