Holcostethus vernalis/strictus?

Gestart door Arp, april 29, 2007, 16:37:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wantsenweters,

Eigenlijk mag ik van mezelf even niet teveel tijd met insectjesgespeel verdoen, maar ja - moest toch even m'n schijf opruimen en wilde deze "Bessenwants ofzo" al bijna wegflikkeren (voor een Bessenwants is het niet zo'n mooie, toch ;) ) , maar vond hem toch een beetje vreemd ... met kort (!) zoeken kom ik, vanwege de kleur op de voelers op Holcostethus vernalis die nu kennelijk Holcostethus strictus vernalis heet en hier op wrn dan weer Holcostethus strictus (of mis ik nu ergens een afslag?) - en dat is dan ook weer een beetje vreemd want die zou zeldzaam zijn ...

'tissetnou? :huh:


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Holcostethus strictus! Tot voor kort twee soorten H. strictus en H. vernalis. H. vernalis gedegradeerd tot ondersoort H. strictus strictus en H. strictus vernalis en zeer recent verenigd tot één soort H. strictus. Of dit het einde van het verhaal is ....

Berend Aukema

Waar, wanneer gevonden? Alleen in Zuid-Limburg niet zeldzaam!

Arp

#3
Hoi Berend, bedankt (again) :duim:  ... leuk!

CiteerWaar, wanneer gevonden? Alleen in Zuid-Limburg niet zeldzaam!
De tekst en kiekjes boven linken naar de waarneming (   2007-04-23 te Sittard) ... 'kzag er ook al eentje uit Weert - dus het verhaal bij de soort over "oprukken naar het noorden" lijkt daarmee weer wat onderbouwing te krijgen ;)

Wat me wel/ook opviel: Er zijn helemaal géén waarnemingen ingevoerd voor de verwante H. sphacelatus, die als "vrij algemeen" te boek staat  :unsure:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

H. sphacelatus is in NL zeer zeldzaam: ooit (1909 en 1983) twee exemplaren verzameld in Zuid-Limburg en één nog ouder exemplaar met alleen Holland op het vindplaatsetiket!

han.endt

#5
Ik heb Holcostethus sphacelatus op zeer zeldzaam gezet.
Ik heb voor de wantsen deel 1 en 2 van de Verspreidingsatlas van de Nederlandse wantsen gebruikt. Bovenstaande soorten komen echter pas aan bod in nog te verschijnen delen en daar heb ik dus geen gegevens over. Bij het uploaden van alle wantsen in de database komen deze dan automatisch op vrij algemeen gestaan. Er moer iets staan en vrij algemeen in zo'n beetje neutraal. Zodra ik informatie krijg, zoals nu, dan pas ik dat aan. Als iemand mij statusgegevens kan aandragen over de rest van de wantsen graag.

Berend Aukema

We werken hard aan deel III van de verspreidingsatlas (Miridae). De gevraagde gegevens zijn bekend en deels gepubliceerd (bijvoorbeeld in mijn niet meer actuale checklist uit 1989, waarin van alle soorten de verspreiding per provincie wordt gegeven en van alle zeldzamere soorten de op dat moment bekende gegevens (verspreidingskaartjes van 104 soorten).

Arp

Bedankt Han/Berend, nu klopt m'n wereld weer ...  :lol:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)