bloeiende plantjes in plantsoen

Gestart door Leon Olsthoorn, april 30, 2007, 15:45:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

In een verwaarloosd plantsoen in Strijen (ZH) trof ik deze bloeiende plantjes aan, die ik met mijn Heukels niet gedetermineerd krijg. Kan iemand me helpen?

plantje 1, foto 1:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En een close-up van de bloem:

plantje1, foto2

Leon Olsthoorn

iets verderop stond dit plantje met gele bloemetjes:

plantje2, foto1

Leon Olsthoorn

En een zijaanzicht van hetzelfde plantje

plantje2, foto2

Leon Olsthoorn

En een gevalletje verkeerd scherpstellen, maar de bloemen linksonder zijn scherp (maar klein). Een ereprijs?

plant3, foto1

Leon Olsthoorn

En een zijaanzicht van hetzelfde plantje

plantje3, foto2

Leon Olsthoorn

En langs het plantsoen op het voetpad groeide deze:

plantje4

han.endt

De bovenste is Limnanthes douglasii.

Gerardus

Plant nr 4:
Niet de plek waar je hem meteen zou verwachten, maar zou dit misschien een vlasbekje kunnen zijn ?

Groeten Gerardus  
Groeten Gerardus

mcbud

Hallo Leon
Plantje 1 is nieuw voor mij. Las op Wikededia dat Limnanthes douglasii in Nederland Geelwitte moerasbloem heet. Maar met Han op het forum heb je Wikepedia eigenlijk niet nodig.
Plantje 2 lijkt mij Herik.
Plantje 3 is m.i geen veronica maar één van de Vergeet-mij-nietjes.
Plantje 4: Mijn eerste gedachte was een Euphorbia, maar Vlasleeuwenbekje lijkt inderdaad waarschijnlijker.

vr gr, marc

Corryabbink

Ik ga volledig met Marc mee.

Edit: Hoewel ik ook aan Vlasbekje dacht vind ik de plant eigenlijk te grof, de bladen de breed en de kleur te blauw. Lijkt me toch een Wolfsmelksoort. In stedelijk gebied staat deze wel vaker tussen de straatstenen en is dan vaak uit tuinen afkomstig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

CiteerPlantje 1 is nieuw voor mij. Las op Wikededia dat Limnanthes douglasii in Nederland Geelwitte moerasbloem heet. Maar met Han op het forum heb je Wikepedia eigenlijk niet nodig.
Ik verbaas me daar ook steeds weer over. Volgens mij kent Han meer cultuurvarieteiten dan dat er wilde planten bestaan. En die zijn ook nog eens een stuk lastiger.  :wacko:  :blink:

En dan nog die Lepidoptera  :gun:  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

CiteerIk ga volledig met Marc mee.

Edit: Hoewel ik ook aan Vlasbekje dacht vind ik de plant eigenlijk te grof, de bladen de breed en de kleur te blauw. Lijkt me toch een Wolfsmelksoort. In stedelijk gebied staat deze wel vaker tussen de straatstenen en is dan vaak uit tuinen afkomstig.
Dag Leon,

Je zou een stengel kunnen breken en zien of er veel melksap uitkomt. Wolfsmelksoorten hebben melksap in de stengels.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerIk verbaas me daar ook steeds weer over. Volgens mij kent Han meer cultuurvarieteiten dan dat er wilde planten bestaan. En die zijn ook nog eens een stuk lastiger.  :wacko:  :blink:
Dit is mijn vak (beter was). Ik ben verkoper op een tuincentrum geweest en ook maakte ik daar de tuinontwerpen (tekeningen). De basiskennis die ik met mijn studie opgedaan had heb ik later enorm uitgebreid, omdat ik een grote belangstelling heb voor de natuur (en dan vooral voor de grote verscheidenheid daarvan) en dus in mijn geval ook van tuinplanten. Ook de toepassing daarvan in tuinen had mijn belanstelling.