Hoofdmenu

mini-micro

Gestart door JohnvR, april 26, 2007, 19:55:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Deze micro is slechts een paar millimeter lang, maar wel mooi. Is ie bekend?




Elachista

Phyllonorycter emberizaepenella, minerend op kamperfoelie.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

#2
Dit is volgens mij de kastanje mineermot, Cameraria ohridella

Zeker paardenkastanje in de buurt?
zelf heb ik hem/haar gisteren ingevoerd.

http://www.waarneming.nl/fotonew/2/142382.jpg
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#3
Ik mis de zwarte lijntjes aan de achterzijde van de witte voor Cameraria ohridella en het witte kapje. Ook is het motje niet zo slank. Tymo's voorstel voor Phyllonorycter emberizaepenella lijkt mij goed, een compacte Phyllonorycter. Hij lijkt in ieder geval heel veel.

Kees v.d.Berg

Nu je het zo zegt inderdaad, die van mij dus wel?
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

CiteerNu je het zo zegt inderdaad, die van mij dus wel?
Op het eerste gezicht zou ik ook zeggen van ohridella.
Groet,
Tymo

JohnvR

Heren, hartelijk dank. De gelijkenis met UKMoths is groot en er groeit hier in de buurt ongetwijfeld kamperfoelie (alhoewel die van de buren dood is). Wat ook opvalt is dat mijn foto's niet zo geweldig zijn. Dat zal ongetwijfeld met het toestel te maken hebben, maar hoe krijg je het voor elkaar dat ze netjes op een mooie ondergrond stilzitten? Ik ben vooralsnog niet van plan een collectie aan te leggen. Ik hou het voorlopig bij foto's en zal deze dan weer laten vliegen.

Elachista

De beste tip die ik je kan geven is om het beest in een klein doorzichtig dekseltje te doen (1x1 cm, zitten soms op van die Aldi-sportdrink-flesjes...) en deze dan op het betreffende blad te zetten. Vaak kun je nog eens een beetje blazen zodat ze sneller stil zitten.

Phyllonorycters zijn vaak nog redelijk te fotograferen, Stigmella's zijn haast niet meer te doen, daar ben je wel een kwartier mee bezig die stil te krijgen.

Mijn fotografiekunsten zijn ook niet geweldig. Ik fotografeer ook nog altijd met een "goedkope" koelkast met een zelfgemaakte flitsdemper etc.
Op dit moment werkt het nog prima, ik sta er ook niet bepaald om te springen om zo'n dikke bazooka te kopen  B)

Het prepareren is toch wel even wat anders dan fotograferen...
Ik wil je er wel mee helpen, maar voordat je de kleinste micro's zo onbeschadigd mogelijk op speld hebt dan ben je zomaar twee jaar verder.
Ik bewaar momenteel elke onbekende micro en zelden blijkt het later een andere soort te zijn dan als ik 'm terplekke op het doek had genoemd.
Groet,
Tymo

JohnvR

D'as een goede tip, ik ga ermee experimenteren. Het prepareren pak ik denk ik op korte termijn nog niet op. Ik wil eventueel best materiaal verzamelen en opsturen, maar als ik niets hoor laat ik ze weer vliegen.

Kan de Phyllonorycter emberizaepenella toegevoegd worden, dan zal ik hem invoeren.

Elachista

Groet,
Tymo

JohnvR

Bedankt, alleen: de laatste a is er af gevallen.