bijeneter traceert prooi op 100m. afstand!

Gestart door Bram Rijksen, mei 26, 2013, 18:30:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Vanmiddag zie ik een bijeneter zich 'losmaken' uit de bosrand en in een strakke lijn onze richting opkomen. Als hij schuin boven ons hangt, zie ik hem een bij/hommel uit de lucht plukken, en hiermee linea recta naar dezelfde boom terugvliegen. Het was het enige insect dat ik zelf zag vliegen. Afstand tussen boom en bij bedroeg zo'n 100m. Iets later zag ik een vogel zeer doelgericht hetzelfde trucje doen met een insect op +/- 60m. afstand. Over wat voor 'n absurd gezichtsvermogen moeten deze beesten beschikken, om zoiets voor elkaar te krijgen!

frankneijts

Kokmeeuwen kunnen er anders ook wat van...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Vliegen 2 muggen door de lucht... zegt de een; "wacht ff, ik heb een vliegje in mijn oog!"  ;)

Maar zonder gekheid  :blink: -> Ik vraag me dat al decennia af over zwaluwen in het algemeen en gierzwaluwen in het bijzonder. Hoe kunnen die beesten met bromfietssnelheid (en ook veel hoger) een mug (ook uit tegengestelde richting), detecteren en uit de lucht happen terwijl ikzelf vanaf mijn fiets een mug pas zie nadat ik hem uit mijn (vele malen grotere) oog gepeuterd heb?! -> Den Mensch is in sommige opzichten behoorlijk onderontwikkeld...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bram Rijksen

Naar mijn idee foerageren meeuwen en spreeuwen veel meer op de bonnefooi; zoek een zwerm muggen/vliegende mieren/zwarte vliegen, ga ertussen vliegen en snacken maar (vergelijk bijvoorbeeld met een rondtollende franjepoot). In dit geval leek het er sterk op dat de bijeneter zeer doelbewust, als een vliegenvanger, op die ene potentiele prooi afging, terwijl de afstand op het moment van wegvliegen 100 meter bedroeg. Om op zo'n afstand een bij of hommel te zien, en die dan als zodanig te herkennen (zonder optische hulpmiddelen) moet een vogel toch over uitzonderlijke ogen beschikken...

BramtK

Citaat van: frankneijts op mei 26, 2013, 18:43:36 PM
Kokmeeuwen kunnen er anders ook wat van...... 8)

Maar Frank, dat is nauwelijks 10 centimeter!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op mei 27, 2013, 13:28:47 PM
Citaat van: frankneijts op mei 26, 2013, 18:43:36 PM
Kokmeeuwen kunnen er anders ook wat van...... 8)

Maar Frank, dat is nauwelijks 10 centimeter!?

Je moest 's weten vanaf welke afstand ie dat kevertje al gespot had.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

August

Eerste beste mooie dag en ze lijken echt weg
August van Rijn

HPM

Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0