Hoofdmenu

Welke spin?

Gestart door Floppy, augustus 24, 2005, 15:17:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze spin zag ik in de lagere struiken in het vml. waterwingebied Oranjezon (in een duinvallei met meertje). Opvallend vind ik de 3 paar naar voren gerichte poten.
Dat deed me enigszins aan een Kerkzesoog denken. :rolleyes:
Ik kan 'm echter toch niet thuisbrengen (ook al door de helaas zeer slechte foto).
Iemand een idee over z'n ID ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Helaas ik kom er ook niet verder mee. Ik kan niet precies zien welke potenpaar het langst is. Het kan een hangmatspin zijn, zoals Neriene radiata, en dan is het voorste potenpaar iets langer dan het tweede. Het kan een strekspinnensoort zijn, een Tetragnatha, in welk geval het eerste potenpaar véél langer is dan het eerste. Maar ook kan het een renspin zijn, dan is het tweede potenpaar langer dan het eerste. Natuurlijk kan hij ook nog tot één van de kleinere spinnenfamilies behoren. Echter de vorm van het achterlijf doet wel denken aan één van deze drie families. Maar omdat ook niet is te zien of de poten behaard of zelfs sterk bestekeld zijn, kom ik er niet verder mee, helaas.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

NB Let bij het vergelijken niet in de eerste plaats op de lichaamstekening: deze zegt vaak niets. Veel soorten lijken op elkaar, mannetjes en vrouwtjes zien er verschillend uit en ook onvolwassen dieren hebben vaak een geheel andere tekening.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

laatvlieger

#3
CiteerHet kan een strekspinnensoort zijn, een Tetragnatha, in welk geval het eerste potenpaar véél langer is dan het eerste

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?? Verschrijving neem ik aan?? En over welke potenparen gaat het dan wel ?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gardensafari

Citeer
CiteerHet kan een strekspinnensoort zijn, een Tetragnatha, in welk geval het eerste potenpaar véél langer is dan het eerste

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?? Verschrijving neem ik aan?? En over welke potenparen gaat het dan wel ?
Je hebt gelijk, sorry. Het eerste potenpaar is véél langer dan het tweede. Bij strekspinnen dan. En dat is op de foto nou net niet te zien.

Eventueel tot morgen,

Groetjes,

Hans Arentsen
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Hans,

Dank voor je uitleg en toelichting bij deze toch ook wel erg beperkte foto.
Toch weer veel geleerd. :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland