...als ie hier zit, waarom zit ie dan niet langs andere vaarten?
Daar heb ik ook nog eens over nagedacht. Is er wel gekeken langs andere vaarten? Deze soort vliegt kort en heeft geen heel uitbundig opvallend gedrag. Hij zou best over het hoofd gezien kunnen zijn.
De vaart waar wij nu hebben gekeken heeft een soort semi open verbinding met het Merwedekanaal. Er is een kom met een molen en daarvoor zit zo'n klein poldergemaaltje, dat kennelijk vaak open staat om water uit het kanaal binnen te laten, zoals ook vorige week maandag. Er zijn meer van die vaarten en uiteindelijk staat ook het water in de buurt van de vindplaats bij Arkel met hetzelfde kanaal in verbinding. Er is rond 2007 heel uitgebreid gebaggerd in die omgeving, maar verder is er niet veel info te vinden. Ik ben nu
a) benieuwd hoe het langs die andere vaarten is en
b) of ze eerder niet gemeld zijn omdat er niet gekeken is of omdat ze er gewoon echt niet waren. Op waarneming zijn er überhaupt geen meldingen te vinden die doen vermoeden dat er vóór 2005 min of meer intensief gezocht is op die plek, dus beide kunnen waar zijn.
Als het nou een klein beetje te pruimen is buiten wil ik er aanstaande zondag nog een dag aan besteden. De andere vaarten zijn niet over lange afstanden bereikbaar, maar ook daar overheen lopen bruggen, dus een paar meters oever kunnen alvast onderzocht worden. Met een beetje mazzel regenen niet alle huidjes die er nu misschien hangen weg. Het zou leuk zijn als blijkt dat er een grote gezonde populatie leeft in de polders rond het Merwedekanaal.