Hoofdmenu

Welke kever?

Gestart door woen, juni 04, 2013, 11:25:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Van het weekend zat ineens de hele tuin vol met meikevers. Maar ik dacht dat er al eerder meikevers rondvlogen 's nachts.
Nu vraag ik mij dus af wat dat voor kevers kunnen zijn. Ze lijken op een meikever maar zijn veel groter en hebben wat groen. Ik heb er 1 zien eten van een hazelaar. Naast dat ze groot zijn vliegen ze ook constant overal tegen aan en maken ze een luid gezoem bij het vliegen.


Heeft iemand een idee wat dat kunnen zijn?


Alvast bedankt voor de hulp!



Groeten,

Jeroen

Botervlieg

Misschien de opvolger: Junikever ?
Al weet ik niet of die er al zijn, lijkt me wat vroeg, op waarneming zijn er ook nog geen gemeld.

woen

De andere kevers zijn zeker 3 cm groot. Je ziet ze in de nacht vliegen en lijken soms wel zo groot als een dwergvleermuisje.
Wellicht zijn het oudere grotere meikevers? Maar ik lees dat de kever maar een paar weken leven.
Afgelopen zondag was het iig een massale vlucht.
Groeten,

Jeroen

harry60

Let wel dat kevers niet groeien :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

robin

een foto zal zeker helpen!
groeten robin kraaij

woen

Ik heb helaas geen foto. Dacht dat het een meikever was. Maar ook met veel "beharing" op de onderkant.
Groeten,

Jeroen

Botervlieg

Misschien is het ook wel gewoon een meikever.

woen

Ja het kan eigenlijk ook gewoon een meikever zijn. Misschien uit een beter weiland, mijn gras is wat schraal. Dan ontpoppen ze misschien wel als grotere kevers.
Volgende keer foto maken dat is duidelijk!
Groeten,

Jeroen

Botervlieg

Soms lijkt een dier de ene keer ook gewoon wat groter of indrukwekkender dan de andere keer.

Terwijl dat feitelijk niet altijd zo is.

Arp

#9
Weet je zeker dat je weet hoe een Meikever eruit ziet en hoe groot deze is en dat je niet per ongeluk bijvoorbeeld een Rozenkever voor Meikever uitscheldt en dan dus tot dergelijke waarnemingen komt ?

Ik vraag dat, omdat er niet veel is dat duidelijk groter is dan een meikever (en bovendien groen :huh: )

Even groot of groter, en vliegend, kan ik me weinig bij voor de geest halen. Je komt dan al snel op Neushoornkever en Vliegend Hert & Co. (let op de vrouwtjes zijn minder "karakteristiek"!) en daar kan ik even niks groens bij verzinnen (wel blauwig, al zijn dat ook de kleinere). Het zijn wel klungels in de lucht.

Andere grote klungels, maar duidelijk kleiner dan Meikevers, maar wel met groen (en groter dan een Rozenkever) zijn bijvoorbeeld de (Gedeukte) Gouden Tor of Gnorimus (hebben we die in NL?) of andere uit de omgeving van de Rozenkever zoals Anomala.

Niet met groen, maar deels bijna net zo groot als Meikevers (de meeste toch duidelijk kleiner) zitten in de Aaskevers, maar geen groen eigenlijk. Wel klungels.

Verder inderdaad de al genoemde Junikever (en Julikever, maar die is er zeker nog niet) en dus (afgevlogen) Meikevers zelf. Ik vind op het ogenblik trouwens ook nog hele verse Meikevers - ze zijn allemaal wat laat dit jaar. Echt groen is het allemaal niet.

Overigens helpt het ook om te vertellen waar in Nederland deze monsters vliegen - niet alle kevers komen overal voor.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

woen

Citaat van: Arp op juni 04, 2013, 12:44:27 PM
Weet je zeker dat je weet hoe een Meikever eruit ziet en hoe groot deze is en dat je niet per ongeluk bijvoorbeeld een Rozenkever voor Meikever uitscheldt en dan dus tot dergelijke waarnemingen komt ?

Ik vraag dat, omdat er niet veel is dat duidelijk groter is dan een meikever (en bovendien groen ??? )

Even groot of groter, en vliegend, kan ik me weinig bij voor de geest halen. Je komt dan al snel op Neushoornkever en Vliegend Hert & Co. (let op de vrouwtjes zijn minder "karakteristiek"!) en daar kan ik even niks groens bij verzinnen (wel blauwig, al zijn dat ook de kleinere). Het zijn wel klungels in de lucht.

Andere grote klungels, maar duidelijk kleiner dan Meikevers, maar wel met groen (en groter dan een Rozenkever) zijn bijvoorbeeld de (Gedeukte) Gouden Tor of Gnorimus (hebben we die in NL?) of andere uit de omgeving van de Rozenkever zoals Anomala.

Niet met groen, maar deels bijna net zo groot als Meikevers (de meeste toch duidelijk kleiner) zitten in de Aaskevers, maar geen groen eigenlijk. Wel klungels.

Verder inderdaad de al genoemde Junikever (en Julikever, maar die is er zeker nog niet) en dus (afgevlogen) Meikevers zelf. Ik vind op het ogenblik trouwens ook nog hele verse Meikevers - ze zijn allemaal wat laat dit jaar. Echt groen is het allemaal niet.

Overigens helpt het ook om te vertellen waar in Nederland deze monsters vliegen - niet alle kevers komen overal voor.



[/size]
Ik ben ook aan het zoeken geslagen en de optie Rozenkever versus Meikever lijkt mij niet eens zo gek. Dan zijn de kleine misschien de Rozenkevers en de grote Meikevers.
Mijn tuin ligt onder Eindhoven aan de Belgische grens. Tussen 2 beekdalen op de hogere zandgronden.

Ik bedenk met net dat de grote kever roodkleurige gewei achtige voelsprieten had, dat plaatste ze voor mij in de bladsprietkevers. En dat groene was meer tussen de beharing en het was donker dus laat die kleur maar achterwege. Maar het zijn enorm onhandige vliegers inderdaad! Zelfs de antenne en de schoorsteen raakte ze nog.

Groeten,

Jeroen

woen

Ik lees net dit "kenmerkend voor de rozenkever is de lage vlucht vlak boven het grasveld" en dat deden de kleinere kevers massaal.
Groeten,

Jeroen

jan cuppen

Vanavond vliegen ze weer en kun je ze alsnog fotograferen. Aanbevolen :angel:
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

woen

Ben donderdag pas weer thuis dan doe ik mijn best!
Groeten,

Jeroen