Vuurrode eitjes

Gestart door xxingridxx, mei 30, 2013, 14:15:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

xxingridxx

Op takken van onze seringenboom zitten overal 'groepjes' met vuurrode eitjes.
Heeft iemand enig idee van wat voor (nacht)vlinder deze zouden kunnen zijn?



Ted van der Knaap

Als je hieronder (rechts van het midden) op reageer klikt kun je een berichtje typen en als je dan onder op "Bijlagen en andere opties" klikt kun je op Bladeren klikken en de foto van je pc toevoegen (max grootte 400kb)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Arp

Doe maar een foto van de eitjes - foto van je PC heeft niet zoveel zin  ;D  O0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xxingridxx

Dank voor de hulp.. het is gelukt; heb de foto erbij gezet.   :blink:

Arp

Hoi Ingrid,

Overigens natuurlijk nog welkom op het forum ;)

Het is een beetje klein zo - misschien dat de echte kenners er wel wat mee kunnen, maar ik zou de vorm van de eitjes zelf beter moeten zien, alleen al om een idee te hebben of het van een vlinder of van een kever ofzo zou zijn.

Je foto lijkt mooi scherp en dus vermoed ik dat dit de complete foto is, maar in z'n geheel verkleind voor het forum? Als dat zo is kun je misschien nog een uitsnede leveren van alleen (een deel van) de eitjes - daar is dan vast meer op te herkennen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xxingridxx

Met die foto kan ik verder helaas niks, maar het zijn miniscule rond/eivormige eitjes; ze zijn gelegd in inkepingen in de takken.
Ben erg benieuwd van welk insekt ze zijn.
Vorig jaar hadden we een paar van deze vlinders (Zeuzera pyrina) in dezelfde boom:


Arp

#6
Prachtige beesten, maar de eitjes zouden er anders uit moeten zien?

Hoe bedoel je dat niks met de foto kunt? Kan ik er misschien wat mee als je 'm mailt? ( pudding4brains AAPJE gmail PUNT com )

P.S. Hier zijn alvast wat kandidaten die Sering als waardplant gebruiken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xxingridxx

#7
Deze eitjes zijn niet van deze vlinder; deze vlinders kwamen uit de bast gekropen...
Maar zal je de foto wel even doorsturen.
En ik zie dat ik nog wat door te nemen heb.  :lol:

Arp

Euhm, eitjes kruipen niet ;) Het zouden heel goed jonge Mijten of Luizen kunnen zijn, maar misschien ook één of andere paddo/schimmel? Heb je ze zien bewegen?

Foto ontvangen. Dat is dezelfde als hier op het forum. Is dat inderdaad het origineel uit de camera? Niet een verkleinde versie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xxingridxx

Citaat van: Arp op mei 31, 2013, 15:48:07 PM
Foto ontvangen. Dat is dezelfde als hier op het forum. Is dat inderdaad het origineel uit de camera? Niet een verkleinde versie?

De foto is inderdaad het origineel, niet verkleind.. genomen met een gsm.

Arp

Ah, okay  ;D

Ik heb nog even zitten bladeren naar bekende planteziektes op Sering (voor zover ik daar wat over heb of kon vinden), maar niet zo snel iets vergelijkbaars gevonden.

Je hebt het over kruipen c.q. verschijnen - bewegen de eitjes (lopen/kruipen) of zijn ze opeens terplekke "gegroeid"?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xxingridxx

We hadden wat takken gesnoeid van de seringenboom en toen ik ze in de container wilde stoppen zag ik op verschillende plekken van die groepen met eitjes zitten. Zoals ik al eerder zei zitten ze vooral in inkepingen in de takken en er beweegt niks hoor.  :o

MarjoSmeets

Citaat van: Arp op juni 01, 2013, 13:54:54 PM

Je hebt het over kruipen c.q. verschijnen - bewegen de eitjes (lopen/kruipen) of zijn ze opeens terplekke "gegroeid"?

Citaat van: xxingridxx op mei 31, 2013, 14:56:19 PM
deze vlinders kwamen uit de bast gekropen...

Arp toch! Wel goed lezen hè!  :P ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo