Kuifduiker of geoorde fuut?

Gestart door Rogier, augustus 23, 2005, 11:18:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rogier

Deze foto heb ik 1,5 jaar terug in de winter op de Zegerplas in Alphen aan den Rijn genomen, en gedetermineerd als een kuifduiker. Gisteren kwam ik deze foto op m'n pc weer tegen, en zit me toch sterk af te vragen of dit wel juist was.
Ik kom er niet uit, de donkere oorstreek is niet duidelijk bij deze vogel (net als de foto overigens), het voorhoofd is steiler dan bij een kuifduiker maar naar mijn idee niet zo steil als bij een geoorde fuut. De snavelvorm lijkt op geoorde fuut te duiden, maar als je goed kijkt lijkt er een witte punt op de snavel aanwezig te zijn wat weer op kuifduiker duidt.

Groeten,
Rogier Verbeek

thijs

Ik denk Geoorde Fuut, vanwege de ronde vorm van het lichaam, en de kop, met een steil voorhoofd, ipv plat bij Kuifduiker.
Het wit is, valer, en ook minder uitgebreid, wat ik ook voor GF vind pleiten..

Thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

Antonie Blom

De vogel heeft inderdaad van beide soorten heel veel (en ook belangrijke) kenmerken, daarom verwacht ik dat het hier mogelijk om een hybride gaat. Ik kan nu niet zeggen dat het een van de twee soorten is, want daarvoor zijn er teveel gemengde kenmerken.

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

mrkreeft

ik denk dat het toch eerder een kuifduiker is dan die geoorde fuut..

http://www.vwgzoetermeer.nl/kuifduiker.html

groetjes  :hehe:

steenl

#4
Rogier,

Volgens mij is je eerste determinatie de juiste.
Winterkleed Kuifduiker.
Vrij forse snavel met witte punt. Ook de witte wangen en het ronde koppie zijn pro Kuifduiker.

Betreft hetzelfde vogel die in de link van mrkreeft wordt weergegeven?
Want dan lijkt het me helemaal duidelijk!

Mvg,
Lennaert

jasper

#5
Sorry ik zie het witte puntje op de snavel niet! (foto van Rogier in deze post!)
Lijkt idd op Kuifduiker  :)

Jasper

laatvlieger

Ik vind het "donzige" kontje en dat voorhoofd toch wel wat atypisch hoor... Maarverder meer een kuifduiker dan geoorde fuut. Het zou mij niks verbazen als er toch wat geoorde fuut bloed in dit beest zit. Ik weet niet of hybriden vruchtbaar zijn?? Maar anders is dit misschien een tweede generatie terugkruising??
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bram Rijksen

Kuifduiker broedt aanzienlijk noordelijker dan Geoorde Fuut; er bestaat nauwelijs overlap van broedgebied. Hybridiseren lijkt me dan ook niet voor de hand liggen.
Vriendelijke groet,
Bram Rijksen

laatvlieger

Lijkt me niet helemaal juist, volgens mij zijn er in Drenthe wel mixed pairs waargenomen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

steenl

Gemengde broedparen tussen Kuifduiker en Geoorde fuut zijn niet bekend.
Ook in Drente waren bijv in 2000 broedsels van Kuifduikers bekend. Het betreft hier echter geen gemengde paren. Gewoon broedende Kuifduikers.
Dus een hybride lijkt mij uitgesloten en te ver gezocht.
Kleine afwijking hoeft niet gelijk te resulteren in een hybride.
Kortom winterkleed Kuifduiker.

Mvg,
Lennaert

Rogier

Volgens de atlas van de Nederlandse broedvogels (blz 500):
"...een gemengd paar kuifduiker x geoorde fuut verbleef in de kolonie op het Kleine Meer (nb). Beide vogels werden meerdere malen met een jong gezien."
Groeten,
Rogier Verbeek

Bram Rijksen

De scherpe zwart/wit grens onder het oog, het lichte vlekje in de teugel, de witte punt op een -niet opgewipte- grijze snavel en de witte voorhals zijn allemaal (min of meer goed) zichtbare kenmerken die duiden op Kuifduiker.
Om ons een beetje te neten heeft-ie alleen z'n kruin een beetje opgezet en zich ietwat opgepompt, waardoor je in eerste instantie aan het twijfelen wordt gebracht.

Rogier

Okee, na alle reacties gelezen te hebben laat ik de waarneming staan op kuifduiker. Een hybride leek me ook al onwaarschijnlijk, als die uberhaupt op dit moment al levend voorkomen. Overigens bedankt voor de reacties!

Groeten,
Rogier Verbeek