Plasrombouten langs de Huibert (Hei- en Boeicop, Zuid-Holland)

Gestart door JohanvantBosch, juni 02, 2013, 21:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

arjan.kop

Citaat van: Johan...als ie hier zit, waarom zit ie dan niet langs andere vaarten?

Daar heb ik ook nog eens over nagedacht. Is er wel gekeken langs andere vaarten? Deze soort vliegt kort en heeft geen heel uitbundig opvallend gedrag. Hij zou best over het hoofd gezien kunnen zijn.
De vaart waar wij nu hebben gekeken heeft een soort semi open verbinding met het Merwedekanaal. Er is een kom met een molen en daarvoor zit zo'n klein poldergemaaltje, dat kennelijk vaak open staat om water uit het kanaal binnen te laten, zoals ook vorige week maandag. Er zijn meer van die vaarten en uiteindelijk staat ook het water in de buurt van de vindplaats bij Arkel met hetzelfde kanaal in verbinding. Er is rond 2007 heel uitgebreid gebaggerd in die omgeving, maar verder is er niet veel info te vinden. Ik ben nu

a) benieuwd hoe het langs die andere vaarten is en
b) of ze eerder niet gemeld zijn omdat er niet gekeken is of omdat ze er gewoon echt niet waren. Op waarneming zijn er überhaupt geen meldingen te vinden die doen vermoeden dat er vóór 2005 min of meer intensief gezocht is op die plek, dus beide kunnen waar zijn.

Als het nou een klein beetje te pruimen is buiten wil ik er aanstaande zondag nog een dag aan besteden. De andere vaarten zijn niet over lange afstanden bereikbaar, maar ook daar overheen lopen bruggen, dus een paar meters oever kunnen alvast onderzocht worden. Met een beetje mazzel regenen niet alle huidjes die er nu misschien hangen weg. Het zou leuk zijn als blijkt dat er een grote gezonde populatie leeft in de polders rond het Merwedekanaal.

JohanvantBosch


arjan.kop



arjan.kop

We kunnen wel stellen dat de populatie gezond is. De Huibert is kennelijk wel een beetje apart, want we vonden nergens anders iets dat leek op rombouten.

In de Huibert zijn ze goed vertegenwoordigd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/77064722

Dat "twee man' was eigenlijk Johan terwijl ik lekker sigaretjes kon roken. Hij was ook een puike privéchauffeur  ;D

nick w

niet gek  :rolleye:   ook nog wat zien vliegen?

Groet,
Nick W

arjan.kop

Ik zie ze voortdurend vliegen, maar dat bedoel je vast niet. Geen pulchellums gezien, wel wat van de usual suspects die in iedere polder voorkomen.

Bertusvr

Wat leuk zeg. Jullie hebben daar inmiddels aardig wat huidjes gevonden!

JohanvantBosch

Wat ook erg leuk was om te merken, was dat er zoveel huidjes waren, ondanks alle regen van de afgelopen dagen.

Bertusvr

Ze zijn nog niet klaar met uitsluipen. Liep over de brug en dacht dat ik een huidje zag in het gras. "dat ze die over het hoofd hebben gezien, dacht ik nog  ;) ".  Dichterbij gekomen zag ik waarom die niet eerder gezien was. Er zat nog wat op namelijk.
http://waarneming.nl/waarneming/view/77145405
Plasrombout - Gomphus pulchellus


arjan.kop

Soo, die is laat. Ik dacht dat ze nu wel klaar zouden zijn.

nick w

maar alles is laat, dus waarom niet? Leuk hoor! En gave plaat Bertus!

Groet,
Nick W

c.witkamp

Even over het gebied zelf: tijdens de landinrichting in de 90-er jaren is het gebied behoorlijk veranderd, is het onderdeel van de EHS geworden en is er volgens mij ook gesleuteld aan de waterhuishouding. Sindsdien is het nog steeds een boezem (dus geen echt stromend water tenzij de gemalen aanstaan) maar is de waterkwaliteit waarschijnlijk sterk verbeterd. Op dit moment ligt er een nieuw plan voor de waterhuishouding van o.a. dit gebied waarbij voorgesteld is om waterinlaten vanuit de Huibert naar de kikkerpoelen mogelijk te maken om uitdroging van deze poelen te voorkomen. Of dit negatief kan doorwerken op de rombouten weet ik niet, maar als ze werkelijk vooral in de Huibert zelf zitten lijkt dat wel mee te vallen denk ik. Ik kan me van jaren geleden nog wel herinneren dat er behalve rombouten ook aardig wat rivierkreeften zaten op die plek.
groeten,

cees

arjan.kop

Kreeften heb ik niet gezien, wel een dikke wolhandkrab. Volgens mij wordt er nu ook vooral water ingelaten. Als dat iets verder doorloopt zal dat niet veel kwaad kunnen.

JohanvantBosch

Citaat van: c.witkamp op juni 27, 2013, 20:01:02 PM
Ik kan me van jaren geleden nog wel herinneren dat er behalve rombouten ook aardig wat rivierkreeften zaten op die plek.

Ha Cees,
Even kijken of ik je bericht nu goed lees. Kun jij je van jaren geleden nu alleen de rivierkreeften herinneren of ook de rombouten. In het laatste geval.... over hoe lang geleden praten we dan?

c.witkamp

Hoi,

ook de rombouten. Het was eind mei 2007. Dat was met een visexcursie van DLG, toen hadden we er ongeveer 10. Twee dagen later ben ik nog een keer teruggegaan, ook toen ongeveer 10 waarvan één net uitgeslopen. Volgens mij is de kans groot dat deze waarnemingen in "telmee" terechtgekomen zijn, maar daar kan ik al jaren zelf niet meer in. Ook heb ik toen een klein stukje erover geschreven in het blad van de lokale natuur- en vogelwacht, de Domphoorn.
groeten,

cees

JohanvantBosch

Citaat van: c.witkamp op juni 27, 2013, 22:13:29 PM
Hoi,

ook de rombouten. Het was eind mei 2007. Dat was met een visexcursie van DLG, toen hadden we er ongeveer 10. Twee dagen later ben ik nog een keer teruggegaan, ook toen ongeveer 10 waarvan één net uitgeslopen. Volgens mij is de kans groot dat deze waarnemingen in "telmee" terechtgekomen zijn, maar daar kan ik al jaren zelf niet meer in. Ook heb ik toen een klein stukje erover geschreven in het blad van de lokale natuur- en vogelwacht, de Domphoorn.

Leuk. Zou je het stukje eens willen opsnorren?
Ik zal eens kijken of ik daar in Telmee bij kan.