gewone zwavelkop of niet

Gestart door bouwvis, mei 20, 2013, 15:28:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

bouwvis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/76202529
onzeker Gewone zwavelkop (var. fascicularis) - Psilocybe fascicularis var. fascicularis gezien op 2013-05-19 Den Helder - Quelderduin
Foto's:










De sporenmaat klopt niet nu weet ik het niet, wie kan duidelijkheid verschaffen

bij voorbaat dank Gre Visser
Met vriendelijke groet Gre

loest

Gre,

Zijn het geen twee verschillende soorten?
De paddenstoelen op de eerste foto lijken mij Rode zwavelkoppen en die op de tweede foto Gewone zwavelkoppen. Heb je van deze laatste misschien ook nog een foto van de onderkant?
Groet, Loes

bouwvis

tuurlijk niet ; )
morgen kijken of ze er nog staan, dacht dat het de jonge versie was, dus laten staan he
tot morgen voeg ik het erbij
bedankt gre
Met vriendelijke groet Gre

bouwvis

Zoals beloofd de foto vd onderkant
Nu zie ik ook dat het 2 soorten zijn, heb ook de mic erbij gebruikt zie foto's, waarvan de eerste soort clamps heeft heb ik die bij de 2e soort niet ontdekt, sporen iets bobbelig L7 mu
B 4-5 mu
Met vriendelijke groet Gre

loest

Gre,

Ik begin wat de eerste soort betreft nu toch te twijfelen.
De kleuring van de steel is bij de Rode zwavelkop meestal creme-licht gelig aan de top en naar beneden oranjebruin/roodachtig bruin. Op de foto denk ik bovenin wel dat wittige te zien, maar daaronder niet het rode.
De "tweede" hou ik op de Gewone zwavelkop.
Welk boek gebruik je voor de microscopie?

Groet, Loes

bouwvis

funga nordic 2012
maar ik vind het wel moeilijk voor een beginner de mycotaal is al moeilijk genoeg in nl, we worstelen gewoon door en via de deskundigen weer stapjes maken
zal het op waarneming nog even onzeker houden en de andere heb ik wel op zeker als gewoon zwavelkop
ze zijn nu behoorlijk verregend maar als ze er morgen nog staan zal ik de steel nogmaals bekijken
bedankt zover, gr gre
Met vriendelijke groet Gre