Zwarte toorts? Nee, een klokje!

Gestart door M.V.S, juni 02, 2013, 19:33:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Ik dacht hier een zwarte toorts in te herkennen. Ik heb die nog nooit zo behaard gezien, en zo dicht bebladerd hoog in de stengel, dus ik twijfel steeds meer. Maar wat is het dan wel? Het is trouwens ook geen salie, want de plant rook gewoon naar plant :)

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76519629
onzeker Zwarte toorts - Verbascum nigrum gezien op 2013-06-02 Etten-Leur - Bedrijventerrein Vosdonk-Zuid
Foto's:






Groetjes, Marc

RutgerB

Mottenkruid heeft van die zittende bladeren langs de stengel, maar ook dat is dit volgens mij niet. Misschien is het wel een kruising tussen de twee.. Even wachten tot het bloeit.

Windekind

Iig geen mottenkruid. Ik zet in op een gewone zwarte toorts, maar we horen het nog. ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

M.V.S

Jep, hij staat op mijn to do list :) Wordt vervolgd
Groetjes, Marc

ed.michels

Marc, ik had een vergelijkbaar iets in de Kogelvanger. Well see
Met vriendelijke en natuurlijke groet,
Ed Michels

M.V.S

Weer een mysterie (deels) opgelost. Het is een campanula!

Kan iemand er misschien nog een soortnaam aanhangen?




Groetjes, Marc

HPM

Heb je nog een wat wijder beeld en vooral iets van het stengelblad?

Herman van der Meer

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

M.V.S

Ik heb geen ervaring met die soort. Google-nd op foto's vind ik hem er toch net iets anders uitzien dan deze. Weet iemand kenmerken waar ik naar kan kijken?

Sprietig ding is lastig in zn geheel op de foto te krijgen, daarom even verwijderd voor de foto en weer netjes teruggezet.



Groetjes, Marc

HPM

Het is zo verwarren dat de toppen er zo anders uitzien dan lager. Alsof alles glad is zoals bij persicifolia.
C. piramidalis?

Herman van der Meer

M.V.S

Ook met Piramideklokje heb ik geen ervaring  :rolleye: dus moet het weer vanaf google en de database hier hebben

Piramideklokje lijkt gesteelde blaadjes naar de bloeiwijze te hebben. Ook lijke de bladen kaal. Klopt dat? Want dan is het niet deze soort.

Deze soort heeft naar de bloeiwijze toe zittende blaadjes. De blaadjes hebben aan de onderkant lichte viltige beharing. De bloeistengel heeft dat ook. Plant is ongeveer een meter hoog
Groetjes, Marc

nick w

Misschien C. trachelium of een tuinvorm daarvan? Dat is wat behaarder.

Groet,
Nick W

petraw

Groet, Petra

HPM

Herman van der Meer

nick w

ja, goed gevonden Petra!

Groet,
Nick W

M.V.S

#15
dank Petra, dat is hem inderdaad! Wat zal ik met de waarneming doen? Hij staat tussen de stoeptegels maar wel in de nabijheid van een tuintje/
Groetjes, Marc

petraw

Beste Marc,

Ja, dat is een goede. Hoever stond je vondst buiten de tuin? Zie je de soort ook nog ergens in een tuin staan?

Hij staat niet in de Nederlandse en Belgische lijst als eerdere waarneming. Ook in Gorteria kan ik er geen melding van vinden. Als zaaigoed wordt hij wel eens verkocht als zeldzaamheid. Dus geen idee waar de plant vandaan komt. Ik durf ook geen 100% zekerheid te geven dat het deze soort is, er staat er maar één dus drogen voor het herbarium is ook geen optie.

Misschien dat een admin. er nog iets over kan zeggen.

Groet,

Petra
Groet, Petra

M.V.S

Ik zie er echt maar een staan, tussen de tegels. De tuin is iets van 15 meter verderop. Maar de herkomst is in ieder geval dubieus, dus ik zal hem verwijderen.
Groetjes, Marc

nick w

of als ontsnappeling noteren?

Groet,
Nick W

Datura

In dit soort gevallen zou ik geen moeite hebben om hem te laten staan met een esc-teken, al was het maar als referentie voor een mogelijke vervolgwaarneming elders.

That said: jammer dat de fotos van de (bijna) bloeiende plant nu weg zijn, want wat zijn de argumenten nu precies waarom het wel C. bononiensis is, en niet C. pyramidalis? Ik heb namelijk de Flora europaea en de Flora Helvetica er op nageslagen en C. bononiensis wordt in de Flora europaea uitgesleuteld op 'Zaaddoos hangend'. Nu was dit natuurlijk toch niet te bepalen bij deze plant, maar de foto in de flora helvetica laat al wel wat afstaande bloemen en knoppen zien en niet omhoogstaand zoals op jouw foto (als ik het me goed herinner dus....).

Verder geeft de Flora europaea voor C. pyramidalis de tekst: 'Glabrous perennial, Stems up to 150 cm, Basal leaves glandular-dentate (hij heeft dus wel klieren, ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met 'glabrous perennial'...) petiolate ovate-oblong subcordate; cauline sessile (de stengelbladeren zijn dus ook zittend) ovate-lanceolate etc. etc.

C. bononiensis wordt ook minder hoog dan C. pyramidalis: tot 70 cm volgens de Flora europaea en tot 100 cm volgens de Flora helvetica.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Gewoon laten staan en zonder escape lijkt mij  ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins