Hoofdmenu

Heidelibellen 4

Gestart door Maaswitje, augustus 25, 2005, 14:13:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

De heidelibel op bijgaande foto kan ik niet duidelijk op naam brengen:
mogelijk is het een mannetje steenrode heidelibel. Hij lijkt echter ook
wel op de foto in de veldgids van de Zuidelijke heidelibel. In de naaste
omgeving zaten geelvlekheidelibellen. Ik heb helaas maar een, niet
helemaal scherpe foto.
Wie weet het?

Met vr. gr.,
Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

AvanderHeijden

#1
Ik vind het ook wel verdacht veel op een Zuidelijke heidelibel lijken. Waar is deze foto gemaakt??? :blink: Bij striolatum en vulgatum verwacht ik veel meer tekening op het borststuk!

Edit; ook het ontbreken van zwarte tekening bovenop de laatste achterlijfssegmenten duidt wel op meridionale.

Maaswitje

Deze foto heb ik gisteren gemaakt bij Het Groot Ganzenven in Herperduin (bij Oss)
Dit is een periodiek opdrogend heideven; ik heb een foto van dit ven bij de gebieden (Herperduin) gezet. De enige foto die ik heb heeft wel een veel hogere resolutie.

Met vr. gr.,
Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

AvanderHeijden

:blink: Ik kan er nog steeds niets anders van maken dan meridionalis. Ik heb de kenmerken maar eens erbij gepakt, alles klopt gewoon: het ontbreken van de snor (had ik nog niet eens goed op gelet), de poten die eerder geel zijn met een zwart streepje aan de binnenzijde dan zwart met wat geel erop, het lichte borststuk, het ongetekende achterlijf, de rode pterostigma's met een dikke zwarte voorste ader (zie je vooral in de vleugels die van je afstaan erg duidelijk)...

Zonder meer een spectaculaire waarneming, de 5e van deze soort voor Nederland als ik het goed heb! Aangezien 3 van die waarnemingen vorig jaar of dit jaar plaatsvonden en er in Belgie ondertussen redelijk goede populaties zitten lijkt het me zeer aannemelijk als er binnenkort nog meer exemplaren opduiken in ons landje.

Dat het een lastige soort is blijkt al wel uit het feit dat drie van de vijf exemplaren pas achteraf van foto zijn gedetermineerd...

Het zou wel leuk zijn als je je waarneming meldt bij de redactie van de Libellennieuwsbrief (Libellennieuwsbrief apestaartje yahoogroups punt com).

Maaswitje

:D Fijn Antoine, ik ben erg blij met je oordeel over mijn waarneming.
Ik vind het zelf erg leuk dat mijn interesse in libellen (pas sinds mei 2005 en gewekt door waarneming.nl) zo'n mooie vondst tot resultaat heeft gehad!

Inmiddels heb ik een berichtje verzonden voor de libellennieuwsbrief.

Met vr. gr.
Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

AvanderHeijden

Wauw, je eerste libellenseizoen en dan al zo'n goede soort ertussen! Dat noemen ze dus beginnersgeluk  :P  

Bram Rijksen

Een jonge (of pas 'uitgevlogen') geelvlek, mist die ook de zwarte tekening op het borststuk? Wat zou hét doorslaggevend vrschil moeten zijn tussen een vrouw zuidelijke en (jonge) vrouw geelvlek..?
Ben erg nieuwsgierig naar jullie antwoord.

AvanderHeijden

Kijk op de foto's van Geelvlekvrouwtjes maar eens goed naar de hoeveelheid zwart op de zijkant van het achterlijf, daar loopt een duidelijke zwarte band. Zuidelijke heidelibel heeft juist erg weinig tekening. Bij mannetjes is de gele vlek in de vleugelbasis van de Geelvlek natuurlijk het makkelijkste kenmerk, die ontbreekt zelfs bij kakelverse exemplaren niet volledig. De zuidelijke heeft nooit zoveel geel in de vleugels. Eigenlijk kun je hem uitschelden voor de "Gemiddelde heidelibel": hij valt niet op omdat hij niet een opvallend kenmerk heeft.

grunsven

Hij heeft wel veel minder zwart dan alle andere soorten. Maar dat zie je pas als je hem goed bekijkt. Echt opvallen doen ze niet.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bram Rijksen

Mooi... de libel (vrouwtje) die ik zag (vanmiddag zal ik een fotootje bijvoegen) heeft dus vrijwel geen zwart op het borststuk, een zeer smalle snorstreep, zeer weinig geel aan de vleugelbasis en beige -zwartomrande- pretostigma's.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat pas uitgeslopen geelvlekken al deze kenmerken ook hebben (vooral het weinig zwart viel me op). Of hebben die meteen al de 'normale' hoeveelheid zwart op het borststuk? In dat geval wordt het wat spannender...

Bram Rijksen

Waar ik overigens net overheen las was dat de hoeveelheid zwart op de zijkant van het achterlijf ook een goed kenmerk is voor geelvlek. Mwah.. zal het toch wel een verse GVH zijn.

AvanderHeijden

Post je foto toch maar even  ;)  Kan nooit kwaad.

Bram Rijksen

Doe ik, rond een uur of vijf vanmiddag. Maar na flink wat googlewerk ben ik vrijwel zeker dat het om een jonge GVH gaat. Helaas..

grunsven

Bij dit soort beesten ben ik ook altijd een groot voorstander van hamuli en legschedes. Dit blijven de beste kenmerken al worden ze vrijwel niet meer gebruikt.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bram Rijksen

Vanmiddag wel een stuk of vier vergelijkbare beesten op de Korte Duinen in Soest, geen Zuidelijke dus..

Mark van Veen

#15
Nee, lijkt me S. striolatum (hum, bruinrode heidelibel toch). Duidelijke snor (dus geen zuidelijke) die op de oogrand eindigt.
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden


Weia

De zuidelijke heeft wel een subtiel snorretje hoor, en is daarin als ik me goed herinner tamelijk variabel. Maar de rest lijkt me OK, ik denk dat deze waarneming er wel door komt als zuidelijkhe heidelibel. Beginnersgeluk van zeer groot formaat, gefeliciteerd!

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0