Weer een tuinvariant?

Gestart door Danielle, augustus 25, 2005, 23:04:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Heb ik weer een tuinvariant op de foto gezet?

Groetjes,
Danielle

Groetjes,
Danielle

han.endt

Beste Danielle,

Zeker, populaire planten die ook weer makkelijk uit zaad opslaan.

Han.


PS. Ik heb zelf jaren in de verkoop van tuinplanten gezeten.

Danielle

Ik heb in een tuincentrum gewerkt, alleen is dat al zo lang geleden dat ik helaas niet alles heb onthouden. Zeker de namen zijn snel verloren gegaan in m'n hersentjes  :P .

In ieder geval bedankt,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Hinko

#3
Een witte Muskuskaasjeskruid hoeft beslist niet te betekenen dat het een cultuur variant betreft! Ook de wilde vorm kan wit zijn. Ik moet zeggen dat ik bij deze foto de kroonbladen wel erg verdacht vind. Verder hebben tuinvarianten vaak geen lijnlancetvormig bijkelkbladen.
Vergelijk ook eens met http://www.waarneming.nl/fotonew/5/8665.jpg Dit is een gemengd wit/roze populatie in de duinen van Schier, volgens mij volkomen 'wild'.
mvgr, Hinko

han.endt

#4
Ik heb er altijd moeite mee met het volkomen wild zijn van soorten als het muskuskaasjeskruid. Zeker als ze tweekleurig zijn. In het buitenland heb ik de witte vorm nog nooit gezien. Overigens is de witte 'tuinvariant' wel ooit in het wild gevonden.
Het is toch vreemd dat terwijl onze wilde flora steeds meer achteruit gaat, het juist populaire tuinplanten zijn die je steeds vaker ziet: Vingerhoedskruid, toortsen, sommige kaasjeskruiden, akeleien en ga zomaar even door.

Han.

Hinko

#5
Ik heb deze zomer in zuid Zweden ook wel witte muskuskaasjeskruid gezien, in het midden van nergens. Volkomen wild.
Ook de Heukels vermeld dat de kroonbladen wit kunnen zijn. Zelfs in de vooroorlogse versies staat dit al!
mvgr, Hinko

han.endt

Muskuskaasjeskruid is in Scandinaviƫ niet oorspronkelijk wild, maar ingeburgerd. Dit is zo op te zoeken.

Han.