geluid roerdomp, hoe ver

Gestart door Sanne Koolwijk, mei 30, 2013, 12:09:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo,
Ik woon in Landsmeer, vlakbij het Ilperveld, een bekende locatie voor Roerdompen. De dichtstbijzijnde meldingen van deze soort zijn op 1,5 a 2 km van mijn huis. Nu meende ik vannacht doo het slaapkamerraam het gehoemp van een Roerdomp te horen, een geluid dat onder goede omstandigheden kilometers ver zou kunnen reiken. Ter illustratie, tussen mijn huis en de rand van het Ilperveld (waar de 'vrije veld situatie begint') bevindt zich ca. 1 km laagbouw van het dorp.
Nu vroeg ik me af of het uberhaubt mogelijk is dat ik dat geluid heb gehoord gezien de afstand en de tussenliggende bebouwing.
Op circa 500 meter van mijn huis zitten bijvoorbeeld ook rugstreeppadden, die kan ik s nachts onder goede omstandigheden ook horen. Maar dat is natuurlijk een heel ander geluid, en een stuk dichterbij.

Bedankt alvast!

Groeten Sanne


Cygnus

Ik heb tijdens nachtelijke inventarisaties wel eens Roerdompen gehoord op een afstand van minimaal 8 kilometer. Dat was in Estland, waar de nachten op veel plekken uitzonderlijk stil zijn (geen bijgeluiden).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

arjan.kop

Op een kleine kilometer afstand met bebouwing tussen mij en de plek waar de beesten zaten hoorde ik ze in Turkije luid en duidelijk.

Sanne Koolwijk

Klinkt alsof het zou moeten kunnen! Het was ook nog eens noorderwind, dat scheelt ook in dit geval.