deel van een skelet

Gestart door jfbouwmeester, mei 19, 2013, 20:47:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

In de Eifel vond mijn zoon deze kaak. Mijn eerste indruk is de das maar ik ben niet zo deskundig. Ik heb nog een keer gekeken en nu lijkt het mij toch meer een deel van een kaak, ik mis de voortanden en denk dan toch aan een hert of een ree.
Mogelijk hoort dit ook op een ander forum thuis.
Wie helpt mij?

Alvast bedankt,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Inderdaad een stuk (boven)kaak.. De kiezen lijken me vanaf deze hoek vrij knipkies-achtig, wat dus op een roofdier zou wijzen.. Heb je een maat?
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER

Merijn van den Hoogenhoff

Het is sowieso een vleeseter. En als ik kijk naar de hoektand (stomp) dan lijkt dat inderdaad het meeste op een das. Maar het is wel een klein fragment.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

arjan.kop

Met 15 centimeter vind ik het juist groot, maar wij bedoelen vast iets anders. Mag ik een balletje opgooien en varken voorstellen? De tanden lijken me daar veel  beter bij te passen.

Rob Koelman

Doet mij ook meer denken aan varken, en wel een jong exemplaar (big).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Varken?
Ik weet niet zeker of daar ook wilde zwijnen voorkomen, maar het zou kunnen. Van de andere kant zit de oogkas zo laag en rondom de beenderen zaten een vijftal holen van zo'n dertig-veertig centimeter in doorsnee. Misschien is dat ook een aanwijzing?  ???
jfbOUWMEESTER

johanb.

Dit is inderdaad een stuk schedel van een zwijn.
Goed te zien is dat de wortel van de hoektand een vrij scherpe hoek naar achteren maakt.
Groet,
      Johan

jfbouwmeester

Dan houden we het op een wild zwijn. Uiteindelijk leven daar ook edelherten in de vrije wildbaan. :duim:
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Kan natuurlijk ook best een restje van een tam zwijn zijn..
Douwe van der Ploeg