Geluid Kleinst Waterhoen/Zomertaling

Gestart door P. Kuijper, mei 19, 2013, 15:24:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Mijn waarneming was goedgekeurd als kleinst waterhoen, maar ik kreeg van een gebruiker het bericht dat het volgens hem toch om zomertaling gaat. Ik heb de melding maar op onzeker gezet. Is dit zomertaling?

http://waarneming.nl/waarneming/view/76116080
onzeker Kleinst Waterhoen - Porzana pusilla gezien op 2013-05-16 De Wieden - Beulakerpolder
Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/6/19866.mp3
Met vr. groet,
P. Kuijper

HPM

Ik blijf het onderscheid tusswen die twee moeilijk vinden maar ik neig toch wel naar Zomertaling.
Vanwege de korte stukken gevarieerd geratel, maar iemand die meer ervaring heeft met Kleinst denkt er misschien anders over.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Zeker zomertaling.


Moeilijk uit te leggen.
Ik vind kleinst waterhoen meer eentonig. Zomertaling klinkt als een echte ratel. Er lijkt echt een verschil te zitten tussen de lage en hoge tonen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

P. Kuijper

Het is denk ik een kwestie van ervaring, ik heb veel geluiden uit de database beluisterd maar blijf het bijzonder lastig vinden. Er zitten ook vaak andere vogels doorheen te praten. Ik vraag me wel voorzichtig af hoeveel meldingen van kleinst waterhoenen eigenlijk zomertalingen zijn...
Ik maak van deze in ieder geval een zomertaling, gelukkig had ik het geluid opgenomen.
Met vr. groet,
P. Kuijper

HPM

Citaat van: Peter      . op mei 19, 2013, 23:01:25 PM
Het is denk ik een kwestie van ervaring, ik heb veel geluiden uit de database beluisterd maar blijf het bijzonder lastig vinden. Er zitten ook vaak andere vogels doorheen te praten. Ik vraag me wel voorzichtig af hoeveel meldingen van kleinst waterhoenen eigenlijk zomertalingen zijn...
...

Dat vraag ik me ook af. Ik vraag me zelfs af of sommige geluidsopnames die ik heb beluisterd wel van Kleinst Waterhoen zijn, wat het allemaal nog moeilijker maakt.
Herman van der Meer