Sehirus?

Gestart door gardensafari, april 28, 2007, 15:29:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Een Cydnidae, zoveel lijkt mij duidelijk. Maar welke. Als ik een aftreksom maak, kom ik op Sehirus spec, want:

Abdomerus biguttatus heeft twee witte vlekjes.
Byrsinus flavicornis is bruinig.
Cydnus aterrimus heeft een anders gevormd scutellum
Legnotus spec. hebben een wit randje
Microporus nigritus is behaard
Tritomegas spec. zijn niet geheel zwart
en dus Sehirus.

Maar daarvan hebben we er twee S. luctuosus en S. morio en ik kan de verschillen niet vinden. Over S. morio is sowieso niet zoveel te vinden. Welke heb ik hier?
Of is dit hele verhaal quatsch? Alvast bedankt!





Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Het is inderdaad Sehirus luctuosus of Sehirus morio. S. luctuosus is algemeen en leeft op/onder een aantal ruwbladigen, vaak op vergeetmijnietje. S. morio is veel zeldzamer en leeft op/onder ossentong. Verschil is lastig. S. luctuosus is gemiddeld kleiner (5-8 mm tegen 9-12 mm). Hoe groot was het kereltje?  

gardensafari

#2
Kereltje was 7-8mm.
In mijn tuin groeit geen ossentong, wel vergeetmijniet. Dit beestje heb ik gevangen onder een vergeetmijnietje in mijn "gazon". Liep snel tussen grassprietjes en vergeetmijnietjes door, maar bleef daarbij wel in een kuiltje onder vergeetmijnietjes. Door de snelle loop en de kleur deed hij denken aan een klein loopkevertje.
Gelet op jouw verhaal lijkt luctuosus dan vrijwel onvermijdelijk....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema


lo.troisfontaine

Misschien mag ik hier aanvullende informatie opvragen?
in augustus 2005 heb ik ook zulke wantsen gezien en heb ik deze ingevoerd staan als insect onbekend. Ik had destijds een paartje met drie nimfen in een klein plantje. De naam van het plantje is mij onbekend. Ik heb ze destijds meegenomen en ik hoorde een van de oudere af en toe een knalletje produceren (met zijn achterlijf naar ik aanneem).
Ik zal een in eerste instantie een tweetal foto's toevoegen, misschien dat dat U en mij verder helpt?

b.v.d.

Lo


gardensafari

#6
Misschien verstandig om eerst het plantje voor te leggen aan het plantenforum. Die kunnen wellicht snel vertellen wat het is. Ik weet eigenlijk niets van planten. Een vergeetmijnietje, ach dat gaat nog wel..... Jouw plantje heeft wel iets van ossentong, maar het is wel heel erg uitgebloeid, bovendien kan het best iets heel anders zijn, want nogmaals ik ben een onbenul op dit gebied.

Mijn Sehirus-xemplaar knalde niet.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

Dat zal ik wel doen, ik heb er namelijk ook geen verstand van.
De waardplanten zijn onlosmakelijk verbonden aan de insektenwereld, dat is wel duidelijk. Even wachten op een reactie dus.  :whistle:  

lo.troisfontaine

Het antwoord is er al van Corry Abbink. Bedankt hiervoor.
Het is kromhals (Anchusa avensis) lid van het geslacht ossentong.

Dus dat spreekt voor Sehirus luctuoses?

gardensafari

Nee, juist voor morio, want die leeft op of in ossentong. Luctuosus leeft juist bij vergeetmijnietjes en zo.
Benieuwd wat Berend hier van zegt. Vooral het feit dat er nimfen zitten wijst dan toch wel zeer sterk op morio.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Waarschijnlijk toch S. luctuosus. S. morio ken ik alleen van ossentong en van Amsinckia (op Texel). S. luctuosus komt incidenteel voor op/onder andere ruwbladigen naast vergeetmijnietje, bijvoorbeeld slangenkruid en kromhals ..
Interessant zijn de "knalletjes". Veel wantsen produceren geluid, ook cydniden en de geluidsproductie (vibratory song) van S. luctuosus is opgenomen en bestuudeerd door M. Gogala. Ze bestaat uit twee componenten, een hoog geluid veroorzaakt doordat een getand kammetje op een ader van de achtervleugel tegen een tandje (plectrum) op de rug wordt gewreven. De lage tonen worden geproduceerd door vormveranderingen van een  plaat op de rug ("tergal plate"). Mogelijk heb je die geluiden gehoord, verstekt door het potje waarin je ze gedaan hebt ....
De geluiden spelen een rol in het paringsgedrag.

lo.troisfontaine

o.k. bedankt voor de uitleg. ik had eerlijk gezegd verwacht dat de knalletjes gebruikt werden als waarschuwingssignaal. Verder is het jammer dat de nimfen niet echt uitsluitsel kunnen geven.

maar wel leerzaam al met al.
ik zal de waarneming invoeren als onzekere S. luctuosus

nogmaals bedankt.