Oranje .....maar wat?

Gestart door Gert Kremer, april 27, 2007, 22:05:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Wat dit is weet ik niet.
Het zit op een afgezaagde oude Beuk, aan de onder zijde van de boom het meest.
Het komt onder de barst uitgroeien. het lijkt wel hars.
hard als glas, maar als je er op bijt is het wat taai,
Bij het nat maken geeft het licht oranje af.
Reukloos.
De Oranje (dingen) hebben diverse vormen.

Foto 20a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Foto 11 Vergroot
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 33a : opslag thuis
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

nog een foto 18a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Dat Gert,

Ze zijn er toen niet uitgekomen maar ik geloof dat dit hetzelfde verschijnsel is.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...3999&hl=op+beuk
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

#5
CiteerDat Gert,

Ze zijn er toen niet uitgekomen maar ik geloof dat dit hetzelfde verschijnsel is.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...3999&hl=op+beuk
Hallo Corry,
Het lijkt er veel op. Leucostoma niveum, aan de achterzijde van de barst zit witte plekjes, soort schimmel?

Op (mijn) beuk zit nog wel vocht er komt nog enkele (5 a 6) blaadjes te voorschijn.
De oranje stukjes lijken op hele kleine schelpjes, ook zijn ze soms omgekruld.
Ik zoek op int. maar het lukt nog niet.

Nog een foto 35a

Ps:
Ik heb vandaag nog een Marco foto genomen maar moet wachten op m'n zoon waar het toestel van is. ander programma, als daar een goede vergroting bij zit zet ik die morgen op.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

lijkt erg op die leucostoma ja

http://www.caf.wvu.edu/kearneysville/disea...efocussept.html

http://www.agrimodena.it/pere/valsa4.jpg

(laatste van Valsa een andere naam voor leucostoma zoals ik het begrijp tenminste net als perennial canker, Cytospora canker)
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

Dag Gert,

Onze fliepertjes zaten net te hoog in de boom om er wat van af halen of te voelen of ze net als jouw dingetjes ook harsachtig aanvoelden. De boom zat er tot ver boven in vol mee. Omdat we dachten dat we er niet uit zouden komen hebben we verder ook geen moeite meer gedaan.

Misschien dat Gerrit volgende week verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten,
Marian

Gert Kremer

#8
Hallo Corry Marian en Ismael,

Op deze Beuk zit heel veel oranje (vormen).
De grootsten zijn +/_ 4mm breed en als de krul recht zou zijn 10mm lang.
maar er zijn er ook 1,5mm rond en 10mm lang als een wormpie.
Smaakt eerst wat wee-ig, maar de nasmaak is wat scherp naar een tijdje.

Dat Gerrit nu met vakantie gaat  :gun:
maar morgen kom ik met.....Oranje kunst  :P
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ac.billekens

Vorig jaar hebben wij ook iets degelijks gevonden. Helaas weet ik niet meer op wat voor een soort boom.

Gert Kremer

Hallo,
De macro foto's: Oranje kunst.

Foto 642a de Krul
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 642aa: de Kip
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 645a: de Worm
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 644a: de Schelp.

Mooi he?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

#14
CiteerVorig jaar hebben wij ook iets degelijks gevonden. Helaas weet ik niet meer op wat voor een soort boom.
Dat is ook een beuk.

ps tis wel bijna zeker die Leucostoma
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Citeer
CiteerVorig jaar hebben wij ook iets degelijks gevonden. Helaas weet ik niet meer op wat voor een soort boom.
Dat is ook een beuk.

ps tis wel bijna zeker die Leucostoma

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...%3D10%26hl%3Dnl
Allemaal heel ingewikkeld en voer voor pyrenomycetologen.
Daarvan zijn er nauwelijks deskundigen in ons land (voor zover mij ter ore kwam).

Er worden wel een paar soorten in Ellis en Ellis genoemd maar.........Zie bovenstaande link.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

#16
Citeerlijkt erg op die leucostoma ja

http://www.caf.wvu.edu/kearneysville/disea...efocussept.html

http://www.agrimodena.it/pere/valsa4.jpg

(laatste van Valsa een andere naam voor leucostoma zoals ik het begrijp tenminste net als perennial canker, Cytospora canker)
das dezelfde als de mijne  :grin: Dat krijg je met zo'n lang onderwerp  :whistle:

ps kweet ook nie of t m is maar het lijkt er wel erg op niet waar? ;)  
Groeten Ismaël Wind

J&L

#17
Hoi,

Ik ga met Ismael zijn verhaal mee.(Ik heb wat goed te maken :D )Maar als je goed kijkt naar de macro foto's dan zie je dat het spul uit de boom komt net als bij een tube kit.Dus is het m.i een uitscheiding.Wat lijkt op hars of glas(zo als het genoemd wordt).

Gr.tjes Jacob

Arno van Stipdonk

#18
We hebben het afgelopen jaar weer allemaal veel bijgeleerd doordat we met zijn allen weer als een team hebben samengewerkt. Vrijwel iedereen die op dit forum vragen plaatst helpt de anderen ook mee met hun vragen. Het werkt twee kanten op en is voor iedereen leerzaam. Prettige bijkomstigheid; al het werk komt niet op de schouders van een of twee personen terecht.
Er zijn weer een aantal mensen op het forum bijgekomen die (mede) door dit forum een weg hebben gevonden om kennis over paddenstoelen te vergaren. En dat is vooral op het begin vaak erg lastig.

Corry is zeker een van de belangrijke personen op dit forum en hoeft zich echt niet onzeker te gaan voelen. Ze heeft zeker heel veel mensen op het goede spoor gebracht.
Dus Corry, keep on going!!  :duim:
Daarnaast heeft ook Wim Veraghtert hier een groot aandeel in gehad. Hopelijk zien we Wim straks weer terug op dit forum als de droogte voorbij is, maar daar heb ik goede hoop op. Als het straks weer zo druk gaat worden met de aanvoer van paddenstoelen kunnen we elke hulp goed gebruiken.

Gerrit J. Keizer heeft al aangegeven na zijn vakantie weer terug te komen op het forum en ik denk dat we met zijn allen nog heel veel kunnen leren van Gerrit. Dat is nu net wat deze fanatieke groep nodig heeft.  ;)

Nog even wachten en dan op naar een nieuw paddenstoelenseizoen. :)

p.s. Ismael, je waarnemingen zijn echt niet waardeloos. Ik zeg niet dat alles foutloos is, maar door je opbouwende ervaring zullen er steeds minder fouten tussen zitten, mede dankzij de microscoop van Dini. :whistle:

Ismael

Citeerp.s. Ismael, je waarnemingen zijn echt niet waardeloos. Ik zeg niet dat alles foutloos is, maar door je opbouwende ervaring zullen er steeds minder fouten tussen zitten, mede dankzij de microscoop van Dini. :whistle:
Dat denk ik ook ja!! Zal vast een foutje tussen zitten ja, ik heb m nonnie gezien haha :D  O o die microscoop  :grin: Thanx Dini ^_^

Idd 1 groot team!

ps Wim zeker niet vergeten nee, hopelijk komtie snel weer  :duim:  
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Lees geregeld nog wel de berichtjes op het forum, maar aangezien het vooral over (vaak kleine) asco-tjes of houtzwammen gaat, heb ik me de laatste tijd niet veel meer gemoeid.
Zeker nu Gerrit op dit forum zit; nu kan ik zelf ook nog wat bijleren.

Intussen is het nachtvlinderseizoen weer volop aan de gang, dat is mijn andere passie -dus nu ben ik daar weer meer mee bezig. Ik ben onlangs nog gaan zoeken naar voorjaarspaddestoelen, maar niet echt veel gevonden...

Indien ik denk dat ik hier een zinnige bijdrage kan leveren, zal ik dat nog wel doen. Bedankt voor alle onnodige lof. De andere mensen hier leveren ook erg goed werk.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gert Kremer

Hallo,
Is alles gezegd wat er gezegd moest worden? :angry:
Dan gaan we weer over naar het onderwerp.

Vraag 1: Wat moet ik er nu mee.
Vraag 2: Was er iets van de kunst te herkennen?
Vraag 3: Als de benaming bekend is kan ik het dan in mijn map zetten.
 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert hiermee is het echt wachten op Gerrit.
Natuurlijk is het een kunststuk van de natuur.
Als de benaming bekend is kun je die in de map zetten. Nu ook wel maar dan als paddestoel onbekend. Misschien denkt Arno er anders over?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerMisschien denkt Arno er anders over?
Nee hoor Corry, ik ben het helemaal met je eens. Ik kan er verder ook niets van maken.

Gert Kremer

CiteerGert hiermee is het echt wachten op Gerrit.
Natuurlijk is het een kunststuk van de natuur.
Als de benaming bekend is kun je die in de map zetten. Nu ook wel maar dan als paddestoel onbekend. Misschien denkt Arno er anders over?
:whistle:  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Gerrit,
Encyclopedie van g.j. keizer is niet in mijn bezit. in Hardenberg uitverkocht.
Ben vanmorgen nog even wezen kijken, er zitten nog veel, heel veel vormen op de boom, m.n. aan de onderkant. het barst ervan  :lol:
Als ik de reaktie's lees van iedereen, is er aan dit "spul" geen naam te geven.
Heel jammer van dat mooie spul.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#27
CiteerHallo Gerrit,
Encyclopedie van g.j. keizer is niet in mijn bezit. in Hardenberg uitverkocht.
Ben vanmorgen nog even wezen kijken, er zitten nog veel, heel veel vormen op de boom, m.n. aan de onderkant. het barst ervan  :lol:
Als ik de reaktie's lees van iedereen, is er aan dit "spul" geen naam te geven.
Heel jammer van dat mooie spul.
Gert ik wil wel even hier voor je kijken of die er nog is. Kost bijna niets en is een prachtig boek. Kan ik je zo opsturen .........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

#28
CiteerGert,
Je kan ook op soortenbank.nl kijken : op de startpagina zoeken op latijnse naam, bij de soort vervolgens op Multimedia clicken om een groot formaat foto van Leucostoma niveum en Nectria coccinea (met beschrijving) te zien te krijgen.
Gerrit,
Bekeken op soortenbank.nl .
De foto Bloedrood meniezwammetje lijk er veel op.
Maar ik kan het niet goed zien (te kleine foto).
Heb je toevallig een vergroting? of een foto van een onderdeel?

De foto's op waarneming  van de Bloedrood meniezwammetje zijn heel anders.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citeer
CiteerHallo Gerrit,
Encyclopedie van g.j. keizer is niet in mijn bezit. in Hardenberg uitverkocht.
Ben vanmorgen nog even wezen kijken, er zitten nog veel, heel veel vormen op de boom, m.n. aan de onderkant. het barst ervan  :lol:
Als ik de reaktie's lees van iedereen, is er aan dit "spul" geen naam te geven.
Heel jammer van dat mooie spul.
Gert ik wil wel even hier voor je kijken of die er nog is. Kost bijna niets en is een prachtig boek. Kan ik je zo opsturen .........
Hallo Corry,
Encyclopedie van g.j. keizer ben ik met bezig hoor, Boekhandel Diek,
toch bedankt voor de hulpzaamheid. -_-

Maar de foto's die daar in staan lijken niet op deze.
Ik zal er wel niet uitkomen.
Nu Gerrit het ook niet zeker weet. Het lijkt nog het meeste op een "bijproduct" van een van de (bast) (zegt Gerrit), daar voel ik wel wat voor.
In de bast zit nog vocht en door de droogte/warmte met schimmel kan ik me wat voorstellen met het krimpen en doodgaan.
Maar waar de kleur dan wegkomt?? :huh:


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.