Holletje Rivierkreeft?

Gestart door Mark27, mei 21, 2013, 13:35:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Doorsnee van het holletje was c.30mm.
Gangetje was duidelijk te zien.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76232022
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2013-05-21 Wilhelminakanaal - Tilburg West
Foto's:


bij voorbaat dank Mark Schellekens
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

arjan.kop

Geen kreeft? Zo te zien is de grond daar wel erg vochtig.

Mark27

Ik wilde eigenlijk daarstraks schrijven dat het me deed denken aan kreeftgangen die, vooral in Azië, aan de kust zag. De strook ligt langs het kanaal dus vochtig genoeg inderdaad. Ik heb daar overigens nog nooit een kreeft gezien in de 5 jaar dat ik daar geregeld ga kijken. Bedankt voor de info.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

arjan.kop

Orconectes limosus zit daar in de buurt: http://waarneming.nl/waarneming/view/71001508

Ondanks het feit dat die beesten zeer algemeen kunnen zijn waar ze zitten worden ze opmerkelijk weinig ingevoerd. Kennelijk kijken de meeste mensen niet naar de waterbodem als ze buiten lopen. Het uurhok waarin ik woon heeft nu 15 waarnemingen van Procambarus clarkii. Er wonen wel meer actieve waarnemers in de buurt, maar kennelijk valt die het grote arsenaal aan met name goed zichtbare vervellingen in ieder stukje water niet zo op.

Mark27

Die had ik ook gevonden. Ik heb een waarneming hier c.4km vandaan van Californische Rivierkreeft.

http://waarneming.nl/waarneming/view/69719693

Californische Rivierkreeft komt ook in de Kaaistroep voor, aan de andere kant van de stad.

Eerlijk gezegd zie ik ze ook nooit! Zou het iets zijn om het beest proberen te vangen?

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

arjan.kop

Zeker. Alle info is welkom. Het zijn bovendien gratis hoogwaardige eiwitten  ;)

Mark27

Netje plaatsen?? Of hoe vang je zo'n beest?? In Indonesië was het met een scherpe bamboestok door de locale kwajongens............

Het holletje ligt trouwens nog geen meter van de weg vandaan.....

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

arjan.kop

Volgens mij is het inventarisatieproject van EIS ten einde gekomen, maar misschien kun je nog contact opnemen met Bram Koese over hoe en wat. Zelf iets verzinnen kan natuurlijk ook, maar houd in gedachten dat het gebruik van korven en fuiken voorbehouden is aan beroepsvissers en dat je dus als particulier zonder een beetje hulp van iemand dichterbij het vuur niet zonder mogelijke gevolgen met die dingen aan de gang kunt gaan.

Mark27

Dan ga ik niets vangen. Misschien dat ik het beestje nog wel tref als ik er weer langskom.
Bedankt voor alle info.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

maurice.lahaye

Even ter info. Ik heb het onderwerp verplaatst.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

dmsoes

Is dit een verticaal of horizontaal gangetje?


In Tilburg zitten 3 soorten rivierkreeften: gevlekte, rode & Californische.



groet,


Menno

Ton van Haaren

zouden jullie willen letten op kleine witte wormpjes (<5 mm) die op de kreeft zitten? dan graag bewaren in ethanol/alcohol en naar mij opsturen. Liefst natuurlijk nog een foto maken in situ. Het heeft dan betrekking op branchiobdellida met meerdere genera in Europa, waaronder Branchiobdella en Xironogiton. Op de turkse rivierkreeft zitten ook exotische wormpjes !
Ik wil deze laten barcoden/sequencen en het geeft dan een beter beeld van de fauna in Nederland/Europa
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arjan.kop


Mark27

Verticaal gangetje. Deed me denken aan de kreeften-/krabbenholletjes die ik in Azië veel heb gezien. Ik stond er gisteren niet bij stil dat zo'n kreeft zo hier langs het kanaal kon zitten.
Ik ga straks in de pauze nog eens kijken of ik iets kan vinden.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

Net naast het bestaande holletje nog 2 versgegraven holletjes gevonden. In een straal van 3 meter.
Verder geen gravers gezien....

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

arjan.kop

Daar zul je waarschijnlijk voor moeten gaan kijken als het licht buiten uit is.

dmsoes

De echte rivierkreeftoloog graaft zo'n beest uit. Bij voorkeur met de handen zodat je ze niet beschadigd.


groet, Menno

arjan.kop

En dan gewoon even de kiezen op elkaar als het toevallig een heel groot mannetje clarkii blijkt?  ;D

Mark27

Ik zal een voorhamer meenemen........  :angel:
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

dmsoes

Ach, zolang we geen Tasmaanse exoten kunnen verwachten zijn voor dit soort activiteiten toch geen stoere mannen middelen nodig:
http://allphotoz.blogspot.nl/2012/02/giant-tasmanian-crayfish.html


groet, Menno