'Nestfotografie deel 10000223' maar nu met een poll

Gestart door hiskodevries, mei 17, 2013, 17:00:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

om toch een indruk te krijgen hoe e.e.a. leeft onder de Waarneming.nl gebruikers een kleine poll
De uitslag is niet leidend voor eventueel nieuw beleid, maar kan wel een richting geven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

Hisko,

Bedoel je hier het plaatsen van nestfotografie foto's op wng.nl.

Of bedoel je wat er nu staat?
Met vriendelijke groeten,

Frank

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Tja, wat wil je dat ik zeg, Hisko?

Ik had je nog voorgekauwd waar het mis zou gaan als je een poll zou maken. En toch doe je het (de poll maken incl fout).

Ik vraag me een beetje af wat je gelezen/begrepen hebt van de topics.

Nestfoto
Melden van nestfotografie ongewenst
Verborgen foto's

Overigens kan je vraag verkeerd geïnterpreteerd worden. Is nestfotografie toegestaan, ja waarom niet, de wet verbied het niet.
Wat jij bedoelt is: Moet het op waarneming.nl worden toegestaan. Hoeveel mensen denk je dat dit topic gaan lezen voor ze antwoorden?

Je geeft mensen geen kans om aan te vinken "Andere mening". Je dwingt mensen om te kiezen tussen 3 dingen die misschien niet helemaal hun keuze zijn.

En dan straks zeker zeggen "Iedereen die wilde stemmen heeft dat kunnen doen" dat is niet waar want mensen met een andere mening kunnen helemaal niet stemmen.

Ik stem dus niet want mijn antwoord staat er niet tussen.

Groetjes, Marleen

jvogels

Marleen, Hisko maakt een poll omdat meerdere admins vinden dat dit een goed idee is.

Botervlieg

#5
Citaat van: jvogels op mei 17, 2013, 18:06:11 PM
Marleen, Hisko maakt een poll omdat meerdere admins dat een goed idee lijkt.

Ja dus? Ik vind een poll ook een prima idee. Maar dan moet je wel een goede poll neerzetten.

Goede vraag (niet een foute vraag en in het topic zeggen wat je bedoelt)
Goede antwoorden en mogelijkheid voor "anders...." en "geen mening".

Je sluit nu (bewust of onbewust) mensen uit van stemmen.


Voorbeeld uitslag poll:
Nestfotografie altijd toestaan - 10 stemmen
Nestfotografie toestaan mits geen verstoring - 20 stemmen
Nestfotografie nooit toestaan - 15 stemmen

Dan is het voor jullie duidelijk, of nooit toestaan (is het makkelijkst) of admins bepalen (gebeurt nu).
Wat je dan niet weet is dat 35 mensen, 19 mensen of 5 mensen een andere mening hebben/hadden.
(Nog los van de mogelijke "oplossingen" die in de topics zijn aangedragen, waar je mensen nu geen kans voor geeft om voor te stemmen)


hiskodevries

CiteerTja, wat wil je dat ik zeg, Hisko?
niets. daar zijn andere topics voor. je mag stemmen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#7
Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 18:23:43 PM
CiteerTja, wat wil je dat ik zeg, Hisko?
niets. daar zijn andere topics voor. je mag stemmen.

Je sluit nu (bewust of onbewust) mensen uit van stemmen.

lennartv

Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 18:01:28 PM
Tja, wat wil je dat ik zeg, Hisko?

Ik had je nog voorgekauwd waar het mis zou gaan als je een poll zou maken. En toch doe je het (de poll maken incl fout).

Ik vraag me een beetje af wat je gelezen/begrepen hebt van de topics.

Nestfoto
Melden van nestfotografie ongewenst
Verborgen foto's

Overigens kan je vraag verkeerd geïnterpreteerd worden. Is nestfotografie toegestaan, ja waarom niet, de wet verbied het niet.
Wat jij bedoelt is: Moet het op waarneming.nl worden toegestaan. Hoeveel mensen denk je dat dit topic gaan lezen voor ze antwoorden?

Je geeft mensen geen kans om aan te vinken "Andere mening". Je dwingt mensen om te kiezen tussen 3 dingen die misschien niet helemaal hun keuze zijn.

En dan straks zeker zeggen "Iedereen die wilde stemmen heeft dat kunnen doen" dat is niet waar want mensen met een andere mening kunnen helemaal niet stemmen.

Ik stem dus niet want mijn antwoord staat er niet tussen.

Groetjes, Marleen


Wat zou jouw ideale antwoord dan zijn Marleen? Volgens mij heeft Hisko duidelijk gezegd dat dit een kleine  poll is die een beetje een idee moet geven hoe het leeft. Dit is geen bindende poll, Waarneming.nl behoudt gewoon het recht om te doen wat ze willen doen wat de mening van de gebruikers ook mag zijn. Dit lijkt mij daarom een mooie tegemoetkoming waarin in elk geval de indruk wordt gegeven dat er iets gedaan wordt met de meningen van de gebruikers. Met deze drie dingen heeft Hisko volgens mij precies die dingen gezegd die het beleid van Waarneming.nl zouden kunnen zijn. Dus anders gezegd, met welk beleid ben je het het meeste eens?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Botervlieg

Citaat van: lennartv op mei 17, 2013, 18:40:40 PM
Wat zou jouw ideale antwoord dan zijn Marleen? Volgens mij heeft Hisko duidelijk gezegd dat dit een kleine  poll is die een beetje een idee moet geven hoe het leeft. Dit is geen bindende poll, Waarneming.nl behoudt gewoon het recht om te doen wat ze willen doen wat de mening van de gebruikers ook mag zijn. Dit lijkt mij daarom een mooie tegemoetkoming waarin in elk geval de indruk wordt gegeven dat er iets gedaan wordt met de meningen van de gebruikers. Met deze drie dingen heeft Hisko volgens mij precies die dingen gezegd die het beleid van Waarneming.nl zouden kunnen zijn. Dus anders gezegd, met welk beleid ben je het het meeste eens?

Lennart,

Heb je de drie door mij genoemde topics (helemaal) gelezen?

Deze drie opties waren de opties zoals die voor de discussies waren.
Verschillende mensen hebben hun mening gegeven en verschillende oplossingen aangedragen. Ik zie daar helemaal totaal niets van terug in deze poll.
Zoals ik al eerder heb genoemd zijn er ook andere mogelijkheden en "moet" je (vind ik) mensen de kans geven om voor andere oplossingen stemmen.
Als het even kan door die oplossingen als pollopties te noemen, als dat niet kan, dan met de optie "Anders, namelijk..."

lennartv

Om antwoord te geven op je vraag: Ik heb de discussie zijdelings gevolgd, maar na zoveel pagina's zin en onzin zou ik daar niet alle aangedragen oplossingen uit kunnen destilleren. Ik weet alleen dat de opties die Hisko in de poll gezet heeft, voor mij als de drie belangrijkste opties er uit sprongen. Maar wellicht kun jij een lijstje maken met de opties die jij absoluut in de poll had zien willen staan?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

hiskodevries

optie 4 alle nestfotos verbieden behalve die van mij, want ik verstoor nooit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: lennartv op mei 17, 2013, 18:49:08 PM
Om antwoord te geven op je vraag: Ik heb de discussie zijdelings gevolgd, maar na zoveel pagina's zin en onzin zou ik daar niet alle aangedragen oplossingen uit kunnen destilleren. Ik weet alleen dat de opties die Hisko in de poll gezet heeft, voor mij als de drie belangrijkste opties er uit sprongen. Maar wellicht kun jij een lijstje maken met de opties die jij absoluut in de poll had zien willen staan?

Lennart, dat ga ik niet doen. Hisko heeft al meerdere keren overduidelijk laten blijken dat wat we zeggen er toch niet toe doet. Ik vind het werkelijk ongelooflijk wat hier gebeurt.
Hisko is toch niet achterlijk of dom? Hij weet volgens mij heel goed waar hij mee bezig is. Ik vind het echt.....  :-X

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 18:51:56 PM
optie 4 alle nestfotos verbieden behalve die van mij, want ik verstoor nooit
:huh: Wat wil je hiermee zeggen? Wat is je doel met deze reactie?

Bart van Hoogstraten

#13
Ik heb optie 3 genomen omdat bij 1 eventueel sprake zou kunnen zijn van verstoring en je bij 2 op een glibberig stukje helling zit waar iedereen van afglijdt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lennartv

Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 18:53:33 PM
Citaat van: lennartv op mei 17, 2013, 18:49:08 PM
Om antwoord te geven op je vraag: Ik heb de discussie zijdelings gevolgd, maar na zoveel pagina's zin en onzin zou ik daar niet alle aangedragen oplossingen uit kunnen destilleren. Ik weet alleen dat de opties die Hisko in de poll gezet heeft, voor mij als de drie belangrijkste opties er uit sprongen. Maar wellicht kun jij een lijstje maken met de opties die jij absoluut in de poll had zien willen staan?

Lennart, dat ga ik niet doen. Hisko heeft al meerdere keren overduidelijk laten blijken dat wat we zeggen er toch niet toe doet.


Tja, dan moet je het helemaal zelf weten, maar als je toch wilt dat er naar je wordt geluisterd kun je beter gerichte punten van verbetering noemen, dan dat je in het algemeen zegt dat je het nergens mee eens bent. Overigens ben ik het met je laatste reactie niet eens want door het bestaan van de hele discussie en de opgestarte poll blijkt dat de meningen er wel degelijk toe doen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Botervlieg

Citaat van: lennartv op mei 17, 2013, 18:59:44 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 18:53:33 PM
Citaat van: lennartv op mei 17, 2013, 18:49:08 PM
Om antwoord te geven op je vraag: Ik heb de discussie zijdelings gevolgd, maar na zoveel pagina's zin en onzin zou ik daar niet alle aangedragen oplossingen uit kunnen destilleren. Ik weet alleen dat de opties die Hisko in de poll gezet heeft, voor mij als de drie belangrijkste opties er uit sprongen. Maar wellicht kun jij een lijstje maken met de opties die jij absoluut in de poll had zien willen staan?

Lennart, dat ga ik niet doen. Hisko heeft al meerdere keren overduidelijk laten blijken dat wat we zeggen er toch niet toe doet.


Tja, dan moet je het helemaal zelf weten, maar als je toch wilt dat er naar je wordt geluisterd kun je beter gerichte punten van verbetering noemen, dan dat je in het algemeen zegt dat je het nergens mee eens bent. Overigens ben ik het met je laatste reactie niet eens want door het bestaan van de hele discussie en de opgestarte poll blijkt dat de meningen er wel degelijk toe doen.

Lennart, lees de topics eens voor je dit zegt. Ik heb weldegelijk punten aangedragen. En dat een topic "bestaat" is wat anders dan een mening die er toe doet. Je hebt zeker gemist, al die berichten die weldegelijk zijn verwijdert. Ja dat weet je niet want je ziet ze niet meer.

GMentink

Ben het toch wel voor een deel met Marleen eens.
Er zijn diverse discussies gevoerd met toch ook wel inhoudelijke (goede) adviezen of tips.
Deze worden mijns inziens niet goed weergegeven in de 3 opties die er nu staan.
Vooral de toevoeging bij optie 3... (zoals het nu is) komt vreemd over.
Een algeheel verbod dat gehandhaafd wordt had niet tot deze discussies geleid.
De huidige "wetgeving" op het gebied van nestfotografie wordt niet consequent gehandhaafd.


Daarnaast vind de gekozen  topictitel  ook niet echt een toonbeeld van tact.


Edit: Ik heb optie 3 gekozen

Edwin Schuller

#17
Aaaaah democratie! Eng! Vies! Bah! Iew!

Edit: Gekozen voor optie 1. Omdat het naïef is om te denken dat het niet tonen van nestfoto's voorkomt dat deze ook daadwerkelijk gemaakt gaan worden, daarnaast is het symptoombestrijding.
Hoe ziet men dit überhaupt voor zich? Dat Jan de Vogelman bij een nest staat en denkt "Laat ik maar geen foto nemen, want ik kan hem toch niet op waarneming.nl zetten?". Rrright.

Edit 2: ik kan het ook niet laten om het algemene advies te geven om wat meer tussen de regels door te lezen en niet alles zo serieus te nemen. Het is geen perfecte poll, maar hij dekt de lading. En nu maar stemmen!!
Edwin Schuller

Bart van Hoogstraten

#18
Citaat van: Edwin Schuller op mei 17, 2013, 19:16:53 PM
Edit: Gekozen voor optie 1. Omdat het naïef is om te denken dat het niet tonen van nestfoto's voorkomt dat deze ook daadwerkelijk gemaakt gaan worden, daarnaast is het symptoombestrijding.
Hoe ziet men dit überhaupt voor zich? Dat Jan de Vogelman bij een nest staat en denkt "Laat ik maar geen foto nemen, want ik kan hem toch niet op waarneming.nl zetten?". Rrright.

Ik ben het eens met het algehele verbod op wildplassen terwijl ik dit meerdere malen per week zelf doe. En ik moet er niet aan denken dat dit verbod opgeheven wordt! Ik heb ook al eens een bekeuring gekregen voor wildplassen maar ik vond het geen probleem om die te betalen.
(Ik heb nestfotografie op mijn machine omdat ik voor mezelf weet dat ik dit zonder verstoring doe maar ik zet ze niet op mijn online notitieboekje).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Edwin Schuller op mei 17, 2013, 19:16:53 PM
Het is geen perfecte poll, maar hij dekt de lading.

Niet dus.

Een van de voorstellen in de topics die is gedaan is om nestfoto's toe te staan, maar verborgen. En de mogelijkheid om zelf foto's op verborgen te kunnen zetten, zodat je ze voor je "eigen notitieboekje" gewoon kunt invoeren, maar ze niet voor iedereen zichtbaar zijn.

Welke van de drie opties past daar het best bij?

bramquist

#20
optie 4 alle nestfotos verbieden behalve die van mij, want ik verstoor nooit

Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 19:32:58 PM
Citaat van: Edwin Schuller op mei 17, 2013, 19:16:53 PM
Het is geen perfecte poll, maar hij dekt de lading.

Niet dus.

Een van de voorstellen in de topics die is gedaan is om nestfoto's toe te staan, maar verborgen. En de mogelijkheid om zelf foto's op verborgen te kunnen zetten, zodat je ze voor je "eigen notitieboekje" gewoon kunt invoeren, maar ze niet voor iedereen zichtbaar zijn.

Welke van de drie opties past daar het best bij?

Ik heb gestemd voor een algeheel verbod. Optie 4 lijkt me ook wel wat. Voor mij houdt dat in dat de foto's wel ingevoerd moeten kunnen worden, maar alleen voor de plaatser zelf zichtbaar zijn. Eigenlijk ben ik dus meer voor het niet zichtbaar aanwezig zijn van nestfoto's, dan dat ze daadwerkelijk niet geplaatst zouden mogen worden.
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

Marleen wat jij oppert is de uitwerking van een bepaalde keuze.
het gaat nu om de fundamentele keuze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Ook ik ga voor 3. 1 lijkt me geen optie, dan wordt er (in sommige gevallen) onherroepelijk verstoord. En optie 2 is eigenlijk niet te handhaven en zeker niet duidelijk voor de gebruikers. Dit blijft tot discussie leiden... Optie 3 is voor iedereen duidelijk en zou ook niet tot discussie hoeven leiden (al ontstaat die vast wel).


Heb er zelf geen behoefte aan, ik heb op m'n computer m'n fotodatabase, die hoeven niet allemaal op waarneming.nl te staan. Maar aangezien sommige mensen het kennelijk fijn vinden, lijkt me dat niet echt een probleem. Voor de duidelijkheid zou ik dan ook alle nestfoto's van de site halen/verbergen (of in ieder geval die foto's die in het oog springen zoals bij de soortpagina's).


Groeten, Arjen

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 19:49:58 PM
Marleen wat jij oppert is de uitwerking van een bepaalde keuze.
het gaat nu om de fundamentele keuze.

Hisko, kun je dit uitgebreider uitleggen?

maurice.lahaye

Ha, ha, ha. Optie 2! Kom maar op met die glibberige helling: een admin heeft altijd gelijk en als een admin niet gelijkt heeft, zie het begin van de stelling  ;D .


Maurice


P.S. Overigens ben ik van mening dat Marleen een eigen poll verdient!
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Bas vd Burg

Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 19:32:58 PM
Citaat van: Edwin Schuller op mei 17, 2013, 19:16:53 PM
Het is geen perfecte poll, maar hij dekt de lading.

Niet dus.

Een van de voorstellen in de topics die is gedaan is om nestfoto's toe te staan, maar verborgen. En de mogelijkheid om zelf foto's op verborgen te kunnen zetten, zodat je ze voor je "eigen notitieboekje" gewoon kunt invoeren, maar ze niet voor iedereen zichtbaar zijn.

Welke van de drie opties past daar het best bij?

Marleen, heb jij het andere topic wel goed gelezen? want hier heeft Hisko (reactie #100) uit de doeken gedaan waarom het zeer lastig is om nestfoto's automatisch op verbergen te zetten en uitgelegd wat de neveneffecten zijn als je het wel doet (dat soort waarnemingen komen dan niet op verspreidingskaartjes terecht als die automatisch op verborgen worden gezet)

Alhoewel de vraagstelling anders zou moeten zijn (niet "nestfotografie altijd toestaan" maar "het plaatsen van nestfoto's altijd toestaan") is het mij wel duidelijk wat er wordt bedoeld.  Zodoende gekozen voor optie 3 omdat dat de gemakkelijkste optie is om uit te voeren, het meest duidelijk is (nee = nee) en de andere opties open staan voor meningsverschillen tussen admins en waarnemers
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Botervlieg

Citaat van: Bas vd Burg op mei 17, 2013, 21:43:50 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2013, 19:32:58 PM
Citaat van: Edwin Schuller op mei 17, 2013, 19:16:53 PM
Het is geen perfecte poll, maar hij dekt de lading.

Niet dus.

Een van de voorstellen in de topics die is gedaan is om nestfoto's toe te staan, maar verborgen. En de mogelijkheid om zelf foto's op verborgen te kunnen zetten, zodat je ze voor je "eigen notitieboekje" gewoon kunt invoeren, maar ze niet voor iedereen zichtbaar zijn.

Welke van de drie opties past daar het best bij?

Marleen, heb jij het andere topic wel goed gelezen? want hier heeft Hisko (reactie #100) uit de doeken gedaan waarom het zeer lastig is om nestfoto's automatisch op verbergen te zetten en uitgelegd wat de neveneffecten zijn als je het wel doet (dat soort waarnemingen komen dan niet op verspreidingskaartjes terecht als die automatisch op verborgen worden gezet)

Ik denk dat ik het wel goed gelezen heb ja. En dat het lastig is om te maken geloof ik meteen, dat zei ik in een eerder bericht volgens mij zelf ook.
Maar daarom kun je in de poll nog steeds wel een optie "Anders, namelijk..." maken, in plaats van mensen met een andere mening op deze manier uit te sluiten van stemmen.
De mogelijke oplossing die ik in het citaat dat je geeft noemde, was immers ook niet de enige mogelijke oplossing die is genoemd.

maurice.lahaye

Nou, de poll heeft een duidelijke uitslag: nestfotografie (het up-loaden van nestfoto's) altijd verbieden op waarneming.nl. Aub zo snel mogelijk doorvoeren. Dan kunnen we deze eindeloze discussie afsluiten en eindelijk weer eens het veld in waarnemingen verrichten!


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

GMentink

Citaat van: maurice.lahaye op mei 17, 2013, 22:39:32 PM
Nou, de poll heeft een duidelijke uitslag: nestfotografie (het up-loaden van nestfoto's) altijd verbieden op waarneming.nl. Aub zo snel mogelijk doorvoeren. Dan kunnen we deze eindeloze discussie afsluiten en eindelijk weer eens het veld in waarnemingen verrichten!


Maurice


Volgens mij staat er onder de poll sluitingsdatum 27 mei....
Admins overleggen blijkbaar niet. Of de poll is een eenmansactie!

maurice.lahaye

Of admins lezen niet/kijken niet verder dan hun neus langs is  ;) . Overigens heb ik daar gereageerd op persoonlijke titel. Als ik als admin reageer, dan zet ik dat er altijd onder. Ik ben zeer benieuwd of de uitslag de komende 10 dagen nog zal wijzigen  ;D .


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl