Wie helpt me op weg?

Gestart door Leon Olsthoorn, april 30, 2007, 12:50:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Ik ben een nieuweling wat korstmossen betreft en fotografeerde vanmiddag in Strijen op straat deze korstmossen. Maar met de veldgids korstmossen in de hand vind ik zeker 30 soorten die hierop lijken. Is er aan de hand van deze foto iets te zeggen over de soort(en) op deze foto?

En is er een determinatiesleutel waarmee de veldgids korstmossen makkelijker te gebruiken wordt?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Corryabbink

#1
Dag Leon,
Dit zijn m.i. Groot dooiermos(Xanthoria parietina) en Muurschotelkorst(Lecanora muralis)
Er zijn, voor zover ik weet, geen andere sleutels voor de Veldgids Korstmossen dan de overzichten die er binnenin staan. Het blijft een kwestie van plaatjes kijken en goed de tekst lezen. Wel gebruik ik vaak chemicaliën om e.e.a. te controleren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Leon Olsthoorn

OK, dat wordt dus vooral een kwestie van veel oefenen en ervaring opdoen. Hier is nog een foto van het witte mos, is het Physcia caesia?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En hier nog een derde korstmos dat ik vond op een oude appelboom. Kan iemand deze op naam brengen?  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Gerardus

Is de op een na laatste foto geen Lecanora muralis


Groeten Gerardus
Groeten Gerardus

Corryabbink

#5
CiteerIs de op een na laatste foto geen Lecanora muralis


Groeten Gerardus
Ja en de eerst grijze ook. Ik heb de foto in een editor geplaatst en dan zijn de apotheciën en thalli beter te bekijken.
Bedankt.

De laatste foto is m.i. Gewoon schildmos(Parmelia sulcata).
Kan ook nog een andere zijn want de details zijn niet goed zichtbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"