Ik ben maar een amateur vogelaar en zelf vind ik vogels wel mooie beesten, maar ik zal niet stad en land aflopen naar die ene zeldzaamheid. Ik probeer gewoon te genieten van al het moois wat de natuur te bieden heeft. Ik ben aquatisch bioloog met een passie voor wat onder water leeft. Vogels zie ik daarbij als beesten die met hun uitwerpselen het water belasten met hun nutrienten. Maar ik heb een ander probleem. Vogels zijn een aaibare groep die een eigen forum-groep heeft gekregen (verdiend), net als reptielen, vissen, weekdieren e.d. Vogels zijn nu eenmaal een populaire groep bij vele biologen. Ik snap t wel, makkelijk te zien, groot en opvallend met soms mooie kleuren en je ziet ze werkelijk overal. Maar wat nu met die overige groepen? Deze poll gaat dan wel over vogels, maar met het vangen van vis met een net/zegen/electro-apparaat of het verstoren van broedhopen van reptielen, het fotogreferen van zoogdieren tijdens het paringsritueel, het fotograferen van salamanders/kikkers in de hand e.d. verstoor je die diergroepen ook. Ik ga er even voor het gemak van uit dat veel waarnemers niet in het bezit zijn van een ontheffing van de flora- en faunawet, dus dan zou je je moeten afvragen of je uberhaupt wel foto's van b.v. vissen/amphibien buiten hun natuurlijk omgeving zou mogen plaatsen. En nu barst natuurlijk weer een discussie los over het vangen van vis, maar dat is van alle tijde. En wat nu met ongewervelden? Wat zijn die minder dan gewervelden. Een net door een sloot, en net over de vegetatie, het vertrappen van vegetatie om naar die ene sprinkhaan te lopen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik weet dat dit allemaal niet haalbaar is, maar ik denk dat we met het al- of niet toelaten van nestfotografie een beetje de grote lijnen uit het oog verliezen.....de natuur in zijn geheel. Wat je ook voor diergroep bestudeerd, je verstoort ze, door er alleen maar naar te kijken of te bestuderen. Gelukkig maken wij ook onderdeel uit van de natuur en de dieren in onze omgeving passen zich ook aan aan onze aanwezigheid, maar mijden ons het liefst. Ik heb op optie 2 gestemd omdat je in sommige gevallen het nest niet verstoord (stedelijk gebied b.v.) en in sommige gevallen wel (natuurgebieden waar minder mensen komen). Je moet bij alles (planten- en dieren) gewoon je gezond verstand gebruiken, doch is deze poll niet voor niets in het leven geroepen, namelijk voor mensen die dat niet kunnen.