aantal onzekerheden

Gestart door peter van santbrink, mei 27, 2013, 20:56:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

vandaag in duinen bij Katwijk aantal exemplaren tegengekomen waarbij ik niet zeker weet wat het is:



foto 1: helaas vloog weg voordat ik goed plaatje kon schieten, lijkt iets roods in staart te hebben en opvallend lichte handpennen
foto's 2+3: neig naar Grasmus maar staart lijkt wat af te wijken
foto's 4+5: tja, lichte wekbrauwstreep, lichte streep in nek, ben benieuwd
foto's 6-8: Fitis/Tjiftjaf maar vond gedrag wat vreemd, bleef tijdje rustig in top struik zitten, niet zingend

alvast bedankt !

peter van santbrink

#1
blijkbaar lastig: zou de eerste een Grauwe Vliegenvanger kunnen zijn ? beetje gebaseerd op de waarneming met foto van Rene van Rossum, http://waarneming.nl/waarneming/view/76393651

BramtK

Foto 1; tsja, misschien dat iemand een geniale ingeving heeft, maar ik zie geen enkel onderscheidend kenmerk. Daar valt wat mij betreft echt niks van te maken, Peter.

Foto 2 en 3; denk Braamsluiper. Foto 4 en 5; Roodborsttapuit. Foto's daarna; Fitis.


Groeten,

Bram ter Keurs

peter van santbrink

Citaat van: BramtK op mei 28, 2013, 20:13:32 PM
Foto 1; tsja, misschien dat iemand een geniale ingeving heeft, maar ik zie geen enkel onderscheidend kenmerk. Daar valt wat mij betreft echt niks van te maken, Peter.

Foto 2 en 3; denk Braamsluiper. Foto 4 en 5; Roodborsttapuit. Foto's daarna; Fitis.

Thanks Bram  :duim:; leuk, Braamsluiper, pas 1x eerder (kort) gezien; Roodborsttapuit, totaal niet aan gedacht, wel vaker gezien maar vnl van voren  ;D; Toch Fitis, vaak gezien maar dan druk fouragerend of luid zingend, nog niet zo rustig zittend

frankneijts

Geniaal of niet maar foto 1 lijkt me gewoon een mannetje Huismus..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Geen dank Peter.
Ik vind het goed Frank. Ik zie er niks aan, maar ik geloof je op je woord.
Groeten,

Bram ter Keurs

peter van santbrink

Citaat van: frankneijts op mei 28, 2013, 20:51:50 PM
Geniaal of niet maar foto 1 lijkt me gewoon een mannetje Huismus..... 8)

mooi, nieuwe jaarsoort  ;D stond met m'n camera in de handen toen ie heel kort voor me ging zitten; zoals je ziet vloog ie gelijk weg en heb 'm nooit in de kijker gehad; vogel was alleen en foto is in de duinen gemaakt, helaas was licht die dag soms zeer vervelend voor goede foto's en in dit geval dus camera ook niet goed kunnen instellen

kan leven met huismus  B) 

Oenanthe

In de Katwijkse duinen is de huismus wel erg zeldzaam. Er zitten er een paar bij hotel Duinoord aan de Wassenaarse Slag en rond de camping aan de noordkant van Berkheide. Als je de foto niet op één van die plaatsen hebt gemaakt mag je vraagtekens zetten bij de determinatie huismus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peter van santbrink

Citaat van: Oenanthe op mei 29, 2013, 11:06:43 AM
In de Katwijkse duinen is de huismus wel erg zeldzaam. Er zitten er een paar bij hotel Duinoord aan de Wassenaarse Slag en rond de camping aan de noordkant van Berkheide. Als je de foto niet op één van die plaatsen hebt gemaakt mag je vraagtekens zetten bij de determinatie huismus.

locatie is redelijk in de buurt van de camping: als je vanuit Katwijk de duinen in fietst (rijwielpad zuidduinen) en de camping voorbij bent is er na ongeveer 500 meter een pad naar links, die ben ik ingefietst en ongeveer 200 meter verder kwam ik de betreffende vogel tegen welke kwam aangevlogen vanuit oost/zuidoost

frankneijts

Misschien zó iets duidelijker?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

August van Rijn

BramtK

:D


Ik zie nog steeds niets.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Oehhhh Frank. Onder de gordel.


Waarom is dit dan een Huismus?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 14:17:20 PM
Oehhhh Frank. Onder de gordel.


Waarom is dit dan een Huismus?

Tja, als ik dat moet gaan uitleggen is die gids misschien tòch geen overbodige tip..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Nee nee nee Frank, dat is veels te makkelijk. Noem eens een diagnostisch kenmerk.


Ik zie trouwens net een wit keeltje in de blur van foto 1 dus ik denk eerder aan een grasmusachtige.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Natuurlijk is hier niet één diagnostisch kenmerk zichtbaar want anders had ik dat al genoemd in post 4 en hadden we dit topic daarna kunnen sluiten. Maar als jij kenmerken meent te zien die helemaal niks met Huismus te maken hebben: be my guest.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

Mijn 1e reactie was ook Huismus, toen zag ik er toch een Grasmus in, en als je wilt kan je er zelfs een GraKla van maken.
Ofwel, eens dat je dit soort foto's lekker moet laten voor wat ze zijn, blijft natte vinger werk.
Wietze Janse

BramtK

Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 15:20:17 PM
...
Ik zie trouwens net een wit keeltje in de blur van foto 1 dus ik denk eerder aan een grasmusachtige.
Eens met Wietze.
Groeten,

Bram ter Keurs

Dirk van Opheusden

Geen grasmus met zo veel contrast op z'n rug. Of met een wit vlekje op de voorvleugels. Man huismus heeft dat wel.
Dirk van Opheusden

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

August

Citaat van: frankneijts op mei 29, 2013, 14:06:23 PM
Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 14:01:40 PM
:D


Ik zie nog steeds niets.

Citaat van: August op mei 29, 2013, 13:41:35 PM
Citaat van: frankneijts op mei 29, 2013, 13:36:05 PM
Misschien zó iets duidelijker?
Hee een Grauwe Klauwier :angel:

http://www.nhbs.com/collins_bird_guide_tefno_70655.html Ook in het Nederlands te koop...... 8)
Au dat is gemeen ;D  Maar de foto werd er niet duidelijker op het kon van mij part ook een Grauwe Klauwier zijn ik zie een Masker. Maar ps Frank Huismus geef ik de meeste kans hoor ;)
August van Rijn

BramtK

Ik had Frank al op zijn plaats gezet, August.  8)
Groeten,

Bram ter Keurs

August

Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 17:13:29 PM
Ik had Frank al op zijn plaats gezet, August.  8)
Ja thks :duim:  maar dit verdiende een dubbel standje  8)
August van Rijn

frankneijts

Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 17:13:29 PM
Ik had Frank al op zijn plaats gezet, August.  8)

Vond je?

Citaat van: BramtK op mei 28, 2013, 22:00:27 PM

Ik vind het goed Frank.... ik geloof je op je woord.

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#25
Citaat van: BramtK op mei 29, 2013, 16:49:42 PM
Witte keel.  8)

Bram, ik denk dat je op een iets andere manier tegen de vogel aan kijkt dan ik (en Dirk) of beter: we verschillen van mening over de exacte positie van vooral de kop en bovenlijf. Zoals ik het denk te zien kijk je niet tegen de keel aan maar de wang en zie je van de keel eigenlijk nèt niks. Dit wordt bevestigd als je, zoals ik, denkt dat je een groot deel van de grijze kruin ziet, begrensd door donkerbruine zijkruin en nog donkerder 'masker'. Toegegeven, je moet hier al wat gaan interpreteren en dat geldt ook voor de rest van het verenkleed omdat dit een beetje een 'blur' is of op zijn minst nogal wazig vanwege de onscherpte. Maar de bonte rugtekening, de opvallende, donkere kernen van de tertials i.c.m. tamelijk effen arm- en handpennen en de lichte plek op de dekveren (goed gezien Dirk) zijn wat mij betreft ondersteunend voor Huismus-man en passen niet op Grasmus (heeft effen rug, donkere kernen in tenminste óók de armpennen en géén wit/witachtig in de vleugel) en Grauwe Klauwier-man.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ja Frank dat vind ik en bovendien is het ook zo. Ik leg het nog eens uit. Jij verwees naar een standaard vogelgids waarop ik jou vroeg om diagnostische kenmerken. Die zijn er niet, zoals je zelf zegt. In ieder geval staat er niet 1 kenmerk met deze foto onomstotelijk vast. Daarom kan ik mijn verhaal over een witte keel (en nu zie ik ook een donkere kopkap) volhouden. Dat contrast dat is natuurlijk niets meer dan een fotografisch effect. Kortom..:  B)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Frank, zou je niet iets van een wit vleugelstreepje verwachten bij Huismus? Wat mij betreft dan ook Grasmus...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

#28
Probleem bij dit soort vage en uitgepixelde foto's in (fel) zonlicht, is dat bepaalde dingen uitvergroot/teveel benadrukt kunnen worden, een fototoestel is ook maar ....
Is het echt een witte vlek, of een overbelichte veer in de zon, die oplicht, en extra versterkt wordt door gebrek aan voldoende pixels.
Het ligt er maar aan hoe je alles interpreteert en dan kan je inderdaad meerdere kanten uit redeneren.
Maar heeft de vogel echt daar een wit vlekje? Of is het een fotografisch artefact? Is de tekening wel zo bont of komt dat door zonlicht/schaduweffecten, uitvergroot door de camera?
Hoe je tegen de kop aankijkt is ook gissen, je hebt meerdere mogelijke opties met de daarbij behorende mogelijke soorten.

Ofwel je kan niks met deze foto's. Leuk om eens over te discusieren, uitkomst zal altijd verschillend te interpreteren zijn. Ik zeg Grasmus  8)
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op mei 29, 2013, 20:23:59 PM
Probleem bij dit soort vage en uitgepixelde foto's in (fel) zonlicht, is dat bepaalde dingen uitvergroot/teveel benadrukt kunnen worden, een fototoestel is ook maar ....
Is het echt een witte vlek, of een overbelichte veer in de zon, die oplicht, en extra versterkt wordt door gebrek aan voldoende pixels.
Het ligt er maar aan hoe je alles interpreteert en dan kan je inderdaad meerdere kanten uit redeneren.
Maar heeft de vogel echt daar een wit vlekje? Of is het een fotografisch artefact? Is de tekening wel zo bont of komt dat door zonlicht/schaduweffecten, uitvergroot door de camera?
Hoe je tegen de kop aankijkt is ook gissen, je hebt meerdere mogelijke opties met de daarbij behorende mogelijke soorten.

Ofwel je kan niks met deze foto's. Leuk om eens over te discusieren, uitkomst zal altijd interpretabel zijn. Ik zeg Grasmus  8)

Prima samenvatting Wietze (behalve dat uitsmijtertje natuurlijk..)  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'