Verschil tussen Havik en Sperwer

Gestart door Freehand, april 28, 2007, 20:55:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freehand

Ik zag net een Havik/Sperwer die opgejaagd werd door een Kauw. Weet iemand hoe ik het verschil kan zien tussen beide soorten in de vlucht? Ik lees vaak dat Havikman en Sperwervrouw bijna dezelfde groottes hebben, dus is het lastig om de silhoutten goed uit elkaar te houden. Zitten er tussen de soorten nog verschillen die in de lucht waarneembaar zijn?

andrevanreenen

Als de staart in vlucht gespreid is, is die bij sperwer met scherpe hoeken. Bij de havik daarentegen zijn de hoeken afgerond.

Havik heeft een langere hals.
Havik heeft dikkere buik.
Havik heeft relatief bredere vleugels, dit is in het veld echter niet te zien.

Student85

Hoi,

Op basis van 'jizz' is het vaak te determineren als zijnde Sperwer of Havik. Sperwer is vaak wat compacter met korte, brede en stompe vleugels icm lange staart; Havik heeft vaak wat brede, lange vleugels (omschreven in de kenmerkengids als zijnde: combinatie van brede, bolle armvleugel en smalle, relatief spitse handvleugel). Bovendien heeft Sperwer (zoals gezegd) recht afgesneden staart, smallere staartbasis en is slanker dan Havik. Havik heeft (zoals gezegd) afgeronde staarthoek, vrij brede staartbasis, vooruitstekende, hals en dikke buik (niet zo slank als Sperwer). ANWB vermeldt nog het volgende over vlucht: glijvlucht in Sperwer golvend, in Havik rechtlijnig. Sperwer vliegt verder met snellere vleugelslagen onderbroken door korte glijpauzes, terwijl Havik juist wat meer ontspannen vliegt. Dit is misschien een kwestie van ervaring, maar in het veld zie je rel. snel het verschil in vlucht waardoor de eerste indruk al vaak juist is. Aanvullende kenmerken door de kijker moeten vervolgens voldoende zijn om uitsluitsel te geven.

Mvg,
Sjoerd Radstaak

Jaap Kolijn

Nog even iets:

Als de vogel baltst zie je bij de havik witte veertjes tussen de staart en vleugels.

Groeten Jaap