Charaxus Jasius/ H. Vespertilio

Gestart door fterhaar, augustus 25, 2005, 16:19:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

fterhaar

:blink:

Is er iemand die enige ervaring heeft met het zoeken van deze bepaalde soorten??

Charaxus Jasius,  Celerio Vespertilio- livornica, Marumba Quercus=eikepijlst, en de wingerdpijlst=Hippetition Celerio.

In de eerste week van september ben ik op vakntie in Griekenland, Zakhyntos.
Hier hoop ik diverse pijlstaarten van sub-tropische origine en de Ch. Jasius te vinden.  Eerdere jaren hadden geen succes.
Waar moet ik op letten, welke maanden/ voorkeurs planten-lokatie ervan.
Hoop zo nl mooie foto's te kunnen maken.

Alvast bedankt,

Groeten
Fillip

Mark van Veen

Ik ken Charaxes jasius uit Spanje. Voedselplant is de Aardbijboom, Arbutus unedo. Die vindt je in wat meer vochtige omstandigheden, bijvoorbeeld bij beekjes die wat meer in een dal liggen. Ze worden 3-4 meter hoog, wordt het echt droog, dan vind je hem niet. Mijn Charaxes was uit half september. Het zat te drinken op keitjes waaronder het vochtig was.
groet,

Mark van Veen

fterhaar

:D  :D  :lol:  :D  :P


Na lang zoeken, Eindelijk succes.

Op een warme dag is het dan toch gelukt.
Als eerste zag ik een snel en groot exemplaar langs scheren. Gezien de grootte en het vele aantal aardbeiboompjes moest het haast wel de Ch. Jasius zijn.
Nadat ik de zeer duideijke bijna zwarte met gele/oranje omrandde bovenvleugels zag in die enkele seconden, wist ik voldoende.  

De volgende dag ben ik er dus weer opuit gegaan.

Na heeeel lang zoeken kwam ik bij een paar vijge-bomen in een klein dal.
Op beide heuvels voldoende dichte vegetatie met aardbeiboompjes te over!
De dagen ervoor veel regen, dus ook vocht was aanwezig.
De vijgen waren overrijp en dus, DOM DOM DOM er niet eerder er aan te hebben gedacht de ideale voedsel bron voor Ch. Jasius.

Rondom de vijge-boom vlogen wel 5 mannetjes continue elkaar na te jagen.
Een fantastich gezicht om deze pracht te kunnen zien. Geen een andere vlinder laten ze met rust. Echt territoriaal gedrag.
In die warme zon heb ik ruim een uur zitten kijken en veel foto's gemaakt.
Op de tweede dag lukte het zelfs om er een te fotograveren met de vleugels wat open. Dit heb ik ze nl niet veel zien doen.

Een aantal zal ik nog plaatsen om jullie een indruk te geven.

Bedankt voor de tip, na jaren, toch succes.

laatvlieger

ik dacht dat pijlstaartvlinders niet aten????
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

Citeerik dacht dat pijlstaartvlinders niet aten????
Laat Charaxus jasius een dagvlinder zijn en geen pijlstaart ...
<_<  
groet,

Mark van Veen

acherontia

En dan nog vreten van de inheemse pijlstaarten alleen tiliae, populi en ocellata niet als adult!

Jeroen

laatvlieger

ok, ik zwijg al....... genadeloos neergeslagen... goed zo! Verslagen door kennis, mooi! De volgende keer zoek ik eerst wel dingen op voordat ik mijn mond weer open trek.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

Zoek Charaxus maar eens op op internet: de mooiste dagvlinder van Europa in mijn ogen!!

Mark
groet,

Mark van Veen

fterhaar

Absoluut de mooiste!

Hier een klein fotootje.
Betere zijn te zien op: www.myolympus.org

Groeten

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/