Patrijs of Fazant

Gestart door keesschreven, april 30, 2007, 21:00:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

keesschreven

Deze veren heb ik gevonden op de Dennenkamp in Groesbeek, 21 april 2007.
Ik dacht bij de bruine veren als eerst aan fazant, maar weet niet zeker of het ook van een patrijs kan zijn. Het zwartwitte veertje is een borstveertje van een Kievit, of denkt iemand iets anders?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

keesschreven

#1
zouden ze van een Patrijs zijn: Perdix perdix
Het ziet er wel naar uit.
Ik heb op de Dennenkamp ook wel eens Kwartels gehoord, maar dit jaar nog niet. Ook hebben de veren hiervoor te veel spikkeltjes op de toppen, dus zijn ze van Patrijs.  
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Leon Olsthoorn

Ik vind dat er voor patrijs eigenlijk wat veel zwart en weinig wit in zit. Fazant is wat mij betreft uitgesloten, omdat deze veren zo zwart/wit zijn en een fazant altijd wel een (rood)bruine gloed over de veren heeft.

Kun je me vertellen welke lengte de veren hebben en zijn er mogelijk escapes van gehouden soorten ter plaatse aanwezig?  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

keesschreven

#3
De langste is 63 mm en de kortste is 44 mm.
Verder weet ik dat er ongeveer 300 meter verderop Goudfazanten gehouden worden, binnen een hoog hekwerk.
Maar buiten dat ga ik nog steeds voor een Patrijs. En wel schouderveertjes.
Als ik op birdpix de foto's van Patrijzen bekijk, zijn er een paar exemplaren bij die dit soort veertjes hebben.
Zie bijvoorbeeld deze en deze maar vooral deze.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Leon Olsthoorn

Een mooie foto trouwens die laatste, maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en het hier veren van een patrijs betreffen. De veertjes die ik in handen heb gehad waren veel witter, maar dit waren dan ook borstveren.
Dat maakt nog eens extra duidelijk dat je niet te streng moet worden, de natuur is variabel........
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!