Blauwige kever op Varkensgras

Gestart door Vincent Sanders, juni 01, 2013, 10:29:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76478986
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-06-01 Duffelt - Millingen - Ons Genoegenpad
Foto's:


bij voorbaat dank Vincent Sanders
Gr,
Vincent Sanders

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Arp

Ik zou spontaan in de richting van Dasytes zoeken, maar kan even niks passends vinden, voelers lang, halsschild smal, maar ogen klein  :huh:

Waarschijnlijk zit ik bij de verkeerde groep  :rolleye: Er zitten geen ribbels op de dekschilden, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ik krijg er een beetje een Donacia idee bij..
Douwe van der Ploeg

Arp

Heb ik ook even aan gedacht, maar ik zie die lange eerste voelersegmenten niet en ken ook geen blauwe - de meeste zijn bovendien dieper gepuncteerd ... ?

Ander idee was Ischnomera - daar zouden kop halsschild en voelerlengte redelijk bij kunnen passen, maar de dekschilden (vorm en structuur) niet  :-X

@Vincent: Heb je een versie met meer kever en minder blad?

Oh ja - en een lengte natuurlijk :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Vincent Sanders

Nee, helaas. Foto is met de telefoon gemaakt, heb nog een iets grotere crop toegevoegd maar dat zal wel niet veel uitmaken ( foto is niet groter).
Gr,
Vincent Sanders

Douwe van der Ploeg

Wat past er volgens jou niet met Ischnomera cyanea, Arp? Ik mis die lijnen over de dekschilden inderdaad, maar dat kan ook gewoon zijn weggevallen in de foto (of gewoon wat versleten?)..

Voor vergelijk, t kerbtier-plaatje:

Douwe van der Ploeg

Arp

Ja, hij zal het toch wel zijn - ik had van de eerste foto de indruk dat het beest van Vincent naar achteren toe duidelijk breder taps uitliep, maar dat valt eigenlijk wel mee ... met een beetje fantasie kun je ook de ribbels erbij verzinnen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Vincent Sanders

Bovenaan de dekschilden zie je ook wel ribbels beginnen
Gr,
Vincent Sanders