'Nestfotografie deel 10000223' maar nu met een poll

Gestart door hiskodevries, mei 17, 2013, 17:00:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: HPM op mei 31, 2013, 23:29:33 PM
Citaat van: Gert Veurink op mei 31, 2013, 19:24:55 PM
...
Zoals Bram hierboven concludeert is de meerderheid duidelijk, ook onder de admins. Ik behoor ook tot de minderheid, zat steeds op 'de lijn Herman' maar nu is duidelijk dat dat een minderheidsstandpunt is. Ik krijg mn zin niet, dat gebeurt soms in het leven. Dus vooral ja, ik ben er heel erg over uitgepraat, blij met dit topic en hoop dat we er daarna een paar jaar over kunnen ophouden.


Gert, 'meeste stemmen gelden' werkt natuurlijk niet bij dit soort zaken. Nu komt het misschien toevallig goed uit, maar wat als de meerderheid besluit dat de admins wél genuanceerd naar nestfoto's moeten kijken, terwijl er gezegd is dat ze dat niet kunnen? Dan zou Waarneming toch een probleem hebben want je kan t6ocvh moeiloijk ze3ggen dat er alleen naar de meerderheid wordt geluisterd als die het met je eens is.

(Gert,) In mijn laatste zin schreef ik een paar keer 'je' maar dat bedoelde ik niet persoonlijk maar in het algemeen dat het toch raar  zou zijn dat als een beleidsmaker die de stemming over zijn beleid peilt daar alleen rekening mee zou houden als het zijn eigen mening ondersteunt.

Zo'n peiling kan in dit soort zaken een steuntje in de rug zijn maar dat wil niet zeggen dat dan ook alles koek en ei is. Aan de andere kant hoeft een ongunstig uitslag nog niet te betekenen dat het beleid veranderd moet worden. Zo'n verandering moet m.i. namelijk niet door een peiling/stemming veroorzaakt worden maar door argumenten. Een goed argument kan tonnen zwaarder wegen dan 1000 stemmen.

De essentie van het knelpunt waar we het over hebben is dat een rigoureus nestfotobeleid ("zichtbaar nest = verstoring") als bijwerking heeft dat waarnemers op hun ziel worden getrapt omdat daardoor onschuldige foto's van hen worden verborgen/verboden.
Het hangt af van de waarde die aan de ziel van de waarnemers wordt gehecht of en hoe dat wordt opgelost.
Herman van der Meer

Dirk van Opheusden

#121
Het hangt ook af van in hoeverre die waarnemers zich op hun ziel getrapt voelen of en hoe dit moet worden opgelost. Het gaat niet aan om de bal alleen bij Waarneming.nl/de admins neer te leggen.
Dirk van Opheusden

arjan.kop

Misschien kan een beetje relativeren wel goed doen. Als je hierdoor al op je ziel getrapt bent lijkt me dat heel vevelend.

HPM

Citaat van: arjan.kop op juni 01, 2013, 10:45:39 AM

Misschien kan een beetje relativeren wel goed doen. Als je hierdoor al op je ziel getrapt bent lijkt me dat heel vevelend.


Omdat het vervelend wordt gevonden is het juist een knelpunt. Je mag dat niet zomaar afdoen als gezeur en zeggen dat ze dan maar niet zulke lange zieltjes moeten hebben, maar het accepteren als een gegeven en dat afwegen tegen het belang van het doel van een nestfotoverbod. Dat moet uiteraard van beide kanten gebeuren, maar de wetgever ervaart niet wat die waarnemers ervaren.
Het zou mooi zijn als het doel van het nestfotoverbod bereikt zou kunnen worden zonder vermijdbare 'collateral damage' onder waarnemers. Ik denk nog steeds dat dat kan.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 31, 2013, 20:01:13 PM
Ik weet het ook wel Herman maar ik probeer een gaatje te vinden voor een compromis binnen de groep. Misschien is alles opgelost als het wel toegestaan wordt maar bij het invoeren ervan de klantvriendelijke melding verschijnt "Dringend verzoek om geen nestfoto's in te voeren" ipv "VERBOTEN SONST WIRD GESCHOSSEN!!!".  ;)

Mijn stem heb je!
Edwin Schuller

rinsevdvliet

Beste mensen,
Je kunt toch niet alle nesten op dezelfde manier beoordelen? Niet ieder nest is even verstoringsgevoelig.
Het fotograferen van een Meerkoetennest op afstand (vanaf de kant) zal zelden kwaad kunnen. Bij het fotograferen van bijv een nest van een Bruine Kiekendief geldt wellicht het tegenovergestelde. Daartussenin bevind zich een wereld van meer of minder verstoringsgevoelige soorten, populaties, kolonies, exemplaren.
Op dezelfde wijze zullen degenen die zich met nestfotografie bezighouden ook moeilijk vergelijkbaar zijn. Je heb mensen met gezond verstand en kennis van zaken en mensen die geen flauw benul hebben wat ze doen en misschien aanrichten.
Bij twijfel, niet doen.
Groeten,
Rinse van der Vliet (die niet zo heel veel nestjes fotografeert)

PS Ik had aanvankelijk een langere versie van deze reactie (incl iets met hoofd- en bijzaken, moreel geleuter etc), maar heb me weer in kunnen houden.

Reest

Citaat van: rinsevdvliet op juni 02, 2013, 21:56:22 PM

Op dezelfde wijze zullen degenen die zich met nestfotografie bezighouden ook moeilijk vergelijkbaar zijn. Je heb mensen met gezond verstand en kennis van zaken en mensen die geen flauw benul hebben wat ze doen en misschien aanrichten.
Bij twijfel, niet doen.


Exact de reden dat het plaatsen van nestfoto's  op waarneming.nl dus niet is toegestaan.

Dus ook uitermate zinloos om deze discussie nog verder door te zetten.
Degenen die het daar niet mee eens zijn: zet een eigen 'nest-waarneming.nl' site op.... :P

Rinus

Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: Reest op juni 03, 2013, 19:36:24 PM
Citaat van: rinsevdvliet op juni 02, 2013, 21:56:22 PM

Op dezelfde wijze zullen degenen die zich met nestfotografie bezighouden ook moeilijk vergelijkbaar zijn. Je heb mensen met gezond verstand en kennis van zaken en mensen die geen flauw benul hebben wat ze doen en misschien aanrichten.
Bij twijfel, niet doen.


Exact de reden dat het plaatsen van nestfoto's  op waarneming.nl dus niet is toegestaan.

Dus ook uitermate zinloos om deze discussie nog verder door te zetten.
Degenen die het daar niet mee eens zijn: zet een eigen 'nest-waarneming.nl' site op.... :P

Rinus

Als je het een zinloze discussie vindt is er geen reden om eraan mee te doen.
Je kan natuurlijk altijd zelf een forum opzetten voor allen discussie die jij zinnig vindt.
Herman van der Meer

Reest

#128
 :duim: een TOP oplossing zeg  :duim:

De discussie was best zinnig.

Steeds doorgaan, zelfs nadat het standpunt van wnl héel duidelijk werd gemaakt, heet 'zeuren' en is zinloos.
Maar als je mijn bericht goed had gelezen, had ik het je niet meer uit hoeven te leggen.

Rinus
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: Reest op juni 03, 2013, 20:52:18 PM
:duim: een TOP oplossing zeg  :duim:

De discussie was best zinnig.

Steeds doorgaan, zelfs nadat het standpunt van wnl héel duidelijk werd gemaakt, heet 'zeuren' en is zinloos.
Maar als je mijn bericht goed had gelezen, had ik het je niet meer uit hoeven te leggen.

Rinus

Mensen hebben jou niet nodig om te bepalen of een discussie zinnig voor ze is of niet en of ze al dan niet behoefte hebben aan een eigen nestfotosite. Stop dus met zeuren.
Herman van der Meer

DKoppenol

Door deze reactie laat je al blijken dat u hem aantrekt..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Yeronimo

Citaat van: HPM op juni 03, 2013, 22:08:58 PM
Citaat van: Reest op juni 03, 2013, 20:52:18 PM
:duim: een TOP oplossing zeg  :duim:

De discussie was best zinnig.

Steeds doorgaan, zelfs nadat het standpunt van wnl héel duidelijk werd gemaakt, heet 'zeuren' en is zinloos.
Maar als je mijn bericht goed had gelezen, had ik het je niet meer uit hoeven te leggen.

Rinus

Mensen hebben jou niet nodig om te bepalen of een discussie zinnig voor ze is of niet en of ze al dan niet behoefte hebben aan een eigen nestfotosite. Stop dus met zeuren.

Rinus zet enkel zijn mening over de discussie neer en hoeft om die reden nog niet de grond in geboord te worden. Er zijn velen mensen (denk zelfs de meerderheid) die zijn mening delen. Door stil te zijn zou juist een foute weerspiegeling neergezet worden van de werkelijkheid.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op juni 03, 2013, 23:21:21 PM

Rinus zet enkel zijn mening over de discussie neer en hoeft om die reden nog niet de grond in geboord te worden. Er zijn velen mensen (denk zelfs de meerderheid) die zijn mening delen. Door stil te zijn zou juist een foute weerspiegeling neergezet worden van de werkelijkheid.


In zijn reactie op Rinse geeft hij inderdaad niet zijn mening over het onderwerp van de discussie maar over de discussie zelf en over personen die daaraan wél inhoudelijk meedoen. Hij zegt zelfs tegen een deel van de deelnemers (waaronder Rinse) dat ze maar moeten oprotten als het beleid ze niet zint.
Hoe in de grond boorderig en zinloos kan iemand zijn die zich in een discussie mengt waarvan hij zelf zegt die zinloos te vinden?
Herman van der Meer

jvdlaan

#133
Herman, het is ons allemaal wel duidelijk dat deze discussie helemaal jouw feestje is en dat jij degene bent die bepaalt wat zinvol is en wat niet. Of heb je dat zelf niet door? Ik ben bang van niet.

Botervlieg

Zullen we het topic on-topic houden en stoppen met persoonlijke aanvallen op wie dan ook?!

Bedankt!

Reest

Citaat van: HPM op juni 04, 2013, 07:52:24 AM
Citaat van: Yeronimo op juni 03, 2013, 23:21:21 PM

Rinus zet enkel zijn mening over de discussie neer en hoeft om die reden nog niet de grond in geboord te worden. Er zijn velen mensen (denk zelfs de meerderheid) die zijn mening delen. Door stil te zijn zou juist een foute weerspiegeling neergezet worden van de werkelijkheid.


In zijn reactie op Rinse geeft hij inderdaad niet zijn mening over het onderwerp van de discussie maar over de discussie zelf en over personen die daaraan wél inhoudelijk meedoen. Hij zegt zelfs tegen een deel van de deelnemers (waaronder Rinse) dat ze maar moeten oprotten als het beleid ze niet zint.
Hoe in de grond boorderig en zinloos kan iemand zijn die zich in een discussie mengt waarvan hij zelf zegt die zinloos te vinden?

Beste heer HPM

Begrijpend lezen is waarschijnlijk nooit uw beste vak geweest op school?

Hieronder dan nog een paar woordjes van uitleg, voordat ik me uit deze 'discussie' (die al lang geen discussie meer hoort te zijn) terugtrek:

In bericht #86 van deze discussie heb ik mijn mening over dit onderwerp gegeven.

De zinnigheid van het onderwerp van de discussie heb ik nooit met onzin bestempeld.

Het woord "oprotten" komt op uw conto (zie mijn opmerking over 'begrijpend' lezen).

Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, dan is er wellicht een ander forumlid die het u duidelijk kan maken.
Uit de (door mij gewaardeerde) bijdrage van Yeronimo blijkt dat e.e.a. toch wel duidelijk werd geschreven.

Groet
Rinus
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: Reest op juni 04, 2013, 09:46:48 AM
...
Het woord "oprotten" komt op uw conto (zie mijn opmerking over 'begrijpend' lezen).
...

Zie jouw opmerking  "Degenen die het daar niet mee eens zijn: zet een eigen 'nest-waarneming.nl' site op....  :P "

Wat begrijp je niet?

O ja, als je mij met 'heer' wil aanspreken: mijn achternaam staat onder mijn berichten.

Herman van der Meer

hiskodevries

ik was van plan om hier niet meer te reageren maar als de volgende post niet over het onderwerp nestfotografie gaat wordt dit onderwerp gesloten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Citaat van: Edwin Schuller op juni 02, 2013, 10:43:38 AM
Ik weet het ook wel Herman maar ik probeer een gaatje te vinden voor een compromis binnen de groep. Misschien is alles opgelost als het wel toegestaan wordt maar bij het invoeren ervan de klantvriendelijke melding verschijnt "Dringend verzoek om geen nestfoto's in te voeren" ipv "VERBOTEN SONST WIRD GESCHOSSEN!!!".  ;)

In een poging de discussie weer vlot te trekken cq. constructief te maken: ik vind bovenstaande nog steeds een goed idee. Is makkelijk uitvoerbaar, geen discussie meer, laat ruimte voor het gesprek per waarneming en geeft tenslotte de politie de kans om overtreders op te sporen.

Zijn er redenen om het niet zo aan te pakken?
Edwin Schuller

Botervlieg

Wanneer gaat de evaluatie over nestfotografie plaatsvinden? Misschien geen exacte datum bekend, maar dan wanneer dat ongeveer zal zijn?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op juni 04, 2013, 10:57:04 AM
Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 10:54:05 AM
Wanneer gaat de evaluatie over nestfotografie plaatsvinden? Misschien geen exacte datum bekend, maar dan wanneer dat ongeveer zal zijn?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=search;advanced;search=evaluatie%20broedseizoen

Ja, na het broedseizoen, maar wanneer is dat volgens jullie?

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rikstar

#143
Houtduiven kunnen tot November nog broedsels hebben dus ga er vanuit; komend winterseizoen.....

Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 11:24:20 AM
Citaat van: hiskodevries op juni 04, 2013, 10:57:04 AM
Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 10:54:05 AM
Wanneer gaat de evaluatie over nestfotografie plaatsvinden? Misschien geen exacte datum bekend, maar dan wanneer dat ongeveer zal zijn?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=search;advanced;search=evaluatie%20broedseizoen

Ja, na het broedseizoen, maar wanneer is dat volgens jullie?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bart van Hoogstraten

In Nijmegen is op het Keizer Karelplein al eens een jonge Merel gevonden in januari. Zullen we december maar aanhouden dan?  ;)

Citaat van: Rikstar op juni 04, 2013, 12:07:35 PM
Houtduiven kunnen to November nog broedsels hebben dus ga er vanuit; komend winterseizoen.....

Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 11:24:20 AM
Citaat van: hiskodevries op juni 04, 2013, 10:57:04 AM
Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 10:54:05 AM
Wanneer gaat de evaluatie over nestfotografie plaatsvinden? Misschien geen exacte datum bekend, maar dan wanneer dat ongeveer zal zijn?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=search;advanced;search=evaluatie%20broedseizoen

Ja, na het broedseizoen, maar wanneer is dat volgens jullie?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Rikstar op juni 04, 2013, 12:07:35 PM
Houtduiven kunnen to November nog broedsels hebben dus ga er vanuit; komend winterseizoen.....

Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 11:24:20 AM
Citaat van: hiskodevries op juni 04, 2013, 10:57:04 AM
Citaat van: M. Baltus op juni 04, 2013, 10:54:05 AM
Wanneer gaat de evaluatie over nestfotografie plaatsvinden? Misschien geen exacte datum bekend, maar dan wanneer dat ongeveer zal zijn?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=search;advanced;search=evaluatie%20broedseizoen

Ja, na het broedseizoen, maar wanneer is dat volgens jullie?

Dank je wel, Rik.  :duim: Sorry, ik weet/wist niet goed wanneer het broedseizoen afgelopen is.

Bart van Hoogstraten

#146
Citaat van: Edwin Schuller op juni 04, 2013, 10:53:11 AM
Citaat van: Edwin Schuller op juni 02, 2013, 10:43:38 AM
Ik weet het ook wel Herman maar ik probeer een gaatje te vinden voor een compromis binnen de groep. Misschien is alles opgelost als het wel toegestaan wordt maar bij het invoeren ervan de klantvriendelijke melding verschijnt "Dringend verzoek om geen nestfoto's in te voeren" ipv "VERBOTEN SONST WIRD GESCHOSSEN!!!".  ;)

In een poging de discussie weer vlot te trekken cq. constructief te maken: ik vind bovenstaande nog steeds een goed idee. Is makkelijk uitvoerbaar, geen discussie meer, laat ruimte voor het gesprek per waarneming en geeft tenslotte de politie de kans om overtreders op te sporen.

Zijn er redenen om het niet zo aan te pakken?

Ik zie het eigenlijk wel zitten -> Bij het invoerscherm de klantvriendelijke mededeling "Dringend verzoek om geen nestfoto's in te voeren" (met eventueel korte uitleg dat dit zeer verstorend kan zijn). Voor de enkele hardnekkige nestfotografen blijft dan toch de optie open om ze in te voeren, anderen snappen dat ze het beter niet kunnen doen, de boodschap is duidelijk voor iedereen (nestfotografie is "not done") en voor een admin blijft het dan open om te beoordelen of 'n nestfoto door de beugel kan of niet. De ruimte voor scholierenachtigvingerwijs gedrag ("ja maar, waarom hij wel en ik niet!?") is dan ook een stuk kleiner. Ergo -> vriendelijk ontmoedigingsbeleid ipv inconsequente heksenjacht.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ter overdenking:
Deze geluidsopname moet wel van erg dichtbij gemaakt zijn.
http://waarneming.nl/sound/view/21013
Herman van der Meer

GMentink

Citaat van: HPM op juni 07, 2013, 22:39:33 PM
Ter overdenking:
Deze geluidsopname moet wel van erg dichtbij gemaakt zijn.
http://waarneming.nl/sound/view/21013


En wat wil je hiermee zeggen?


HPM

Citaat van: GMentink op juni 09, 2013, 10:40:29 AM
Citaat van: HPM op juni 07, 2013, 22:39:33 PM
Ter overdenking:
Deze geluidsopname moet wel van erg dichtbij gemaakt zijn.
http://waarneming.nl/sound/view/21013


En wat wil je hiermee zeggen?

Dat als alle foto's die in de verste verte ook maar enigszins naar nest ruiken verboden moeten worden, ook wel eens naar dit soort dingen gekeken zou kunnen worden. Dat zou wel zo consequent zijn. Nog heel gemakkelijk te beoordelen ook.

Een ander voorbeeld is deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/76647965
Foto van een oudervogel met voer voor de jongen, in combinatie met een geluidsopname van alarm. Nabij het nest dus en duidelijk met verontrusting.
Niet dat ik dit nou zo'n ramp vind (het eerste voorbeeld vind ik veel erger), want dit is een situatie die je momenteel dagelijks meerdere malen tegen het lijf kan lopen, maar ook dit verbieden zou binnen het huidige beleid consequent zijn.
Herman van der Meer