(noordse) wirsnuitlibel Zuid Limburg

Gestart door fdebets, mei 28, 2013, 17:04:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

fdebets

Ik meende vorig jaar al iets gezien te hebben en vandaag werd het bevestigd! Noordse witsnuit lijkt me waarschijnlijker dan venwitsnuit. Er was iemand aanwezig van het Limburgs landschap die het beest zag en mij waarschuwde. helaas geen foto. Het was warm en winderig. De beesten waren allemaal hyperactief. net alsof ze in twee dagen moesten doen wat ze normaal in twee weken doen...
het was in ieder geval een erg donker beest met fel witte snuit.
Locatie: de groeve waar ik nu de tellingen doe.

Jeroen Nagtegaal

Denk dat je Arjan Ovaa trof. Welke groeve was het?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

fdebets

#2
nee, was niet Arjan. ben zijn naam even kwijt. Hij was toevallig in zijn lunchpauze in de groeve. Hij was bezig op de Bemelerberg met een project.
edit: het was Sjors de Kort.

grunsven

 ???
Samenvattend heb je dus in de Groeve van de Bemelerberg libellen gezien waarvan je denkt dat het Noordse witsnuit is?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

fdebets

Nee, niet de Bemelerberg. Als je nu even de waarnemingen van gisteren bekijkt... Mijn waarneming is vervaagd met embargo, de andere is duidelijker (alleen vervaagd).

AvanderHeijden

Ik vind het maar een vaag verhaal  :rolleye: Ik heb geen idee of je nu alleen even wil melden dat er Noordse witsnuiten rondvliegen in een niet nader te benoemen groeve in Limburg of dat je je afvraagt of dat wel kan kloppen en vraagt om bevestiging (gezien het feit dat er 340 meldingen zijn van rubicunda uit Limburg sinds 2000 is dat niet uitgesloten) maar dan zijn kenmerken of foto's best belangrijk (donker met een witte snuit geldt voor het hele genus).  ???

JohanvantBosch

Heren, heren, rustig aan.... François is volgens mij gewoon enthousiast over zijn waarneming en wil dat graag delen. Gezien het voorkomen in Zuid-Limburg snap ik dat best. Als je op het verspreidingkaartje kijkt, zijn er sinds 2000 toch bijzonder weinig waarnemingen in Zuid-Limburg. Noor-Limburg ja, maar zuid....?


Het was handiger geweest om naar de waarneming te linken. Daarom hierbij alsnog die van Sjors de Kort:
http://waarneming.nl/waarneming/view/76412698
Daar staat een redelijke beschrijving in...


Overigens zou ik er vooralsnog vanuit gaan dat het om een zwerver gaat, zolang er geen huidjes op uitsluipers zijn gevonden.

AvanderHeijden

Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2013, 11:39:48 AM
Heren, heren, rustig aan.... François is volgens mij gewoon enthousiast over zijn waarneming en wil dat graag delen.

Mijn post was niet aanvallend bedoeld, enthousiasme kan ik waarderen. Ik wilde alleen zeker weten dat er niet een andere reactie werd verwacht dan "leuke waarneming!" ofzo, daar heeft iemand die naar bevestiging zoekt namelijk weinig aan  ;D

fdebets

Citaat van: AvanderHeijden op mei 29, 2013, 12:02:58 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2013, 11:39:48 AM
Heren, heren, rustig aan.... François is volgens mij gewoon enthousiast over zijn waarneming en wil dat graag delen.

Mijn post was niet aanvallend bedoeld, enthousiasme kan ik waarderen. Ik wilde alleen zeker weten dat er niet een andere reactie werd verwacht dan "leuke waarneming!" ofzo, daar heeft iemand die naar bevestiging zoekt namelijk weinig aan  ;D

het gaat me inderdaad om het aantal waarnemingen in Zuid Limburg. het is hier geen soort die je elke dag ziet.
Vorig jaar zag ik er ook een, maar was niet zeker.
Of het een zwerver is moeten we afwachten. Misschien is de soort weer aan het uitbreiden.
Ik zie dat hier trouwens wel met andere soorten (geen libellen). het boswitje is een opvallend voorbeeld hier.
En nu nog wachten op de gaffel juffer op die locatie :-)

Sticht

Citaat van: fdebets op mei 29, 2013, 14:57:42 PM
Citaat van: AvanderHeijden op mei 29, 2013, 12:02:58 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2013, 11:39:48 AM
Heren, heren, rustig aan.... François is volgens mij gewoon enthousiast over zijn waarneming en wil dat graag delen.

Mijn post was niet aanvallend bedoeld, enthousiasme kan ik waarderen. Ik wilde alleen zeker weten dat er niet een andere reactie werd verwacht dan "leuke waarneming!" ofzo, daar heeft iemand die naar bevestiging zoekt namelijk weinig aan  ;D

het gaat me inderdaad om het aantal waarnemingen in Zuid Limburg. het is hier geen soort die je elke dag ziet.
Vorig jaar zag ik er ook een, maar was niet zeker.
Of het een zwerver is moeten we afwachten. Misschien is de soort weer aan het uitbreiden.
Ik zie dat hier trouwens wel met andere soorten (geen libellen). het boswitje is een opvallend voorbeeld hier.
En nu nog wachten op de gaffel juffer op die locatie :-)

Goed zeg dat je speurt naar bijzonderheden. :duim:

fdebets

Citaat van: MartinBorsboom op mei 29, 2013, 19:22:43 PM
Citaat van: fdebets op mei 29, 2013, 14:57:42 PM
Citaat van: AvanderHeijden op mei 29, 2013, 12:02:58 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 29, 2013, 11:39:48 AM
Heren, heren, rustig aan.... François is volgens mij gewoon enthousiast over zijn waarneming en wil dat graag delen.

Mijn post was niet aanvallend bedoeld, enthousiasme kan ik waarderen. Ik wilde alleen zeker weten dat er niet een andere reactie werd verwacht dan "leuke waarneming!" ofzo, daar heeft iemand die naar bevestiging zoekt namelijk weinig aan  ;D

het gaat me inderdaad om het aantal waarnemingen in Zuid Limburg. het is hier geen soort die je elke dag ziet.
Vorig jaar zag ik er ook een, maar was niet zeker.
Of het een zwerver is moeten we afwachten. Misschien is de soort weer aan het uitbreiden.
Ik zie dat hier trouwens wel met andere soorten (geen libellen). het boswitje is een opvallend voorbeeld hier.
En nu nog wachten op de gaffel juffer op die locatie :-)

Goed zeg dat je speurt naar bijzonderheden. :duim:

Kan natuurlijk belangrijke data opleveren.
Ik heb tijd genoeg dus. :-) Al aardig wat tegengekomen op vreemde plekken.