Wat voor een rups is dit?

Gestart door Kirsten, augustus 25, 2005, 23:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kirsten

Mijn zusje heeft al een tijdje last van beestje in en rond haar bed. Nu heb ik er een te pakken gekregen en eens goed bekeken. Hij is zo'n 2 mm groot, zeer harig, bruin, heeft aan de bovenkant twee zwarte strepen lopen van zij naar zij en zijn kop is iets lichter bruin dan zijn lichaam. Heeft iemand enig idee wat dit is voor een rups als het al een rups is. We hebben geen beestje kunnen vinden die groter is dan 2 mm. Dus ik denk dat dit toch wel de maximum lengte is.
Hij bewoog zich trouwens niet echt voort als een rups, hij liep meer 'gewoon'.
Als dit geen rups is hoe kan ik dan achterhalen wat voor een beestje het is, we willen er graag vanaf komen.
Alvast bedankt,

Kirsten

P.S. Haar bed is vlak onder het dak misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Ik heb er trouwens jaren zonder last kunnen slapen.

vlindersdigitaal

Dit klinkt niet echt als een rups.. 2mm zij je? Dat is echt erg klein. Ik wou dat ik je verder kon helpen, ik kan maar een ding zeggen. Probeer eens een foto te maken (als dat te doen is) Tenzij iemand anders meteen weet wat het is?
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

gea

#2
Misschien een larve van een spektor?
Google komt wel met foto's van larven als je ''dermestidae'' als zoekterm invult.
Groeten,

Gea van Veen

laatvlieger

Klinkt inderdaad meer als een of andere keverlarve.. Museumkeverachtig.. Misschien moet je deze vraag ook even op het insectenforum plaatsen...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Geert-Jan Kroon

#4
http://www2.ville.montreal.qc.ca/insectari...gjeux/6002_.jpg
Dit lijkt behoorlijk op de beschrijving.
Groet,

Geert-Jan Kroon

peltigera

Klinkt inderdaad als een wolbeer (de larve van een tapijtkever). Die beestjes leven van wol (tapijt ed) en kunnen vooral voorkomen waar niet regelmatig wordt schoongemaakt/gezogen. Advies is dus de boel flink overhoop halen. Dacht niet dat ze schadelijk zijn, maar echt leuke beesten zijn het natuurlijk niet..

Sifra



Kirsten

Hé mensen hardstikke bedankt voor jullie reactie. Het is inderdaad de tapijtkever en ze gaan morgen beginnen met het verwijderen.
Nogmaals thx voor de vele reacties

Kirsten

Dragonfly

#8
:blink:

Dit beestje heb ik vorige maand ook gezien, ik kwam er maar niet achter wat het was! Hij/zij zat in een plastic tas met papier...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!