Kleinst Waterhoen?

Gestart door Edwin Schuller, juni 04, 2013, 22:58:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Ik zou graag bevestiging willen hebben van deze waarneming van Kleinst Waterhoen:

http://waarneming.nl/waarneming/view/76563320
Kleinst Waterhoen - Porzana pusilla gezien op 2013-06-03 De Ronde Venen - Waverhoek
http://waarneming.nl/sound/2/20882.mp3


Drie keer herrie uit 't riet vlak voor m'n voeten. Heb toen een slechte - veel wind - geluidsopname met telefoon gemaakt en deze is nog slechter geworden door het omzetten naar MP3. Hopelijk vind ik een manier om het origineel om te zetten naar MP3 zonder aan kwaliteit af te doen, tot die tijd moet het hier maar mee. Ik ben op dit moment vooral benieuwd of dit ook echt het Kleinst Waterhoen is, aangezien ik deze roep niet kan terugvinden bij andere opnames. Is namelijk niet het bekende rateltje, maar ik zou echter ook niet weten wat het dan wel is.

Bedankt!

PS: Als iemand een (link naar een) opname heeft waar ditzelfde geluid op staat hoor ik het zowieso graag!
Edwin Schuller

colossus

Edwin, die opname is wel heel beroerd. Waarneming beter even op onzeker zetten.
Heb je Zomertaling overwogen? Klinkt als een houten ratel. Kleinst Waterhoen scherper en vaak draaiend, als een metalen ratel. B)

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Maar op de opname is geen ratel te herkennen, Kees. Wat ik denk te horen ken ik niet van Kleinst Waterhoen maar eigenlijk weet ik niet zeker wat ik hoor omdat het sterk vervormd lijkt te zijn en daardoor misschien wel een 'uitgesmeerde' groene kikker is.
Dat de waarneming op zeker staat lijkt me niet terecht.
Herman van der Meer

colossus

Klopt Herman, deze opname is onbruikbaar.
Met overwegen bedoelde ik of Edwin in het veld heeft gedacht aan Zomertaling.
Misschien is zelfs het origineel op de telefoon nog te gebruiken.
Maar teruggaan is natuurlijk beter en toch geen straf!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Ik denk dat ik het geluid op een  CD heb gevonden: Mannetje Kleinst Waterhoen.
Later meer.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Mannetje zomertaling heb ik nog niet overwogen, ik zal er eens naar luisteren.

Dat het geluid slecht is weet ik, zoals eerder gezegd. Het lastige is dat je alleen MP3 kan uploaden bij waarneming.nl, dus ik moet ze wel omzetten. Kan uiteraard het origineel wel mailen naar liefhebbers.

Ben benieuwd naar het geluid van mannetje kleinst waterhoen op cd!! Is dit op een of andere manier online te krijgen?
Edwin Schuller

HPM

Ik ken het geluid niet online. maar heb het gevonden op 'Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens' van Schutze & Dingler (2007). Daar had ik eerder niet gezocht.
Voor belangstellende bezitters: de eerste opname op track 4-55
Een veel algemenere roep ontbreekt trouwens op deze CD.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Grappig, ik heb inmiddels heel wat kleinst waterhoenen gehoord, maar dit geluid nog nooit. Ik zou eerlijk gezegd niet durven zweren dat dit het geluid op de opname is, maar het heeft er wel wat van weg.
Inderdaad mis ik trouwens ook een van de meest gehoorde roepjes van kleinst op deze CD. Deze: http://waarneming.nl/sound/view/19843
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Ik zit op een mail-reactie van Edwin te wachten zodat ik misschien wat met zijn originele opname kan doen. Met deze zijn rare dingen aan de hand die hopelijk niet in het origineel zitten.
Daarom hierbij een voorlopig vergelijkend spectrogram, voor wat het waard is.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Originele bestand zal ik zsm mailen, ben vanavond weer thuis dus dan zou het moeten lukken. Het originele bestand is vele malen beter dan wat ik nu geupload heb, alhoewel er nog steeds veel wind in zit.
Edwin Schuller

Edwin Schuller

#10
Bestand is inmiddels naar Herman verstuurd.

Ik heb ook nog naar geluiden Zomertaling geluisterd, maar daar niks kunnen vinden wat hier op lijkt.
Edwin Schuller

Guus Peterse

Het geluid waar we het hier over hebben, lijkt dan ook in het geheel niet op zomertaling.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

Dat ben ik met je eens. Dit werd eerder gesuggereerd door Kees en aangezien ik om advies vraag neem ik de gegeven suggesties serieus :)
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Zie hier het resultaat: http://waarneming.nl/waarneming/view/76563320.

Eerste opname is dezelfde als eerder, maar nu beter bewerkt waarvoor dank aan Herman.
Tweede opname komt van de Schultze-cd, heb ik er even bijgezet ten behoeve van deze discussie. Zal ik later weer verwijderen.

De twee geluiden komen overeen (als je de herrie erom heen weg denkt). Ik durf daarom met zekerheid te stellen dat dit een man Kleinst Waterhoen is. Het scheelt hierbij waarschijnlijk wel dat ik hem ook in real-life gehoord heb, en het geluid van de cd daardoor meteen herken.
Edwin Schuller

Guus Peterse

Ik denk alleen dat je ze hebt omgewisseld.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Schuller

Klopt, had ze eerst verkeerd staan maar net omgewisseld.
Edwin Schuller

adriaens

Hoi,
wat de opname van een dergelijke roep op Schulze & Dingler betreft: Magnus Robb schreef indertijd een review van een eerdere uitgave van deze 17 CD's (Schulze 2003) in Dutch Birding 26:5. Specifiek over deze opname van Kleinst Waterhoen schreef hij:
"These calls are very strange and intriguing, and the lack of any real explanation is unforgivable. Given the difficulty of recording such sounds, and especially of seeing who is making them, recordings of less familiar calls of such secretive birds as this species and Little Crake need to be treated with great caution unless they are backed up with observation notes."

M.a.w., het is niet bewezen dat de opname van Schulze inderdaad Kleinst Waterhoen laat horen en ze kan dus niet zomaar als bewijs gebruikt worden.
Als admin zou ik ervoor pleiten om de waarneming op onzeker te zetten.

HPM

Interessant. De vraag is dan wat het dan wel kan zijn.  Ver uit de buurt zal het toch wel niet zijn denk ik.
De opname van Edwin kan gezien de omstandigheden (reageren op tapen)  misschien Kleinst Waterhoen wel ondersteunen.
Herman van der Meer

colossus

Citaat van: Edwin Schuller op juni 07, 2013, 11:50:39 AM
Dat ben ik met je eens. Dit werd eerder gesuggereerd door Kees en aangezien ik om advies vraag neem ik de gegeven suggesties serieus :)

Edwin, even voor de duidelijkheid: Mijn enige suggestie was dat je een Zomertaling kon hebben gehoord omdat dat geluid vaak wordt verward met Kleinst Waterhoen. Dat ging niet over welke geluidsopname dan ook!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Edwin Schuller

#19
Ok, dus een Zomertaling is het niet :)

Opvallend dat dit geluid zo moeilijk te determineren is. De vraag "wat is het dan wel" lijkt me wel terecht. Het lijkt mij dat de determinatie allang rond was geweest als het een geluid van een algemene soort was geweest (o.a. waterral...), en dat het vergezocht lijkt om meer soorten in overweging te nemen dan daar nu gemeld worden. Dit pleit m.i. voor KleinstW.

Daarnaast is KleinstW die dag vaker waargenomen in hetzelfde stuk land, waar op dit moment het riet nog niet metershoog staat. Het geluid kwam bovendien van zeer dichtbij, ondanks dat we de vogel niet gezien hebben. Het gaat dus om een kleine schuwe vogel, dit past ook goed op KleinstW.

Tenslotte reageerde hij absoluut heel sterk op het tapen.

Alles bij elkaar genomen zou ik eerder durven zeggen dat er geen enkele goede reden is om aan een andere soort dan KleinstW te denken, daardoor durf ik hem wel op KleinstW te zetten. Uiteraard staat dat herbeoordeling door nieuwe inzichten (hij zal toch wel een keer vaker opgenomen worden?) niet in de weg. Ik hoop vooral dat er meer vergelijkbare opnames opduiken, dit zullen toch niet de enige twee opnames ter wereld zijn van dit geluid??? (I know; vind ze maar eens...)

Overigens lijkt het me ook wat hard van stapel gaan om meteen te twijfelen aan de cd van Schulze omdat dit in een review genoemd wordt (waarmee ik niet wil zeggen dat ik ongevoelig ben voor zijn argumentatie...).

Edwin Schuller

Ben Gaxiola

Hoi Edwin,

Een waarneming is zeker of onzeker. Ook aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid blijft onzeker.
Ben Gaxiola

Edwin Schuller

#21
Klopt, de vraag is waar je de grens trekt. Ik hoop dat deze discussie echter beperkt blijft tot de opname, en niet over het wel of niet zeker vinden van een waarneming. Het maakt in dit geval verder ook niet uit voor de statistieken, dat scheelt.
Edwin Schuller

adriaens

Misschien dat deze opname (plaat?) nog ergens te vinden is en opheldering brengt:

Feindt, P (1968) Vier Europüische Rallenarten. Wenig bekannte und unbekannte Stimmen. Record (OV1).

Edwin Schuller

Even snel googlen levert weinig op. Zou inderdaad mooi zijn als iemand deze opname heeft???
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juni 10, 2013, 10:54:55 AM
Even snel googlen levert weinig op. Zou inderdaad mooi zijn als iemand deze opname heeft???

Het zou mooi zijn als jouw geluid er ook op stond.
Uit een bespreking in British Birds blijkt dat niet.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: adriaens op juni 08, 2013, 19:47:18 PM
Hoi,
wat de opname van een dergelijke roep op Schulze & Dingler betreft: Magnus Robb schreef indertijd een review van een eerdere uitgave van deze 17 CD's (Schulze 2003) in Dutch Birding 26:5. Specifiek over deze opname van Kleinst Waterhoen schreef hij:
"These calls are very strange and intriguing, and the lack of any real explanation is unforgivable. Given the difficulty of recording such sounds, and especially of seeing who is making them, recordings of less familiar calls of such secretive birds as this species and Little Crake need to be treated with great caution unless they are backed up with observation notes."

M.a.w., het is niet bewezen dat de opname van Schulze inderdaad Kleinst Waterhoen laat horen en ze kan dus niet zomaar als bewijs gebruikt worden.
Als admin zou ik ervoor pleiten om de waarneming op onzeker te zetten.

Ik heb inmiddels de bewuste recensie in z'n geheel digitaal in mijn bezit.

Voorafgaand aan bovenstaande quote schrijft Magnus: "I found a rather high number of identification errors, wrongly described sounds and other anomalies while listening to the 17 CD's. Many though not all of these have been inherited from the Roché collection, which forms the most important source of recordings for this publication. Indeed, anyone who has bought Roché & Chevereau (2002) should be aware that they already have a great many of the recordings in the new Schultze set. A full review of the former (Robb 2004) can be found online at: www. britishbirds.co.uk. The following should not be seen as a complete and definitive list of errata. It is up to the publisher to make such a list: it will be necessary to check the source material, and information about location, date and recordist not available for this reviewer."
Hierna volgt een opsomming van 'errata' waaronder die van Kleinst Waterhoen die hierboven wordt genoemd.

Nu ben ik benieuwd welk geluid er op de Roché collectie staat, en hoe de review hiervan luidt. Even Googlen en zoeken op bovenstaande site (die voor mij echter volstrekt nieuw is..., het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie!?) levert mij echter geen resultaten. Is er iemand die deze collectie of de review heeft of weet waar ik deze kan vinden? Wie weet levert dit nog wat informatie op.
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Sinds bovenstaande is er wat nieuwe informatie komen bovendrijven. Theo Bakker heeft een vergelijkbare opname weten te maken in Limburg, hij heeft deze alleen (nog) niet ingevoerd (zie ook http://waarneming.nl/waarneming/view/89273456) maar hem wel naar mij gestuurd en dit is precies hetzelfde geluid als ik heb opgenomen en te horen is op de opname van Schutze & Dingler.

Het complete -herziene- verhaal staat bij mijn waarneming. Ik werd getriggerd door een admin-comment (zie voor de complete soap de waarneming zelf) om hier een vervolg te posten. Ik vind het zelf wat kort door de bocht, en vooral ook zonde, om de opname/waarneming af te serveren op basis van de kritische recensie van Magnus Robb. Zeker nu er meer opnames en informatie komt bovendrijven. Ik heb de opnames van Theo en Schutze daarom tijdelijk geupload bij mijn waarneming. En bij dit bericht een screenshot uit literatuur (Taylor 1998) die Theo mij heeft gestuurd. Het leek mij de moeite van een discussie waard.

Het gaat er bij mij in ieder geval niet in dat drie onafhankelijke geluidsopnames (Schutze, Bakker en Schuller) plus literatuur allemaal zouden berusten op onjuiste determinatie. Een geluidsopname met 'observational notes' of foto, een filmpje, of een derde literatuurverwijzing zouden het verhaal natuurlijk wel 200% af maken dus als iemand nog iets weet???
Edwin Schuller

HPM

Edwin, het is eigenlijk eenvoudig. Je hebt een vreemd geluid opgenomen waarvan je de bron niet hebt gezien.  De enige referentie die is gevonden is een opname waarvan het niet zeker is dat het om Kleinst Waterhoen gaat en die verder kennelijk niemand kent. Je kan je ook niet beroepen op een eerdere waarneming daar, want er zullen daar wel meer soorten zijn waargenomen. Je beroepen op een volgens zeggen vergelijkbare maar even onzekere opname die door iemand ergens anders is opgenomen helpt ook niet.
Ik vind de vraag om de waarneming op onzeker te zetten niet gek.  Dat de waarneming op niet goedgekeurd was gezet (wat jij weer ongedaan hebt gemaakt) hoefde je niet te verbazen, want dat was aangekondigd.


Herman van der Meer

Edwin Schuller

#28
Statistisch gezien kan je het niet wegwuiven als er vier keer hetzelfde geluid wordt opgenomen/beschreven en vier keer in verband wordt gebracht met Kleinst Waterhoen. Zeker niet als in twee gevallen het ook nog als reactie op Kleinst WH geluid gegeven wordt. Nou ja... je kan het wel wegwuiven, maar ik kies ervoor om dat niet te doen.

Het leek mij dat er wel interesse was voor een onbekend geluid waar nu vier (3 opnames + 1 literatuur. Hoezo "enige referentie"?) aparte 'gevallen' van zijn. Tot nu toe valt dat tegen, en gaat de discussie vooral over de status van mijn waarneming. Tsja... in dat geval laat ik het voor wat het is. Ik weet wat ik gehoord heb en wat ik er van vind, wellicht dat er nog iemand meeleest die meer heil ziet in mijn verhaal :).
Edwin Schuller

RuudBeus

Edwin, dit is een alarmroep van een Kleinst Waterhoen. In 2005 heb ik bij het Naardermeer op diverse momenten families Kleinst Waterhoentjes kunnen volgen en soms alarmeren de ouders zo. Ik noem het de 'eksterroep' omdat het klinkt als een vertraagde eksterroep. Magnus Robb en Arnoud van den Berg zijn op mijn uitnodiging daar samen met mij geweest om geluiden op te nemen en volgens mij lukte het Magnus of Arnoud dit geluid ook op te nemen. Ik kan mij herinneren dat er op de site The Sound Approach even een artikel heeft gestaan met alle geluiden van Kleinst Waterhoentjes, maar ik kan het er nu niet meer op vinden gek genoeg. Het lijkt wel weer verwijderd.