Hoofdmenu

Elekon

Gestart door Windekind, mei 23, 2013, 20:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Wie heeft ervaring met de batlogger M van Elekon ?
En in dat geval ben ik natuurlijk benieuwd naar deze ervaringen  :)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

DunesUnLimited

Ik heb zo een ding een tijdje in gebruik. Het is een erg goed apparaat, dat uitstekende opnames maakt. Het is duidelijk een batlogger, een opname apparaat, met een monitor functie, dwz het apparaat maakt opnames en je kan meeluisteren met wat het opneemt. (automatisch hetrodyne of time expansion) Er zijn 4 verschillende trigger modes. Waarmee je kan kiezen tussen diverse criteria. Een bijzondere trigger mode is de period trigger, die bijna alleen maar vleermuizen opneemt, ik denk nog geen 1% troep.

Elekon stelt bij de batlogger software (gratis) beschikbaar om de geluiden te analyseren, speciaal gericht op de batlogger. Het analyzeren van de opnames blijft veel werk, en is ook weer een kunst apart. Je kan wel goed spectrogrammen bekijken en afluisteren op verschillende manieren. Maar je zit zo langer binnen achter de computer dan dat je buiten rondloopt.

Door het ding snachts een paar keer voor mijn raam te zetten heb ik een keer een Kleine Dwergvleermuis gevonden. Op de facebook pagina 'Meer Vleermuizen' staan wat stukjes van leuke sonogrammen gemaakt met de batlogger en batexplorer.
Bernard van Duijnen

Windekind

Dank, de software geeftook een waarschijnliike soort voor de opname, toch ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

DunesUnLimited

Inderdaad, de software doet suggesties, maar automatische herkenning vanuit software is erg moeilijk en daarom nog lang niet perfect, je zult zelf na moeten blijven denken.
Bernard van Duijnen

Windekind

Nice, nee ik snap de beperkingen betreffende autoherkenning. Maar jij bent ook erg positief begrijp ik. dank.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Hoi, Bernard. Hoe bevalt de autotriggerfunctie ? Ik gebruik hem nu bij inventarisatie in een dorp. In mode 2 zou ruis uitgefilterd worden maar dat valt me tegen. In twee uurtjes rondfietsen zo 500 opnamen waarvan misschien 50 tot 100 vleermuizen. Wel makkelijk te zien wat de rotzooi is op batexplorer maar toch jammer. Moet je dat allemaal door lopen en weggooien. Savonds ook nog veel merels. Verder van allerlei geluiden die triggeren. Electronica in de huizen ? Verder mis ik de social calls veelal door dat andere geluiden opgepikt worden, zoals gewone roep dwerg. Verder zeer mooi systeem. Misschien nog war spelen met de triggerinsyelling en frequenties.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

DunesUnLimited

Die echte slimme mode die alleen op vleermuisgeluiden triggert is de 'period'-trigger mode dat is nummer 4,veruit mijn favoriete mode, de getalletjes ben ik vanaf gebleven. Het werkt boven verwachting goed, nauwelijks andere geluiden. Vorige week heb ik daarmee prachtige meervleermuisopnamen gemaakt.

Afgelopen tijd ook wat bijzondere vondsten, (onbekende) myoten, kleine dwergvleermuis, grootoren.
Bernard van Duijnen

Windekind

Dat snap ik niet. Volgens mij zijn mode 2 en 3 toch de autotriggerfuncties ? De period trigger neemt toch om de x minuten op wat het hoort ? Wij fietsen rond en dan wordt in mode 2 erg veel getriggerd. Hoewel makkelijk weg gooien van troep die je meestal zo herkent toch onnodig tijdverlies terwijl ruis in mode 2 uitgefilterd zou worden. Maar dat is wel in bebouwde kom avonds. Ik probeer nog eebs verder.  Dank voor je reactie. Jij hebt de batlogger m toch.? Misschien kan je savonds mode 2 ook eens proberen.  Ben benieuwd naar je ervaringen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

DunesUnLimited

Naamgeving is niet hun sterkste kant, de period trigger is echt de allerslimste. In de FAQ leggen ze (alleen in het duits) uit hoe dit werkt. http://www.elekon.ch/de/batlogger/bat_produkte/batlogger_/faq.html
Bernard van Duijnen

Windekind

Ok. Ik had hem op crest en dan pakt ie inderdaad veel electro. Idd, nu begrijp ik de period trigger. Hoe zit het met die niederfrequente fledermause. Pakt ie rosse nog op ? Weet jij het verschil tussen die twee instelbare triggerparameters ? Heb jij ervaring met de waarden daar van ? Sorry, voor de hoeveelheid vragen en dank voor je adviezen op basis van jouw ervaring met de batlogger m.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

DunesUnLimited

Zelf gebruik ik altijd de defaults van de period trigger parameters. Als je naar de formules kijkt dan zie je dat het allebei relatieve grenzen zijn op de standaard deviatie van de nuldoorgangen, zeg maar de variatie in frequentie. Hogere waardes triggeren sneller. Ik heb een verzoek ingediend om de trigger algoritmes in te bouwen in batexplorer, zodat je ze kan testen op opgenomen geluiden, dit hebben ze op de lijst gezet.

Die laagfrequente soorten heb ik eigenlijk geen problemen mee, ik heb rosse en laatvliegers opgenomen. Maar de echt laagfrequente soorten hebben we niet in nl. Het is toch al snel minstens 20 KHz.

Als je echt fanatiek wil registreren zou ik denk ik toch een van de gevoelige methodes gebruiken voor de zekerheid. Die ruis opnames zijn vooral een psychologisch probleem. Een beetje filteren op piek frequentie, en dan achteraf scrubben en controleren met andere software. Bijvoorbeeld met de gratis versie van kaleidoscope van de concurrentie die de em3 maakt wild life accoustics). Veelbelovende software, maar nog lang niet af, is het open source project van Chris Scott van de universiteit van Leeds. (Bat Bioacoustics op sourceforge). Gebruik van FFT,  Kalman filter en SVM suggereert een gezonde numeriek wiskundige basis.

Bij een winderig vangavond in Andijk dacht ik dat ie door de wind over de microfoon toch veel storing opnam. Dat bleek achteraf erg mee te vallen, er vlogen gewoon een ruige dwerg en een grootoor  om ons eens heen (en niet de mistnetten in).
Bernard van Duijnen

Windekind

Bernard, dank je. Ik ga hem volgende keer uitproberen  op de period-trigger.
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Vanmorgen de periodtrigger toegepast.  :duim: nog wel enkele elektrische signalen, maar erg beperkt. Grotendeels vleermuisopnamen en veel , veel minder rotzooi.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins