Hoofdmenu

Hondsdraf Blues

Gestart door DunesUnLimited, mei 21, 2013, 17:36:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

DunesUnLimited

Toegegeven, ik weet niets van planten. Dus dan koop je een boek.  En voor de zekerheid nog maar een boek. Maar of dat helpt? Gisteren heb ik drie takjes meegenomen van soorten die uitbundig en massaal stonden te groeien en bloeien in Amsterdam West. Makkie dacht ik. Dat moeten algemene soorten zijn. Heukels sla ik maar over, daar heb ik al eens vruchteloos in zitten bladeren. De veldgids flora van Nl, stelt al vrij snel intimiderende vragen over bloem intimiteiten, iets met kelkbladeren en kroonbladeren. Dan maar bladeren in het beginnersplaatjesboek. Het hoofdstuk met paarse bloemetjes is niet zo groot, niet eens opgesplitst in 4 of 5 blaadjes. Kleine paarse bloemetjes met 4 blaadjes. Niets te vinden wat er op lijkt, nog een keer langzaam doorbladeren, levert niet eens iets op wat er op lijkt, wat als aanknopingspunt zou kunnen dienen in de speurtocht.

Wacht even er stond ook brandnetel, en was er niet een geurig plantje wat hielp tegen de prikkels van brandnetels? Google cum suis suggereerde dat wrijven met hondsdraf helpt. Het plaatje leek goed, plaats van de bloempjes, en de vorm van de bladeren ook.  Oeps het heeft helemaal geen 4 gelijke bloemblaadjes, het staat bij de lipbloemigen in de flora, en nu ik dat weet kan ik hem opeens ook vinden in het beginnersboek, gewoon in het volgende hoofdstuk.

Nieuwe takjes, nieuwe kansen.
Bernard
Bernard van Duijnen

johan79

:duim:

Zit wel iets herkenbaars in....  ;)

Botervlieg

Ik herken het ook! Leuk hoe je het beschrijft!

Ik heb hier ook een "plaatjesboek", daar begon ik ook mee. Ik gebruik het nu nog, als ik echt geen idee heb wat het is.
Heukels staat inmiddels ook in de kast, maar gebruik ik wanneer ik ongeveer weet waar ik moet zijn.
Bijvoorbeeld als ik weet dat het een boterbloem is, maar ik niet weet welke precies.

Wat mij ook vaak helpt is kijken wat andere waarnemers vandaag/afgelopen dagen hebben gezien, en dan het liefst nog in de eigen gemeente of gebied hier op waarneming.

Groetjes, marleen

ejslootweg

Rustig met een plantje (met bloemen!) per keer beginnen en termen die je niet begrijpt opzoeken. Hoe alle onderdelen van een bloem genoemd worden staat in de Heukels uitgelegd, maar er zijn ook veel plekken op internet waar je het kan vinden (bijv. wikipedia). Als je eenmaal gevoel krijgt voor de belangrijkste families gaat het een stuk sneller (waarschijnlijk zie je nu na het opzoeken van hondsdraf al makkelijker welke andere planten bij de lipbloemigen horen). Hier op waarneming.nl staan overzichten van de families met foto's van alle soorten die daar binnen Nederland bij horen (bijv. http://waarneming.nl/familie/view/10718 ).

en wat ook heel nuttig kan zijn is meegaan met excursies van de lokale plantenwerkgroep (knnv, floron, ivn, etc.). Je leert dingen vaak veel sneller als iemand het uitlegt dan wanneer je het helemaal zelf moet uitzoeken. Op de websites van die organisaties staan de excursies meestal wel aangekondigd.

In ieder geval succes!

groeten, Erik
groeten, Erik

DunesUnLimited

Bedankt voor het medeleven en voor de tips, ik ga zeker nog eens een takje van het een of ander proberen.
Bernard van Duijnen

Oscar

Leuk verhaal, Bernard. En erg herkenbaar. Ennuh, niks mis met plaatjesflora's! Ik ben ooit afgestudeerd als bioloog (lang geleden, heb er uiteindelijk niet mijn beroep van gemaakt) en kan dus prima met Heukels uit de voeten, maar ik geef in het veld de voorkeur aan een "plaatjesboek". Voor veel kleinere planten vind ik het persoonlijk erg lastig om ze in het veld formeel te determineren zonder ze te plukken, omdat je met je neus zowat op de grond zit, of omdat er teveel of juist te weinig zonlicht is, of omdat je de plant uit elkaar moet halen voor een correcte determinatie, etc. Maar vooral omdat het tijd kost en ik eigenlijk altijd aan de wandel ben met mensen die het minder kunnen waarderen als ik steeds 10 minuten bij een plant ga zitten. Een "plaatjesboek" is dan makkelijker (vind ik) en dat ik dan soms niet exact de goede soort vind neem ik voor lief (ik neem vaak een paar detailfoto's die ik dan thuis verder bestudeer). Thuis gebruik ik Heukels wel veel, maar gek genoeg vooral om uit te studeren (ophalen van weetjes die telkens wegzakken, zoals het uit elkaar houden van de meest voorkomende ereprijsjes en dat soort dingen).

Mijn favoriete "plaatjesboek" is de Bloemengids van Natuurmonumenten, omdat er een vrij uitgebreide visuele sleutel in staat op basis van de bloeiwijze. Voor veel planten zit je met een oogopslag in de goede hoek.

Deze gids is nog te vinden in sommige bezoekerscentra van Natuurmonumenten of anders ergens tweedehands.