Tengere grasjuffer??

Gestart door tgroen, juni 05, 2013, 00:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

tgroen

Kan dit een Tengere grasjuffer zijn? Ik vond haar voor een libelle (juffer) fladderen op een manier die ik nog niet eerder gezien had.
bvd, Theo
grt, Theo

Sticht

Tengere durf ik wel uit te sluiten. Variabele misschien? Makkelijk maak je het niet met deze kwaliteit.
Of plaats de vraag op deze manier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207046.0
Heel misschien worden de foto's dan wat beter.

tgroen

Zo dan?
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://krimpen.waarneming.nl/waarneming/view/76633391
onzeker Juffer spec. - Zygoptera spec. gezien op 2013-06-04 Berkenwoude - Loetbos
Foto's:




Toelichting:
Beetje onhandig fladderend tussen de variabele waterjuffers.
bij voorbaat dank Theo en/of Dineke Groen
grt, Theo

JohanvantBosch

Verse juffers fladderen vaak een beetje raar. Als je nu zelf naar de zwart licht verdeling op het lichaam kijkt en niet naar de kleur van de lichte delen, waar zou je dan aan denken?

tgroen

Johan,
Hij/zij is dus niet uitgekleurd, meen ik te begrijpen. Ik kom dan het dichtst bij de variabele of azuurwaterjuffer, misschien wel eerder de laatste en dan nog een vrouwtje. Maar ik kom niet uit met de tekening op S9/S10. Verder zie ik geen pterostigma. Ik blijf het lastig vinden.
gr. Theo
grt, Theo

Anne Hueber †

Je ziet, dat de kwaliteit van de foto's nu stukken beter is.
Tekening S9/10 past prima voor Variabele, ook het sterk drielobbig halsschildje en de zwarte beker op S2 komt niet tot de bovenrand van het segment.
Kijk hier maar eens naar de vrouwtjes: http://waarneming.nl/soort/info/595

JohanvantBosch

Ha Theo,
Je zit driemaal goed:
- niet uitgekleurd
- vrouwtje
- op basis van achterlijftekening inderdaad variabele of azuur

Dan wordt het inderdaad moeilijker en dat ligt niet aan jou.

Nu moet je eigenlijk naar het halsschildje gaan kijken. Maar de hoek van waaruit je kijkt is daarvoor niet ideaal. Toch lukt het denk ik wel.

Variabele heeft een sterk drielobbige achterrand van het halsschildje.
Azuur heeft dat veel minder sterk, heeft een rechtere achterrand.

Waag je een poging?


JohanvantBosch

Oh... ik zie dat Anne het ondertussen heeft verklapt...

tgroen

Johan, Anne,
Allereerst waardeer ik het zeer uitgedaagd te worden goed te kijken en te vergelijken. En de VWj is misschien niet een van de gemakkelijkste, zeker niet uitgekleurd. Het halsschild op de foto vind ik niet zo goed op het plaatje lijken bij Klaas-Douwe B Dijkstra's standaardwerk, maar de omschrijving W-vormige achterrand herken ik beter. Evenals Johan's aanwijzing.
Nog een laatste vraagje: komt dat pterostigma pas later tevoorschijn?
Dank aan jullie admins voor de leerzame ervaring.
gr. Theo
grt, Theo

JohanvantBosch

Net als de kleuren van het lijf, is het pterostigma in het begin ook lichter. Op de bovenste foto zijn ze te zien, al is het met moeite. Ze zijn daar bleek, bijna doorschijnend wit.

tgroen

Nou, daar moet ik wat extra voorstellingsvermogen bij aanspreken, maar  doe mijn best.
bedankt, Theo.
grt, Theo