Hoofdmenu

Woelrat?

Gestart door Timo Roeke, mei 22, 2013, 14:50:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/76253061

Woelrat spec. - Arvicola amphibius/scherman gezien op 2013-05-22 Engbertsdijksvenen

Foto's:





Toelichting:Volgens mij is dit een woelrat. Niet zeker. Bovendien kan ik alleen woelrat spec. invoeren. Hoe komt dit? Heeft dat te maken met de Westerse woelrat? Er zijn nog meer foto's gemaakt. Beestje bleef rustig zitten eten toen ik hem in de peiling kreeg. Een stap verder en hij/zij dook onder water. Niet verder gezocht of blijven kijken om het beest niet verder te storen.
bij voorbaat dank Timo Roeke

Rob Koelman

Inderdaad een woelrat.

In Nederland komen twee soorten woelratten voor: gewone woelrat (Arvicola amphibius) en molmuis (A. scherman). Deze zijn op uitwendige kenmerken niet betrouwbaar te onderscheiden. De molmuis komt in ons land alleen voor in Zuid-Limburg (naast de woelrat). Daarbuiten zijn in principe alle woelratten A. amphibius.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke

Bedankt voor je heldere uitleg Rob. Weer wat geleerd. In het boek Europese zoogdieren van KNNV zag ik al dat Westerse hier niet voor komt. Molmuis had ik nog niet meegenomen in het verhaal maar zie nu inderdaad dat de soort er sterk op lijkt. Had het een verschil gemaakt als ik de staart op de foto had gekregen aangezien staart van molmuis korter is? Dan weet ik dat voor de volgende keer.