Migration patterns of Lesser Black-backed Gulls from northern Norway

Gestart door Klaas van Dijk, december 02, 2009, 20:51:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Gister viel de nieuwste aflevering van Ardea in mijn brievenbus. Hierin diverse boeiende artikelen, waaronder ook een over ringaflezingen en andere terugmeldingen van Kleine Mantelmeeuwen uit Noord-Noorwegen. Het artikel is gebaseerd op recent kleurringwerk in Noord-Noorwegen.

Helberg M., Systad G.H., Birkeland I., Lorentzen N.H. & Bustnes J.O. (2009) Migration patterns of adult and juvenile Lesser Black-backed Gulls Larus fuscus from northern Norway. ARDEA 97 (3) : 281 - 286.

Stuur maar even een mailtje als je de pdf hiervan wilt hebben. Mijn e-mail adres is klaas.vdijk AT hetnet.nl

Vriendelijke groeten, Klaas

pwolf

Tromso kwalificeert niet echt als Noord Noorwegen lijkt me maar is wel van wat noordelijker dan die "run-of-the-mill" Vest-Agder vogels.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

ik schuif gewoon alle verantwoordelijkheid voor deze brain-fart af op het tijdstip, en het virus dat mij na de toeloop van kleine kinderen bij de Sinterklaasviering besprong...

dank Thijs, heel fijen...
Pim Wolf, Vlissingen

Mars Muusse

Om een wat beter idee te krijgen van de rui van L f fuscus, heeft ORG een extra sectie opgezet over dit taxon. Samen met Hannu Koskinen (Finland), Amir Ben Dov & Yoav Perlman (Israel) wordt er aan gewerkt:
http://www.israel.gull-research.org/05cynov.html
voor een eerste ideetje.

Ben je gedurende de winter in Afrika of het Midden Oosten L f fuscus tegengekomen (liefst geringde!!!) en je hebt er beschrijvingen van (rui scores liefst) of foto's en je wilt die data delen op het web, stuur maar op svp!

Mars

Martijn Bot

Erg interessante website, met veel leerzame informatie en mooie foto's. Begrijp ik het nou goed dat in Troms ook kolonies van fuscus voorkomen? Ik heb via anderen de info van deze vogel (vandaag voor de negende dag aanwezig) gekregen, en was er genoeglijk vanuit gegaan dat het intermedius zou betreffen, maar dat zou dus niet vanzelfsprekend zo hoeven te zijn? Is per vogel ook te achterhalen uit welke kolonie deze komt en welk taxon het (hoogst waarschijnlijk) betreft?

pwolf

Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2009, 18:24:28 PM
Erg interessante website, met veel leerzame informatie en mooie foto's. Begrijp ik het nou goed dat in Troms ook kolonies van fuscus voorkomen? Ik heb via anderen de info van deze vogel (vandaag voor de negende dag aanwezig) gekregen, en was er genoeglijk vanuit gegaan dat het intermedius zou betreffen, maar dat zou dus niet vanzelfsprekend zo hoeven te zijn? Is per vogel ook te achterhalen uit welke kolonie deze komt en welk taxon het (hoogst waarschijnlijk) betreft?

dag Martijn,

als je een account aanmaakt op deze website: http://www.ringmerking.no/cr/

dan kun je zelf je kleurringen uit Noorwegen invoeren. Na invoer zie je dan meteen waar de vogel geringd is, of de Noren het een intermedius of een fuscus vonden en waar en door wie hij/zij al eerder gezien is.

Wat mij betreft overigens de beste site van 2008, 2009 etc etc, bijna handiger dan buienradar!

groet, pim
Pim Wolf, Vlissingen

ruud_altenburg

Het aandeel fuscus verschilt per eiland en vaak zelfs per kolonie op een eiland.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

In de provincie Troms komt maar 1 zuivere kolonie voor, met maar 10 broedpaar. Er zijn 26 vogels geringd tussen 2005-2007 op Svartskjaeran. Grappig genoeg liggen alle drie de pure kolonies van N Noorwegen, relatief zuidelijk, 2 in Nordland. Zie de zwarte bolletjes op:
http://www.israel.gull-research.org/01cyoct.html

Mars

Martijn Bot

Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2009, 18:24:28 PM

J3HH is nog steeds (al vanaf minimaal 3 december) ter plaatse in en rond de stad Groningen. Was het eerder al een opvallend beest, hij knalt er nu werkelijk uit met z'n donkere, koudgrijze voorkomen, lichte kop en borst, schoon witte stuit en donkere staartband. Hij begint nu eindelijk ook wat schouderveren te ruien.
http://martijnbot.fotopic.net/p63427374.html

Mars Muusse

Ik had even een beetje weinig tijd om aan de sectie "Larus fuscus fuscus" te werken, maar gelukkig bleef Amir m'n brievenbusje maar volstouwen met foto's van geringde beesten. Toch maar 's erop gezet dus.. Nu zo'n beetje 1000 beesten, veelal geringd, en hopelijk de moeite van een bezoekje waard:
http://www.israel.gull-research.org/05cymarch.html
Natuurlijk hartelijke dank naar Amir, voor de stoute plaatjes:

Hoe ziet een groep van 1700 meeuwen eruit in Israel?

Op 17 maart 2012, 1700 vogels, waarvan 47 geringd. O.a. deze 30CY fuscus: HT-054.651: