Hoofdmenu

melkviooltje

Gestart door rieja, mei 20, 2013, 15:51:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

Hallo,
in een blauwgrasland aan de Koolmansdijk in Lievelde, zie ik dit viooltje. Nog nooit eerder gezien hier en ik denk dan ook meteen: een melkviooltje. Wow..... Echter naar het blad kijkend weet ik het niet zeker meer. Kan het ook een heidemelkviooltje zijn?
Groet, Ria.

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rieja

Hoi Elmar,
het heidemelkviooltje dus? Gosh, wat een waarneming (voor mij dan). Dank voor je reageren,
groet, Ria.

Windekind

Ehhh, het melkviooltje, welke van de twee zou ik nog even goed moeten bekijken.
Maar sowieso hardstikke leuk.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

Naar mijn mening is het onderscheid tussen de 2 vermeende ondersoorten een paar jaar geleden al de wereld uit geholpen door een promovendus in Leiden.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

rieja

Hallo Koos,
kun je je iets nader verklaren voor een leek? Een link of zo?  Aan het blad te zien volgens mij een heidemelkviooltje. Ik las ook nog op internet dat het maaisel van de Nijkampsheide (waar ik al eerder een heidemelkviooltje heb waargenomen) naar de Koolmansdijk gaat. De mogelijkheid kan dus zijn dat het ook hier 'thuis' kan horen.Vandaar dat ik de waarneming even bij deskundigen navraag.
Groet, Ria.

petraw

Beste Ria,

In deze link kun je er over lezen: http://www.floron.nl/Nieuws/tabid/61/articleType/ArticleView/articleId/214/Hollands-Melkviooltje-blijft-bijzonder.aspx
Dus geen (onder)soort maar een variëteit.

Groet,

Petra
Groet, Petra

nick w

Dat artikel maakt het niet simpeler, heet het (echte) Melkviooltje nu persicifolia of stagnina? Of is het 'Heidemelkviooltje' wel een viooltje maar geen Melkviooltje?

Groet,
Nick W

rieja

Tja, ik heb het gelezen en zal het invoeren als melkviooltje, toch?  Maar of het dan ook wetenschappelijk bewezen is? De wetenschap 'vertrouw' ik helaas door ervaring niet meer. En hoe zit het dan met de waarnemingen op de site? Veranderen die ook? Erg verwarrend om te lezen en om waarnemingen door te geven. Tjeetje, mijn enthousiasme over deze waarneming daalt zo wel een stuk. Mijn drive ook.

M.V.S

Waarom? Het blijft een gave soort, die veel floristen nog niet gezien zullen hebben, denk ik.
Groetjes, Marc

petraw

Citaat van: rieja op mei 20, 2013, 23:05:37 PM
Tja, ik heb het gelezen en zal het invoeren als melkviooltje, toch?  Maar of het dan ook wetenschappelijk bewezen is? De wetenschap 'vertrouw' ik helaas door ervaring niet meer. En hoe zit het dan met de waarnemingen op de site? Veranderen die ook? Erg verwarrend om te lezen en om waarnemingen door te geven. Tjeetje, mijn enthousiasme over deze waarneming daalt zo wel een stuk. Mijn drive ook.
Beste Ria,

Melkviooltje, of ze nu straks in de nieuwe Heukels' onder één naam worden genomen, of dat er vermeld gaat worden dat er een Nederlandse variëteit is, blijft een superzeldzame soort in Nederland. Ze staat niet voor niets op de Rode Lijst als Bedreigd en komt volgens het Excelbestand van de Nieuwe Rode Lijst maar in 14 km-hokken in heel Nederland voor. Zo'n vondst is altijd geweldig om te ontdekken! En verrassingen zijn altijd te vinden, die kom ik elke inventarisatie tegen en dat is maar zelden een superzeldzame soort als Melkviooltje en kan zelfs een soort zijn als Klein tasjeskruid op een plek waarvan ik die niet ken.

Groet,

Petra
Groet, Petra

rapunzel

Citaat van: rieja op mei 20, 2013, 23:05:37 PM
Ik begrijp je niet. Melkviooltje is een super zeldzame soort. Heb ik zelf nog nooit gezien. Ons Nationaal Herbarium zag in onze melkviooltjes kleine verschillen met die in andere landen en dacht aanvankelijk dat die een aparte ondersoort  status rechtvaardigden. Uit ondermeer DNA analyse is gebleken dat daar geen argumenten voor zijn. Dus ons melkviooltje is gewoon Viola persicifolia. Er zijn wel meer soorten die wel eens lokale afwijkingen te zien geven. Dat kan soms het begin van soortvorming zijn, meestal niet. Viola stagnina (Kit.) is een onduidelijke naam. Er is geen geldige publicatie bekend waarin mijnheer Paul Kitaibel zijn Viola stagnina beschreven heeft, zodat niet duidelijk is of het een synoniem is van Viola persicifolia of dat het misschien toch om een andere plant gaat. Zie theplantlist.org
Ik zou maar mooi apetrots blijven op je vondst.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Windekind

Dat lijkt me ook, ik heb de soort nog maar 1x gezien. Wees trots op deze superleuke vondst. ;D :duim:
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins