onbekend mos

Gestart door Willy, mei 28, 2013, 16:20:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Dit mos gevonden midden in een Dennenbos in een klein vennetje,is ook te zeggen welke
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Ben Kruijsen

een veenmossoort. Microscopisch onderzoek is noodzakelijk.

vdvaart

Ben heeft natuurlijk principieel gelijk, maar ik denk toch wel dat dit gewimperd veenmos is, er zijn niet zoveel geheel groene veenmossen met zo'n duidelijke grote eindknop. Als ik gelijk heb, moet dat ook zonder microscoop te controleren zijn Willy. Trek het hoofdje van de stengel of zonodig nog een paar keer een stukje stengel van de stengel en kijk naar de blaadjes langs de stengel, als ik gelijk heb zijn die aan de bovenkant rafelig (even uitkijken dat de rafeligheid niet door jezelf is veroorzaakt..). Anders....Ben heeft natuurlijk principieel gelijk.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

nog even over veenmossen en kleuren. Ooit bij professor Barkman een vegetatiekunde-cursus in Wijster gevolgd. Bij vennetjes onderzochten we veenmosvegetaties. Barkman vertelde dat veenmossen vooral in de herfst mooi uitkleuren. Hij bezocht een hem bekend ven een keer in de herfst en zag tot zijn verbazing dat wat hij tot één bepaalde soort had gerekend eigenlijk twee verschillende soorten bleken te zijn, want één  was mooi bruin uitgekleurd, de andere niet.

Willy

#4
Hallo Koos,ik ben hier geen expert in dus word het veenmos spec.En Ben ook bedankt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Ben Kruijsen

voor mij mag een onzekere fimbriata ook .....

lycopoda

CiteerHij bezocht een hem bekend ven een keer in de herfst en zag tot zijn verbazing dat wat hij tot één bepaalde soort had gerekend eigenlijk twee verschillende soorten bleken te zijn, want één  was mooi bruin uitgekleurd, de andere niet.

Mooie illustratie hoe moeilijk verschillende veenmossen uit elkaar te houden zijn, zelfs door de experts.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

Willy

Ik ga in de herfst ook weer kijken.Allemaal bedankt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Ben Kruijsen

dat is hét seizoen voor onderzoek aan veenmossen

vdvaart

De test die ik beschreef is bijna met het blote oog te doen Willy. Als je ogen iets beter zijn dan de mijne. Anders heb je een loupe nodig van 10 x.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Corryabbink

Citaat van: Willy op mei 29, 2013, 15:29:52 PM
Ik ga in de herfst ook weer kijken.Allemaal bedankt.

Ik hou het ook op S.fimbriatum die heeft in het midden van het topdeel een wit oog ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Willy

Ik heb het kopje eraf getrokken en een foto van gemaakt,is het hier op te zien??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

Net niet Willy. Het gaat om de blaadjes langs de stengel, die zijn bij veenmos "altijd" anders dan de blaadjes aan de zijtakken. Door het hoofdje eraf te trekken krijg je de toppen van de stengelblaadjes beter te zien als ze omhoog staan, doordat ze dan net boven het stengeluiteinde steken. Dat is hier ook wel gelukt maar helaas zit het stengelblaadje dat boven het stompje uitsteekt net dwars op de foto- zie het ovaaltje dat ik heb ingetekend. Als dat blaadje voorop had gezeten had je goed gezien dat het aan de bovenkant rafelig was.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willy

De aanhouder wint Herkansing
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

Dag Willy, sorry dat ik je zo bezig hou, maar echt zien doe ik het niet. Ik had de indruk dat het omcirkelde blaadje een stengelblaadje was maar nu de foto wat gedraaid is zie ik het nog niet goed in de breedte. Ik voeg een foto toe van het soort blaadje dat je moet zien langs de stengel, vrij breed, breder boven dan onder, en niet met een gewone rand langs de bovenkant maar wat gerafeld. Misschien lukt het gewoon niet daar een goede foto van te maken aan het plantje, je foto's zijn behoorlijk in closeup en scherp en toch zie je die stengelblaadjes niet afsteken tegen de stengel. Nu ja, hier leer ik ook weer van, ik ga niemand meer suggereren bij veenmos naar de stengelblaadjes te kijken.........
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willy

Iig bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

Je kunt het altijd opsturen. Ik voel me nu schuldig.....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart