Kom er even niet uit

Gestart door arnoniehof, juni 05, 2013, 09:37:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Zit er net met me collega naar te staren.
Kleiner als Fitis, Bosriet en karekiet zijn ook groter.


Ik weet het gewoon even niet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76565543
onzeker Bosrietzanger - Acrocephalus palustris gezien op 2013-06-03 Louwsmeerpolder
Foto's:


Toelichting:
Kleiner dan fitis of tjif, slanke bouw en veel laag aan de grond
bij voorbaat dank Arno Niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Dirk van Opheusden

Kleiner dan fitis of tjif - zaten die er naast dan..? Grootte inschatten is verraderlijk zoals hier heel vaak blijkt. Op basis van koppatroon en handpenprojectie zou ik er toch een fitis van maken.
Dirk van Opheusden

arnoniehof

ja ik snap je gedachte, ik had echt vlak daarvoor een fitis mooi kunnen bekijken en
dan schat je een vogel daarna (deze dus) wellicht anders in. Ik zat net ook diverse foto's
te bekijken en kwam tot de conclusie dat het wel een fitis moet zijn.

Hartelijk dank voor de tip in ieder geval
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

frankneijts

En alle loofzangers (phylloscopus: Fitis/Tjiftjaf en verwanten) komen vooral in deze tijd vaak aan de grond omdat ze daar nu eenmaal hun nest hebben....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Waarbij de kans dat een nestbezoekend phyllo een fitis is groter dan dat het een tjiftjaf is. Mannetjes tjiftjaf voeren namelijk niet of nauwelijks. Die zingen maar door.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Hoe komen jonge tjiffen dan aan eten?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 05, 2013, 19:00:36 PM
Hoe komen jonge tjiffen dan aan eten?

Dat krijgen ze van de mama.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Dan zal die toch ook af en toe het nest verlaten om voedsel te verzamelen, en dus daarna het nest weer 'bezoeken'? Of hapt ze vanaf het nest wat om zich heen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Statistiek Vincent,

Als we even het aantal broedparen Fitis en Tjiftjaf voor het gemak gelijk stellen en bij de Fitis voeren zowel man als vrouw en bij de tjif alleen de vrouw (los van het feit of dit waar is trouwens) dan is de kans 66,67 % dat het dus om een fitis zou gaan, althans dat is wat Maarten bedoelt denk ik. Ik vraag me af of dit wel zo'n veilige aanname is. :)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Oenanthe

#9
Citaat van: Vincent Hart op juni 05, 2013, 21:26:43 PM
Dan zal die toch ook af en toe het nest verlaten om voedsel te verzamelen, en dus daarna het nest weer 'bezoeken'? Of hapt ze vanaf het nest wat om zich heen?

Die gaat gewoon voedsel zoeken. Onder normale omstandigheden kunnen kleine jongen vanaf de eerste dag langere tijd zonder beschutting en kan het vrouwtje er dus zonder problemen op uit. Bij kou en regen moet ze de jongen onder zich houden. Problemen komen vooral op het moment dat de jongen te groot zijn om nog onder moeders vleugels te schuilen maar nog onvoldoende bevederd om zichzelf warm te kunnen houden bij kou en regen. Dat stadium duurt hooguit twee dagen maar als die verregenen of erg koud zijn is het gedaan met de jongen. Niet van de honger maar door de kou.

Bij fitis en tjiftjaf speelt dit probleem niet zo omdat zij overdekte nesten bouwen. Maar het slechte broedresultaat dat wij in Meijendel vorig jaar constateerden bij de grasmus (we vingen erg weinig uitgevlogen jongen maar deden geen nestonderzoek) kan heel goed aan dit fenomeen te wijten zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Oftewel de kans dat een nestbezoekende tjif een man is, is niet zo groot. Als Maartens eerdere stelling namelijk waar is (zoals ik 'm lees), krijgen jonge tjiffen grotere porties of minder eten dan fitissen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Volgens Handbook BWP maken die Tjiffen-mannen er inderdaad een beetje een zootje van van bij het al of niet (mede)grootbrengen van de jongen: "Male participation varies considerably: generally little, especially for 2nd brood......" (en wijfjes schijnen prima in staat te zijn om een nestje alleen groot te brengen). Maar er zijn volgens dezelfde bron genoeg voorbeelden waarbij mannetjes Tjiffen keurig hun verantwoordelijkheid nemen en, meer gekwantificeerd in een aantal onderzoeken 23% en weer andere 33 - 40% en soms zelf helemaal alleen een nestje jongen grootbrengen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Onderzoek het zelf maar eens. Een zingende man tjif heb je zo gevonden. Houd hem in de gaten en wacht tot hij met voer in de snavel naar de grond gaat. Ik weet alleen niet wanneer je dat moet doen want ik heb nog nooit een nest van een tjiftjaf gevonden. Succes allemaal!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 06, 2013, 00:00:12 AM
Onderzoek het zelf maar eens. Een zingende man tjif heb je zo gevonden. Houd hem in de gaten en wacht tot hij met voer in de snavel naar de grond gaat. Ik weet alleen niet wanneer je dat moet doen want ik heb nog nooit een nest van een tjiftjaf gevonden. Succes allemaal!

Gelukkig heeft een aantal onderzoekers dat al gedaan met de resultaten die BWP citeert: niet àlle Tjif-mannen zijn van die onverantwoordelijke schuinsmarcheerders die hun vriendin 'met jong schoppen' en er zich vervolgens niks meer van aantrekken.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#14
Volgens mij beweert Vincent dat jonge fitissen even veel voer nodig hebben als jonge Tjiftjaffen. En anders beweer ik dat!  ;)
Ofwel als het mannetje Tjif minder/niet voert, zal het vrouwtje meer moeten voeren.
En aangezien we geslacht niet kunnen bepalen, is de kans op een voerende vogel van beide soorten op de grond dus even groot.

Dus klopt de stelling: Waarbij de kans dat een nestbezoekend phyllo een fitis is groter dan dat het een tjiftjaf is. NIET.  8)
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 06, 2013, 00:00:12 AM

...  ik heb nog nooit een nest van een tjiftjaf gevonden. ...


Als je tevreden bent met een nauwkeurigheid van een halve of hele meter is het vinden niet zo moeilijk. Ze wijzen de plek zelf aan.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers