Is dit een kniptor ?

Gestart door Floppy, augustus 23, 2005, 22:05:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

De foto is helaas zeer slecht uitgevallen. :(
Ik vroeg me af of er sowieso nog iets van te maken valt.
Mogelijk de kniptor Microcara testacea ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

#1
Het is in ieder geval géén kniptor. Die hebben allemaal een tamelijk langgerekt lichaam en een opvallend groot halsschild. De soort die jij noemt, Microcara testacea, is dan ook geen kniptor, maar een lid van de minifamilie Scirtidae. M. testacea is volgens mij iets donkerder, maar dat kan hier anders zijn omdat het licht er vol op valt. Echter de ogen staan bij deze soort dichter bij elkaar dan bij de kever op jouw foto, tenzij die twee donkere puntjes de ogen niet zijn.

Ik kan echter te weinig details zien om de soort te kunnen bepalen. Zelfs de antennes zijn niet goed te zien en die zijn bij kevers toch wel erg belangrijk. Het zou wel eens kunnen gaan om een bladhaantje (Exosoma lusitanica lijkt er wel wat op), maar ik durf mijn vingertopje er niet voor in het vuur te steken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Volgens mij is het gewoon Watermunt. :D  

Floppy

CiteerVolgens mij is het gewoon Watermunt. :D
Hahaha,
Ja, de plant waarop het kwestieuze exemplaar zit wel, ja. :D
Misschien moet ik die maar even anmelden. Dat weet ik tenminste zeker. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

CiteerIk kan echter te weinig details zien om de soort te kunnen bepalen. Zelfs de antennes zijn niet goed te zien en die zijn bij kevers toch wel erg belangrijk.
Hans,

Dank voor je reactie met instructieve uitleg. Ik houd het dus vooralsnog maar op een dubieuze, die ik niet kan aanmelden. Hopelijk zie ik 'm nog eens en kan ik er dan een meer zeggende foto van maken. Dan gooi ik 'm wel weer even in het Forum; tenzij ik 'm plotseling geheel op eigen kracht kan thuisbrengen  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland