Hoofdmenu

in onze achtertuin

Gestart door ac.billekens, mei 01, 2007, 11:32:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze groeien tussen de klinkers van ons zitje. Wat voor plantje is dit?

margriet

gehoornde klaverzuring denk ik
groetjes,

Margriet

ac.billekens

Dat is hem.

Bedankt Margriet.

han.endt

Wel de roodbladige cultuurvariëteit. Altijd even opletten bij Gehoornde Klaverzuring. Net zoals bijvoorbeeld met de Gevlekte Dovenetel die vaak een streepje op de bladeren heeft dat er eigenlijk niet hoort.

margriet

ok, weer wat geleerd, thanx!
groetjes,

Margriet

Edwin Dijkhuis

In de flora wordt overigens geen onderscheid (meer) gemaakt tussen de cultuurvarieteiten van gevlekte dovenetel (die met zilverkleurige) streep op het blad en de oospronkelijk wilde vorm. Gebleken is dat die zilverkleurige streep bij verwildering langzaam verdwijnt.  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

han.endt

Dat geldt eigenlijk altijd bij verwildering. Cultuurvariëteiten slaan langzamerhand terug naar de originele vorm. Deze variëteiten bestaan alleen maar omdat ze door de mens instand worden gehouden en kunnen meestal niet tegen inkruising (ook niet onder elkaar). Overigens zijn er ook gekweekte variëteiten die ooit eens in het wild zijn gevonden. Dit hoeft beslist niet in Nederland te zijn geweest.
Het betekent wel dat als de streep aanwezig is de 'cultuurinvloeden' dus nog duidelijk aanwezig zijn. Die invloeden verdwijnen niet door het onderscheid maar niet meer te maken.

Edwin Dijkhuis

Daar heb je natuurlijk gelijk in.  

Edwin Dijkhuis

www.wfdrenthe.nl

Niko Buiten

CiteerDie invloeden verdwijnen niet door het onderscheid maar niet meer te maken.
Is deze opmerking niet beter gericht aan de auteurs van Heukels' Flora?

Was er in de 22ste editie van Heukels' Flora nog sprake van Gevlekte dovenetel (Lamium maculatum) en Gestreepte dovenetel (L. maculatum cv. Variegatum) afzonderlijk. Met het verschijnen van de 23ste editie van Heukels' Flora is de Gestreepte dovenetel ondergebracht bij de Gevlekte dovenetel.

Wanneer ik dus de oude Gestreepte dovenetel tegenkom streep ik die aan onder Gevlekte dovenetel. De opmerking in Heukels' Flora (23ste editie) is daar duidelijk over.
Groet,

Niko Buiten.

Edwin Dijkhuis

Klopt. Blijft over de vraag of sprake is van wild of verwildering/aanplant (de code 8 en 9 van de Floron streeplijst). Bij en gestreepte gevlekte wordt dat al snel een 8.

Edwin Dijkhuis

www.wfdrenthe.nl

han.endt

Dit wordt inderdaad aan de inventariseerder zelf overgelaten. Waarmee je wel grote verschillen krijgt in interpretatie. De één is wat dat betreft veel kritischer dan de andere.

CiteerIs deze opmerking niet beter gericht aan de auteurs van Heukels' Flora?
Daar staat het toch goed in:
'Opm. Ontsnapte of weggeworpen tuinplanten hebben aanvankelijk een witte streep op de bladen, die vaak bij de volgende generaties verdwijnt'

Ik denk dat de 'Variegatum'-type niet meer genoemd wordt, omdat dit niet de enige cultivar is met een witte streep. Alles 'Variegatum' noemen klopt dus niet, het is complexer. Verder is het type niet standvastig, zoals wel het geval bij de bonte gele dovenetels.

Verder zijn roze en witte bloemen of geheel licht blad nog een indicatie van niet wilde oorsprong.

Niko Buiten

Han,

Als gebruiker van Heukels' Flora kan ik volgens mij weinig met jouw deskundige opmerkingen. Ik wil je adviseren die naar de auteurs van Heukels' Flora te sturen. Ik vermoed dat zij er als auteurs wel wat mee kunnen.

Mijn opmerking is bedoeld als aanmoediging.
Groet,

Niko Buiten.